Har lyssnat väldigt mycket på hip-hop de senaste månaderna och då funderat på vilka dom största var på dom båda sidorna.
Jag har kommit fram till följande:
East Side: Notorious BIG och Puff Daddy/P. Diddy
West Side: Tupac, Dr.Dre, Snoop Dogg, Nate Dogg, Ice Cube, NWA
Det är väl snarare "East coast" vs. "West coast" som gäller. Eastside/westside brukar man väl mest prata om inom LA-scenen... eller det var iaf så det var när jag lyssnade på eländet. Vad jag minns är Ice Cube west side, Snoop east side, Eazy-E south side...
Tips: Googla, kolla om det finns webbsidor om dem, kolla på dem varifrån de kommer. Kommer de från västkusten = west coast, kommer de från östkusten = east coast :OO
Om vi tar om allting igen... Eastcoast/Westcoast så ser jag dessa samtliga tre som Westcoast-symptisörer.
Det har väl antagligen att göra med Dr. Dres och Eminems relation.
Dessutom så rappar Eminem nåt i stil med "J Lo is the hottest bitch in this indystri, sorry Puff i don't care if you're married I would f**k her anyway" (nåt i stil med, orkar inte skriva ner exakt)
När man talar man mycket riktigt om kusterna :)
Men side används som sagt mest i L.A.
T.ex. Snoop Dogg, som är West Coast (Kalifornien) Men East sida (Long Beach).
Men Long Beach ligger söder om L.A. Så man kan nog kalla sig en "south sider" om man bor i LB.
Mack 10 som är från Inglewood är ju Westcoast, och även westside om man räknar Inglewood som L.A, vilket man i de flesta fall gör, öven om det är en egen stad (förstad ;) ).
South Central Cartel som är från South Central är just från centrala L.A.
South Central är inte någon förstad eller förort, utan tillhör L.A.
Men även South Central har ju sina sidor!
Svar på frågor:
Eminem: Central nord kanske man kan säga (Detroit)
50 Cent Brooklyn om jag inte minns fel (Är inte så inne på East coast).
Snoop Dogg: Westcoast (L.A) men eastsida av Long Beach.
Eazy-E: Westcoast, söder/öster om L.A.
Några fler ni vill ha reda på?
Jag kan väl kalla mig hyffsat påläst inom området.
Var det inte så att man förr pratade om olika typer av rapp med när man skiljde på west och east, att west var lite mer gangsta, pompöst och east mer snygga tekniska rim.
Som att jämföra NWA (west) med Beastie Boys (East), men jag kanske är ute och cyklar.
Han och all annan förhatlig svensk rap (med TLK som möjligt undantag) kommer från The Dark Side...
Klockren! :birp
Måste bara tillägga det att det finns bra svenska rappare såsom Looptroop, Promoe och Petter t ex. ;)
Själv har jag ingen koll på varken Westside eller Eastside, skulle inte kunna peka ut mer än 10 st per sida, är inte intresserad av just detta. Lyssnar inte på dem som lag liksom :) Är ointressant för min del att veta var de kommer ifrån eller vilken sida de representerar.
Är ointressant för min del att veta var de kommer ifrån eller vilken sida de representerar.
Samma här. Har lyssnat på rap och hip hop hela mitt liv, men jag skiter fullständigt om de så kommer från mars, så länge de kan göra en bra låt som jag vill lyssna på.
Alltså, ta Nelly och jämför med South Central Cartel.
Vad har Nelly att rappa om? En St. Louis kille lixom.
St. Louis är ju inte precis känt för att vara ett ställe där det händer mycket.
South Central Cartel däremot, som inte helt överraskande kommer från South Central, L.A har lite mer att berätta.
För det händer verkligen hemska saker i South Central, och då vet man att det är äkta, det dom rappar om...
Nelly rappar om det han kan och South Central Cartel om det de kan. Varför jämföra och säga "han rappar ju om ghettot, därför måste han vara bättre". Jämför inte päron och helikoptrar.