webForumDet fria alternativet

Märkliga filmrecensionär när "förstås-sig-påare" ska recensera...

Film & TV

9 svar · 441 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Såg nyligen den svenska filmen "Den osynlige" som regiserats av Joel Bergvall och Simon Sandqvist. Tycker detta var en av de bättre svenska filmer som jag sätt på mycket länge. Av den anledningen sökte jag på filmrecensioner på Google, för att se vad den fått för omdöme och betyg i den "kulturella" världen.

Den enda riktiga recensionen jag hittade om filmen var nedanstående:
http://www.skoop.nu/Kultursidor/k006rec.htm

Någon kulturkille sågar filmen och kallar filmen för en "...pausfågel som svensk film inte behöver just nu" och ger filmen betyget 1 på en skala från 1-5. I recensionen skriver kulturkillen: "...huvudpersonen Niklas (Gustaf Skarsgård) blåser huvudet av sig själv iförd studentmössa. Detta gör att man får förhoppningar.".

Det sistnämnda är en aningen märklig kommentar av en filmkritiker. Gillar man när småkillar blåser huvudet av sig kanske det inte är drama man ska se?

Blir less på alla dessa "förstå-sig-påare" och skumma kultursnubbar, som är mer intresserade av att själva synas och höras, än att göra ett bra jobb.

x( x(

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Hmm, skulle inte tro att den killen är mycket mer "förståsigpåare" än nån av oss andra.
Påminner lite om den högskoletidning jag och en kompis hade hand om TV & film-sidorna, där vi bl.a. recenserade filmer.

/red Det ska ju vara högstadietidning :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Något jag verkligen stör mig på är überlånga rubriker på trådar. ;)

Något jag verkligen stör mig på är überlånga rubriker på trådar....

Om du hittar ytterliggare en individ med den åsikten så kan ni bilda klubb. Blir ni tre stycken så kan ni ge ut en tidning ;)

Hmm, skulle inte tro att den killen är mycket mer "förståsigpåare" än nån av oss andra....

Håll ändå med om att kommentaren: "...huvudpersonen Niklas (Gustaf Skarsgård) blåser huvudet av sig själv iförd studentmössa. Detta gör att man får förhoppningar." är något av de mest korkade som någonsin lästs i en filmrecension?

Den här recensionen av Aftonbladets Jan-Olov Andersson går lite mer i takt med verkligheten :)
http://www.sonetfilm.se/movies/film_review.asp?reviewID=37&intMovieID=87

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Handlar inte en recension om personliga åsikter? När jag skriver recensioner utgår jag från vad jag själv tycker och inte utifrån vad andra tycker.
Så länge recensenten håller sig till korrekta fakta så tycker jag inte att man ska skrika och gapa för att en recension inte passar en själv. Då hade jag varit hes vid det här laget, ja, om inte helt stum med pajade stämband. ;)

Handlar inte en recension om personliga åsikter?

Jo, sjävklart! Men ska man kritisera så bör det vara konstruktivt och ge läsaren en uppfattning varför filmen på ett eller annat sätt inte håller måttet och anses dålig. Att skriva: "Att sedan Tuva Novotny försöker spela tuff, trasig brud gör att filmen faller ännu längre ner i dyn.", utan att ge en förklaring till vad det är i hennes rollfigur och rollprestation som gör att filmen hamnar längre ned i dyn, tycker jag inte är speciellt bra gjort av en recensent. Att sedan skriva: "Betyget blir en etta, mest för att inledningen var underhållande.", är osmakligt då recensenten syftar på den scen då huvudrollsinnehavaren skjuter huvud av sig i en dröm. När man läser hans recension, undrar man stundtals om han överhuvud taget sett filmen?

Visst ska en recension innehålla personliga åsikter, och dessa kan man framföra på ett bra eller dåligt sätt. Aftonbladets Jan-Olov Andersson valde det förstnämnda alternativet, medans hans kollega tyvärr valde det sistnämnda.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Re: Märkliga filmrecensionär när "förstås-sig-påare" ska recensera...

Blårand skrev:

I recensionen skriver kulturkillen: "...huvudpersonen Niklas (Gustaf Skarsgård) blåser huvudet av sig själv iförd studentmössa. Detta gör att man får förhoppningar.".

Det sistnämnda är en aningen märklig kommentar av en filmkritiker. Gillar man när småkillar blåser huvudet av sig kanske det inte är drama man ska se?

Nu har du ju inte citerat hela meningen. Det står:

Den här filmen sparkar igång på bästa Tarantino-manér, med en dröm där huvudpersonen Niklas (Gustaf Skarsgård) blåser huvudet av sig själv iförd studentmössa. Detta gör att man får förhoppningar.

Dvs, den våldsamma inledningen fick recensenten att förvänta sig en film som påminner om Quentin Tarantinos produktioner. Det handlade alltså inte om att önska livet ur någon grabb.

Det är riktigt. Han önskade inte livet ur grabben, men han tyckte att det väckte förhoppningar om en bra film när killen sköt sig i huvudet. Tycker det resonemanget är aningen märkligt?

Om han förväntat sig att detta skulle vara en splatterfilm i Tarantinostil, så kan jag förstå om han blev besviken, då det istället var en väl genomarbetad svensk dramafilm.

Tycker det är lite svagt av en recensent att inte vara mer förberedd i sitt arbete. Nog bör man innan man sätter sig i salongen, ha koll på om det är en dramafilm eller en "splatterfilm" man kommer att få se? Tycker att hans sätt att recensera denna film, visar på många brister i ämnet, även om han naturligtvius inte behöver uppskatta filmen på ett sådant sätt som jag gjorde.

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Iof är filmen inte så bra---- löjliga orealistiska roller ----

Han sa att hin fick föhoppningar om _filmen_ när han sköt huvudet av sig.... (dock kommer jag inte alls ihåg något sånt från filmen) ... kanske bara eftersom han ville se våldsfilmer och inte trista draman?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)