webForumDet fria alternativet

Vidareutveckling av föregående tråd (John F.)

Småprat

10 svar · 339 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Som en vidareutveckling på föregående tråd. Vilka är av er genom tiderna ansedda allra bästa gittaristerna? Typ Top 10.

Alltså, det skulle vara jäkligt intressant att veta vad ni gillar för musik. Det behöver inte vara någon direkt genrefokusering utan bara den musiken som får er att må bäst. Det måste vara gitarrister dock. Handlar alltså inte så mycket om vem som är mest teknisk detta, utan mest vem som gör den bästa musiken och vem som kan få gitarren att "sjunga". Vad fint det vart :birp

Snälla kom inte med något i stil med "vilken dum diskussion" eller att "man kan inte utse bästa gitarrist för alla har olika smak" för det är just det som jag tänkte denna tråd. Din smak, vad du gillar.

Min lista ser typ ut såhär. Utan någon somhelst inbördes ordning, känner typ att det är svårt att välja men någon sånthär.

1 John Frusciante :e
2 Pink Floyd (gitarristen alltså)
3 Mick Fleetwood
4 Mark Knopfler
5 Jimmy Page
6 Jimi Hendrix
7 Slash
8 Jeff Healey
9 Gary Moore
10 Listan fortsätter ...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Henrik Berggren!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Anser att en sådan lista inte går att göra. Men klämmer in Yngwie Malmsteen nånstans ändå ;)

Men bassebhu, du vet väl vad du gillar för musik herre gud. Kan det vara så svårt, att lista de gitarrister som enligt ens egen uppfattning gör den musik som ger en mest? Som säger en mest? Fattar inte ditt resonemang riktigt, men Yngwie är ju ok faktiskt :)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

1. Tom Morello (RATM)
2. Steve Vai
3. Jeff Beck
4. Ulf Wakenius
5. Joe Satriani
6. David Gilmour (Pink Floyd)
7. Scott Henderson
8. Al di Miola
9. Eric Johnson
10. Jimi Hendrix (Har inte påverkat mig mycket, men väldigt många andra)

Där kom namnet jag sökte, David Gilmour, hade det på känn men kom inte på det.

Steve Vai glömde jag nämna också.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

AndreasC skrev:

Men bassebhu, du vet väl vad du gillar för musik herre gud. Kan det vara så svårt, att lista de gitarrister som enligt ens egen uppfattning gör den musik som ger en mest? Som säger en mest? Fattar inte ditt resonemang riktigt, men Yngwie är ju ok faktiskt :)

Jag vet vad jag gillar för musik ja, men jag är ingen gitarr/gitarrist-expert så jag anser mig inte kunna plocka ut 10 stycken. Å andra sidan tilltalar inte gitarr som kompinstrument mig speciellt mycket (men har dock en viktig funktion) och t ex ett solo i en rocklåt är inget jag blir särskilt imponerad över. Ledsen, kan inte göra den bedömningen.

Ok

Medlem sedan jan. 2003165 inlägg

Och var ar Janne Schaffer?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Lord Moyne skrev:

Och var ar Janne Schaffer?

Han kan knappast toppa min 10-lista då han inte behåller de kvaliteér som jag tycker en exeptionell gitarrist skall ha.

Visst är han duktig, och visst har han framfört och skrivt bra låtar (ja, jag har sett han live), men han mäter sig inte med de genier som toppar listan. Men ändrar vi till top 30 kanske han får sig en plats... ;)

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

John Petrucci?

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)