Hej! Jag har spelat gitarr i nio år och elgitarr i fem år. Jag har lärt mig genom kommunala musikskolan och nu musikprogrammet på gymnasiet. Jag tycker att du ska söka upp en bra musikaffär. Där kan personalen tipsa dig om bra böcker och dessutom kan dom säkert svara på frågor. Jag har aldrig hittat någon bra internetsida om detta, bara massa tabs som du skrev. Om du inte kan ackord tycker jag att du ska köpa en ackordbok, det kan vara mycket bra, om du inte vill sitta och klura ut ackorden själv (Överkurs!! :) ). Vill du spela klassiker som Proud Mary, Smoke on the Water och liknande låtar tycker jag att du ska köpa någon av KG Johanssons böcker, där det dessutom följer med en skiva som man kan lyssna på och spela med till. Hoppas att du har fått några tips. Jag försöker gärna besvara fler frågor om du har några. Lycka till med spelandet!
Letar efter något bra material för att lära sig spela gitarr. Vill lära mig fingersättning framförallt, gärna mycket bilder där man ser hur man håller fingrarna. Men också hur gitarren är uppbyggd med olika toner och vart de tas, så man kan få en överblick på det hela. Om man någonsin ska kunna lära sig spela på riktigt så tror jag man måste börja här, eller?
Några bra bokrekomendationer eller liknande, internetsidor. Kollar runt men hittar bara en massa tablaturer, ingen direkt kursrelaterande information.
Strävar efter att lära mig själv men måste ju ha lite material att jobba med.