Preemreklamen får man att vilja göra något högst olagligt med varenda and och Preemstation. :OO
Hos björnen är alla välkomna!
32 svar · 1 035 visningar · startad av flat-eric · sida 2 av 2
Frågan, av flat-eric
Hihhihi, skrattar varje gång åt den reklamen :D Så otroligt tufft med anden som talar med brytning ;) Märkte just att man kan kolla på den på <https://www.preem.se> också. :) Visste inte att det fanns två andra reklamer också. Älgen var rätt kul den med :)
Läs frågan i sin helhet →Jag har god lust att vrida nacken av varenda gräsand jag ser p.g.a. den där reklamen. Nästan lika dålig som Vodafone Lives "vissa saker måste ses"-reklam.
Vafan snackar du om? Jovisst, sorry, alla har sin smak, men jag anser att det är såna här saker som behövs i reklam-Sverige. ICA, Ipren, Vodafone och Preem (ja, eller deras reklammakare iaf) ska ha en rejäl klapp på axeln.
Coop och ett gäng till kan däremot ställa sig i skamvrån - de är ju en skam. ush!
Saknar däremot Telia-reklamerna (oh! den lyser | on... on... on...?)
Jag blir förbannad varje gång jag råkar få syn på reklam där syftet är att roa mig som tittare (..för att man sedan ska kunna diskutera med vänner och bekanta om det roliga, kunna hänga med i vad alla pratar om på arbetsplatsen, någon blir plötsligt standup-komiker för en rast på skolan genom att härma någon reklamfigur osv..). Det är ett fult och lömskt sätt att pränta in produktnamn i skallen på folk tycker jag, och ofta har inte ens produkten något med reklamen att göra (jag nämner inget exempel eftersom jag inte tänker bidra i dessa fjantigheter genom att nämna företagsnamn och därmed göra gratisreklam).
I övrigt är "komedierna" i sig också väldigt dåliga; urusla skådisar som endast fått jobbet pga exempelvis "coolt" eller fånigt utseende, eller för att de är kända. Humorstilen är ofta "slackerhumor", "personer med typiskt fåniga dialekter" och "personer som råkar ut för fantastiskt dråpliga situationer". Detta är kanske (nu är jag väldigt snäll) halvkul att se en gång, men ärligt talat ser jag faktiskt hellre in i väggen nästa gång jag stöter på dem. Det värsta jag vet är folk som skrattar åt reklamen som visas innan filmerna på biografen, hur kan folk uppskatta -och till och med skratta öppet åt denna sortens "humor"??
Om det nu ska visas reklam överhuvudtaget så vill jag som offer (tittare) se reklam där produktens huvudkvalitéer står i centrum. Exempel:
Jag vill dricka en läsk för att det är gott att dricka en läsk. Jag vill inte dricka den för att det är coolt, häftigt och spännande att dricka läsken. Jag vill inte att reklamen ska locka mig att köpa en läsk för att häftiga personer dricker den, utan för att det ser gott ut att dricka den. Läskedryckstillverkarna brukar också se till att det ser gott ut att dricka läsken och det är den principen som jag tycker andra branscher borde ta efter. Ett annat exempel är tvättmedelsbranschen som ofta försöker plocka fram produktens kvalitéer istället för att göra en dålig "komedi" som ser ut att sponsras av ett produktnamn.
Kort och gott; jag föredrar stentrist reklam före krystade "komedier" med ett lömskt huvudsyfte.
Jag tycker det är bra ned roliga reklamer, bättre än alla dessa reklamer för bindor eller tvättmedel m.m.
Själv så tycker jag att ICA reklamen är skit skoj men jag handlar fortfarnade på Konsum.
Preem reklam är bra men jag tankar på OK/Q8.
Men visst blir man less när man sett en rolig reklam 100 gånger bara för att dom låter den gå i över ett halvår.
Hissa_gomseglet skrev:
Jag blir förbannad varje gång jag råkar få syn på reklam där syftet är att roa mig som tittare (..för att man sedan ska kunna diskutera med vänner och bekanta om det roliga, kunna hänga med i vad alla pratar om på arbetsplatsen, någon blir plötsligt standup-komiker för en rast på skolan genom att härma någon reklamfigur osv..). Det är ett fult och lömskt sätt att pränta in produktnamn i skallen på folk tycker jag, och ofta har inte ens produkten något med reklamen att göra (jag nämner inget exempel eftersom jag inte tänker bidra i dessa fjantigheter genom att nämna företagsnamn och därmed göra gratisreklam).
Ja, det är väl klart som fan att reklam är till för att vi konsumenter ska komma ihåg produkten? Men jag föredrar en halvfånig 30-sekunderskomedi än 30 sekunder med till synes lobotomerade hemmamödrar som springer runt på alpängar med en massa skurmedel.
Det är ju några som anammat den omvända psykologin
och gjort en liten film om tiden från 100 km/tim - 0 den är inte jättekul, men den är alldeles säkert nyttig. (kommer inte ihåg vem som gjort den bara, men det var väl någon däckfabrikant)
Hissa_gomseglet skrev:
Kort och gott; jag föredrar stentrist reklam före krystade "komedier" med ett lömskt huvudsyfte.
tummen upp!
fredrik.w skrev:
Vafan snackar du om? Jovisst, sorry, alla har sin smak, men jag anser att det är såna här saker som behövs i reklam-Sverige. ICA, Ipren, Vodafone och Preem (ja, eller deras reklammakare iaf) ska ha en rejäl klapp på axeln.
Coop och ett gäng till kan däremot ställa sig i skamvrån - de är ju en skam. ush!
:l snarare en klapp på käften ska de ha...
den mesta reklam suger ordentligt mycket och jag tycker synd om de stackare som medvetet eller omedvetet går i företagets ledband och handlar de produkterna pga ett krystat reklambudskap.
ta iaf bort reklamavbrotten i långfilmerna!
rozie skrev:
Neeej! När ska man då hinna springa och hämta mer glass/gå på muggen/et.c.?
rozie skrev:
Kanske är reklamen som finansierar sändningen. Vill du inte se reklam så kolla inte.
Erik Juhlin skrev:
rozie skrev:
Kanske är reklamen som finansierar sändningen. Vill du inte se reklam så kolla inte.
bah... reklamnissarnas främsta vapen "sluta titta då"...
resten av tiden retar jag mig inte så förbaskat mycket. men mitt i en film... det sabbar hela stämningen!
sen att jag tycker att reklamen som görs är uselt gjord är en helt annan fråga.
@ Hissa_gomseglet: Då har du nog inte förstått meningen med reklamen. Eller också anser du bara att det är fel. Själva meningen med reklamen är att attrahera kunden att konsumera, det blir ju lättare att identifiera sig med ICAs rollfigurer än Coops rullande siffror.
Jag tror säkert att det var ett klokt val av McDonnals att dra igång sin "Big love"-kampanj - you are what you eat, you are what you buy.
Däremot kan jag rynka på näsan när det blir reklampaus i filmer, serier och andra program. Det är det fantasika med filmkanaler, bio-, hyr- och köpfilm.
Öh.. okej, jag tror nog att du på något sätt missade poängen i mitt tidigare inlägg:
Hissa_gomseglet: Då har du nog inte förstått meningen med reklamen. Själva meningen med reklamen är att attrahera kunden att konsumera
Det är mycket jag inte förstår, men jag har faktiskt liksom du även förstått att syftet med reklam är att locka människor att köpa en viss sorts produkt. Mitt inlägg hade dock ingenting med det att göra, utan tanken var att få ventilera min mening angående innehållet i reklamen. Min poäng var att "det är bättre att visa stentrist reklam (informativ) än krystade "småkomedier" med ett lömskt huvudsyfte. Slår man upp "reklam" i en Bonniers svenska ordbok av 1992 års modell håller de även med mig i att "reklam det att genom annonser, affischer, film etc. framhålla någontings förträfflighet i avsikt att få sälja. Att visa "komedier" är inte att framhålla någontings förträfflighet, utan ett lömskt trick att få folk att diskutera (liksom denna tråd även går ut på) vissa varumärken och företag. Sedan måste jag även få tillägga (även om jag förstår hur du menar ;))att det är inte "kunden" som ska attraheras som du skrev, utan den presumtive kunden. En kund har ju antagligen redan attraherats av produkten och behöver knappast se reklamen i detta syfte.
Eller också anser du bara att det är fel.
Med "fel" förstår jag inte riktigt hur du menar, men jag kan avslöja att min åsikt är den att reklam ska få finnas, även fast den i princip är ganska onödig och fruktansvärt irriterande. Jag tror rent politiskt inte så mycket på för mycket förbud, och jag står ut med att den finns, det finns ju möjlighet att undvika att utsätta sig för reklam.
...det blir ju lättare att identifiera sig med ICAs rollfigurer än Coops rullande siffror.
Här förstår jag inte riktigt hur du menar, kanske för att vi eventuellt tänker så helt olika varandra, eller för att jag inte har sett den där reklamen med rullande siffror. Jag kommenterar därför inte detta.. :q
Jag tror säkert att det var ett klokt val av McDonnals att dra igång sin "Big love"-kampanj - you are what you eat, you are what you buy.
Vad hade detta med saken att göra? Förresten är kanpanjen över
Däremot kan jag rynka på näsan när det blir reklampaus i filmer, serier och andra program. Det är det fantasika med filmkanaler, bio-, hyr- och köpfilm.
Här håller jag med dig fullständigt, även om det mest fantastiska är de goda möjligheter till fildelning som erbjuds.
Jag ber om ursäkt för två saker. Det ena är att jag antagligen missade lite av din poäng, det andra är att jag var för difus i mitt inlägg.
Det jag menade var att det är lättare att attrahera en eventuell
blivande kund om man kan relatera varan till den blivande kunden. Med "rullande siffror" menade jag räkneverket (eller vad man kan kalla det), den måste du ha sett (återigen var jag lite difus, sorry). Jag har som sagt svårt att identifera mig med räkneverket - men jag KAN identifera mig med ICAs rollfigurer. Det betyder inte att jag automatiskt köper mer på ICA för det, men min inställning har i alla fall ändras till det bättre efter att de drog igång kampanjen. Kommer ihåg hur jag verkligen hatade (nja, det kanske var att ta i) deras förra koncept med figurer i vitt med röd bakgrund.
Vad hade detta med saken att göra?
Att jag nämnde den kampanjen var för att styrka mitt argument. Det var säkert många som inte tyckte om den, men i artikeln som du länkar till står det också "[Big love-kampanjen har] fått bra mottagande från konsumenterna".
Varför då? Jo, jag tror att det är för att de (lömskt, jovisst) lyckades relatera McDonnalds med kunderna och kärlek.
Det är alltså atityden som är viktig. Det tror jag i alla fall. Du får ha din åsikt, det här är min.