webForumDet fria alternativet

Elgitarr, lära sig spela ...

Musik

6 svar · 307 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Letar efter något bra material för att lära sig spela gitarr. Vill lära mig fingersättning framförallt, gärna mycket bilder där man ser hur man håller fingrarna. Men också hur gitarren är uppbyggd med olika toner och vart de tas, så man kan få en överblick på det hela. Om man någonsin ska kunna lära sig spela på riktigt så tror jag man måste börja här, eller?

Några bra bokrekomendationer eller liknande, internetsidor. Kollar runt men hittar bara en massa tablaturer, ingen direkt kursrelaterande information.

Strävar efter att lära mig själv men måste ju ha lite material att jobba med.

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Hej! Jag har spelat gitarr i nio år och elgitarr i fem år. Jag har lärt mig genom kommunala musikskolan och nu musikprogrammet på gymnasiet. Jag tycker att du ska söka upp en bra musikaffär. Där kan personalen tipsa dig om bra böcker och dessutom kan dom säkert svara på frågor. Jag har aldrig hittat någon bra internetsida om detta, bara massa tabs som du skrev. Om du inte kan ackord tycker jag att du ska köpa en ackordbok, det kan vara mycket bra, om du inte vill sitta och klura ut ackorden själv (Överkurs!! :) ). Vill du spela klassiker som Proud Mary, Smoke on the Water och liknande låtar tycker jag att du ska köpa någon av KG Johanssons böcker, där det dessutom följer med en skiva som man kan lyssna på och spela med till. Hoppas att du har fått några tips. Jag försöker gärna besvara fler frågor om du har några. Lycka till med spelandet!

Medlem sedan dec. 200171 inlägg

Som sagt så får man nog den bästa utbildningen via riktiga lärare, men jag kan ändå rekommendera http://www.wholenote.com och http://guitar.about.com. Visserligen är båda på engelska, men materialet är bra.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Håller helt med marja, KG Johanssons böcker för gitarr är jäkligt pedagogiska och lättlästa, och beskriver allt ifrån grunden till det mest avancerade. :)

De sidorna var mycket bra. Gillade verkligen den första du gav mig. Där har jag mycket att öva på :) :)

Det tipset var också mycket bra Vide, ska kolla upp hans böcker. De böckerna du pratade om låter mycket bra.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Det har funnits flera bra svenska sidor, men de har blivit nedstängda av SMFF.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)