webForumDet fria alternativet

Priserna höjs

Småprat

19 svar · 649 visningar · startad av cyprys

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,322654,00.html

Jaha, tack för den.
Är verkligen detta den rätta vägen för att stoppa piratkopieringen?
Känns som det träffar fler än dem.:OO

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Det betyder bara att färre köper skivorna och kanske tänker efter en extra gång å då skippar på grund av det outhärdliga priset, och letar andra sätt att lagra det på.

Bara tummen ner för detta! x(

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Men kommer inte en sån här avgift att slå väldigt orättvist. Den förutsätter ju i princip att alla som köper inspelningsbara skivor ska använda dem till att lagra upphovsrättsligt skyddat material vilket jag inte tror är helt sant.

Någon som hört något mer angående en avgift på hårddiskar och andra lagringsmedium?

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Men...

Varför göra så det drabbar dom som inte bränner ut olagliga saker? :l x(

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Dags att börja bunkra upp tycks det. :l

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Läggs det även tull på såna om man importerar från ett grannland?

Påminner om "kasettbandskatten"(?) som fanns/finns(?) som tillkom i samma syfte tror jag.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Piiip skrev:

Men...

Helt enkelt för att det är så det går till i samhället.
Om en minoritet utnyttjar ett kryphål/en svaghet i systemet så tvingas vårt kära samhälle att ta till med den stora penseln - genom t.ex. lagstiftning. Det är samma sak med skattefusk, småstölder i butiker, bidragsutnyttjande med mera.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

dho skrev:

Någon som hört något mer angående en avgift på hårddiskar och andra lagringsmedium?

Tror du verkligen att de har tänkt så långt? ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Dryden skrev:

dho skrev:

Jag har något svagt minne av att man har diskuterat att belägga datorer med tv-licens eftersom det faktiskt är möjligt att installera tv-mottagare i dem. Så det kan inte uteslutas att de kommer på något sådant.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Rikard skrev:

Piiip skrev:

Men...

Om en minoritet utnyttjar ett kryphål/en svaghet i systemet så tvingas vårt kära samhälle att ta till med den stora penseln - genom t.ex. lagstiftning. Det är samma sak med skattefusk, småstölder i butiker, bidragsutnyttjande med mera.

Precis... det bara är så. :)

Medlem sedan aug. 20022 087 inlägg

Ingrid skrev:

Rikard skrev:

Piiip skrev:

Men...

Precis... det bara är så. :)

Hmm... :l

Får göra som Mr. N. sa och börja samla ihop så man klarar sig... :e

Svinigt är vad det är! Jag som måste ha CD-skivor för att kunna göra backup på alla mina fotografier och andra viktiga filer, framför allt all musik och alla filmer som har tagit så lång tid att ladda ner. ;)

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Kommer även företag som kopierar CD skivor åt kunder( dvs aldrig mp3 etc) få denna pålaga, eller är det endast i konsumtionsledet?

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Nu kommer efterfrågan på tomma skivor att chockhöjas på den svarta marknaden. Bryter man mot lagen när man laddar ned och bränner låtarna kan man lika gärna bryta mot lagen när man köper skivorna.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Dryden skrev:

dho skrev:

Jag vet att det har diskuterats om de ska lägga en skatt även på t.ex. hårddiskar. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad de kom fram till, därav min fråga tidigare i tråden.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

dho skrev:

För mig att det redan är så i alla fall på tomma CD, kasset (MC) och videoband. Dock handlar det om 1 krona eller något så det är inga stora pengar.

OT: Jag hörde på radion att ekopolisen hade problem med flash-minnen och dyl. För de är så små och lätta att gömma enorma mängder text på.
Kommer det priset också att höjas tro? (med avseende på den där höjda avgiften alltså)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Då får man väl köpa upp ett lager me skivor då :)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Köper nog 50-Pack med DVD-R plus lite fodral imorron. :)

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

OT:

Mr. N. skrev:

Kommer det priset också att höjas tro?

Tur att jag redan köpt ett då så slipper jag oroa mej. :e

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
160 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)