webForumDet fria alternativet

Dr. Ond!

Film & TV

17 svar · 456 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Yeah, jag säger bara det, SVT's översättning på Dr. Evil är för kul. I undertexten står det Dr. Ond :e haha. Jag trodde att Dr. Evil var hans namn och namn ändras väl inte sådär :o :q , har jag fel!?

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Man brukar inte översätta namn, men det finns alltid folk som tycker att det är bra. Förmodligen är det någon som inte längre få översätta filmtitlar som de vill som har fått jobb på SVT med att översätta filmer.

Det mest klassiska när det gäller konstiga filmtitlar är den första Bond-filmen "Dr. No". På svenska heter den "Agent 007 med rätt att döda". :bire

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

TV4 har väl också döpt om Itchy och Scratchy i The Simpsons till Kli och klåda men resten har fått behålla sina namn. Varför stanna där? Byt istället namn på Homer till Hasse osv.! ;)

Byt istället namn på Homer till Hasse osv.!

:birp ROFL

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

. :e

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

De har mer konstiga översättningar för sig. T.ex. "Ensafti Fagina" istället för "Alot of Fagina" (eller liknande :)). Är det bara för att folk som inte kan engelska (hur många det nu är numera ;)) ska förstå också eller?

Nexus86 skrev:

De har mer konstiga översättningar för sig. T.ex. "Ensafti Fagina" istället för "Alot of Fagina" (eller liknande :)). Är det bara för att folk som inte kan engelska (hur många det nu är numera ;)) ska förstå också eller?

Ja just det :e

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Undertexterna är faktiskt till för de som inte kan engelska. Evil betyder ond och bör därför översättas för de som inte kan engelska. Homer är inte ett engelskt ord och därför finns det ingen anledning att översätta det. Detsamma gäller för Itchy and Scratchy.

Det bästa vore om man kunde stänga av undertexterna. Då skulle de som kan engelska slippa översättningarna.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Det kommer väl snart, utvecklingen går framåt. Personligen hoppas jag i framtiden slippa se TV efter tablå, utan själv vilka program man vill se när ;) :D

Otroligt OT:
caze: Din signatur stämmer inte riktigt. För det första ska det vara Rap istället för Hiphop och för det andra är inte det Petter utam Timbuktu. :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Nexus86 skrev:

Otroligt OT:
caze: Din signatur stämmer inte riktigt. För det första ska det vara Rap istället för Hiphop och för det andra är inte det Petter utam Timbuktu. :)

Hur kan du komma och påstå något sådant? Petter kanske var hemma hos honom och sa just "Hiphop är en sjukdom som inte går att bota
nu låser vi in Europa och smittar allihopa!"
Något man inte kan rätta är citat.. Det är väl ingen som vet 100% vad fan en person har sagt? :)

PersianBulldog skrev:

Nexus86 skrev:

Otroligt OT:

Hur kan du komma och påstå något sådant? Petter kanske var hemma hos honom och sa just "Hiphop är en sjukdom som inte går att bota
Något man inte kan rätta är citat.. Det är väl ingen som vet 100% vad fan en person har sagt? :)

Nej men det råkar vara så att just detta citatet säger Timbuktu i en låt som han har gjort tillsammans med Petter och hur stor är chansen att han skulle komma hem till någon och säga så när hans egen låt säger något annat eller ens säga så överhuvudtaget? ;)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Life of Brian har de fått till Ett Herrans liv. Det är rätt snyggt också.. ;)

Medlem sedan jan. 20032 285 inlägg

Axel skrev:

Life of Brian har de fått till Ett Herrans liv. Det är rätt snyggt också.. ;)

Och Scrubs har de fått till Första Hjälpen... Hur lyckas dom?
Tacka vet jag Vänner, rak och fin översättning! :i

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Stjärnor utan hjärnor (Jay and Silent Bob strike back).

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Nexus86 skrev:

PersianBulldog skrev:

Nexus86 skrev:

Otroligt OT:

Nej men det råkar vara så att just detta citatet säger Timbuktu i en låt som han har gjort tillsammans med Petter och hur stor är chansen att han skulle komma hem till någon och säga så när hans egen låt säger något annat eller ens säga så överhuvudtaget? ;)

Nu säger inte jag att detta har hänt.. Jag säger att det kunde ha hänt.. Men visst, du har rätt och jag har fel.. </martyr> :e

PersianBulldog skrev:

Men visst, du har rätt och jag har fel

Så du insåg det? :e

Jag tänkte bara vad som lät troligast och gick på det. :)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Marcus E skrev:

Det bästa vore om man kunde stänga av undertexterna. Då skulle de som kan engelska slippa översättningarna.

Köp en digitalbox och vips så kan du välja engelska, danska, finska, svenska, norska eller helt av till dom flesta filmer :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)