Pink. :i
Lisa Nilsson! :o Det är ju Sveriges souldrottning nummer 1!
Redigerar in ett par till:
Amy Lee
Tarja Turunen
Sharon den Adel
47 svar · 1 873 visningar · startad av Luxman · sida 2 av 3
Jag har under ett antal år varit förtjust i att lyssna på kvinnoröster i musiken och självfallet fått några favoriter jag håller framför andra. Nu är jag väldigt nyfiken på vilka kvinnors röster ni fastnat för eller på annat sätt vill framhålla. Följande kvinnor är några av de jag fastnat för som kanske inte samtidigt tillhör de mest spelade i massmedia. Women sing- and songwriters: Amanda
Läs frågan i sin helhet →Pink. :i
Lisa Nilsson! :o Det är ju Sveriges souldrottning nummer 1!
Amy Lee
Tarja Turunen
Sharon den Adel
Framförallt säger jag Karin Dreijer (Honey is Cool, the Knife). Hon är bäst.
Laura Pausini !
Finns bara en kvinna med röst ;) Erykah Badu, den är helt fantastisk. Musikstilen är just Erykah Badu, soul med hjärta och själ, underbart
erka skrev:
Finns bara en kvinna med bröst ;) Erykah Badu, hon är helt fantastisk.
Gäsp. sorry. är uttråkad §e
men för att inte helt gå OT: vad heter den där indianskan med sån otrolig spännvidd i sitt sångregister?
Pochahontas ? Mariah Förfärlig ? Shake'ida
fel fel fel. :p men det var rätt kul. :e
jag vet inte om hon är rent sångmässigt duktig men hon kommer ner till basregistret och upp till typ 4-strukna oktaven o jag inte minns fel.
Angela Gossow i Arch Enemy sjunger på ett lite annorlunda vis än vad kvinnor typiskt gör. Hon är grym!
Åsa Schmalenbach har bara släppt ett album tror jag - helt underbar soft pop (som sgtpepper inte skulle lyssna på alltså ;))...
Alannah Myles passar lätt in i rockgenren - fem plattor återfinns i samlingarna här. :)
Varför är jag inte förvånad över att den här tråden till slut dök upp? ;)
Kirsty MacColl - inte bara en suverän sångerska på egna och andras skivor (från The Pogues till Rolling Stones) utan även en enastående låtskrivare med bitska och roliga texter. Här en bra översiktsartikel från TIME Magazine.
Pat Benatar!
Whitney Houston har gjort en hel del bra låtar, syn bara att hon knarkat ned sig :(
Jag har funderat lite till (dvs kollat bland skivorna i hyllan hemma) och kommit på några kvinnor till :)
Joan Jett
Tori Amos
Cher
Andrea Corr (The Corrs)
Bonnie Tyler
Kim Wilde
Cyndi Lauper
spango skrev:
Angela Gossow i Arch Enemy sjunger på ett lite annorlunda vis än vad kvinnor typiskt gör. Hon är grym!
Satan! Är det verkligen en kvinna som sjunger?! Det är helt klart min typ av musik, men det skär lite i mig att veta att den hesa dödsmetallrösten tillhör en vän kvinna. Min hjärna får inte ihop det, det blir ungefär som när man råkar se en transvestit på tunnelbanan, "ohoh, vilket sexig kvin... aaarhrhrhgggg", fast tvärtom.. :e
Jag kom på en till favorit, Amy Lee i Evanescene. Spelas rätt flitigt på radio med låten Bring Me To Life. Egentligen inte bara sångerskan utan hela bandet. Jag har över lag svårt med soloartister, jag gillar kompletta band (undantaget Springsteen och Thåström och ett par till :)).
Rikard skrev:
Amy Lee
Pepparn, gör det något om jag håller med dig? :D
Qimen skrev:
Whitney Houston har gjort en hel del bra låtar, syn bara att hon knarkat ned sig :(
Hon har väl egentligen inte gjort några låtar själv. Copycat ;)
Bette Midler är inte nämd än?
Rikard skrev:
Rikard skrev:
Amy LeePepparn, gör det något om jag håller med dig? :D
Hehe, det missade jag. Bra smak Rikard! :)