webForumDet fria alternativet

Ny fiskeutrustning

Natur & djur

8 svar · 620 visningar · startad av Brantis

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Frågan#1

Jag är på gång att köpa ny fiskeutrustning och är intresserad av tips och råd från Er.

Jag brukar fiska gädda och abborre från båt i små insjöar.
Således behöver jag en rulle och ett spö.
Maxpris: 3.500,-

Kom med förslag tack.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kör med ambassadeur till det "lite tyngre" fisket(gädda, gös)
http://www.abu-garcia.com/products/Detail.cfm?PassProductInfoId=60&PassPrevious=1300&PassLevel=2
Shimano har trevliga haspelrullor för det lite lättare fisket.
Svårt att ge några specifika tips eftersom fiskeutrustning är lite "känsligt", det som passar mig kanske inte passar dig.
Rassla ner till den "största" sportfiskeaffären i området och kläm, känn och fråga.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag har aldrig lärt mig att kasta med ambassadeur. Föredrar nog vanlig haspelrulle.

Vidare.
Är det smartast att köpa en mer exklusiv rulle medan man försöker hålla ned priset på spöet?

Tack.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Trots att du inte gillar Ambassadeur, rekommenderar jag varmt modell 5000 för medeltungt fiske och 3600 för lätt. Abu 170 för precisionsfiske och 440 när du ska kasta riktigt långt.

När du blivit van vid multiplikatorrullarna har du fått nya trogna vänner :)

Ambassadeur ger en rätt häftig känsla när du drillar "stor"fisk :)
Och så svårkastade är dom inte, bara att ta i för kung och fosterland :e
Kastar lätt(?) över 100m med min 6501c3 och ett 3½m graffit spö (minns inte vilket :r )

Vidare.
Är det smartast att köpa en mer exklusiv rulle medan man försöker hålla ned priset på spöet?

Nää.. Grejorna skall ju passa samman.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag hatar ambassadeur. Svåra att använda, dyra och inte fan ger dom mer fisk.

Om jag vore du så skulle jag satsa på två spön, ett ultralätt för finlir med mindre aborre och ädelfisk och ett lite grövre för gädda etc.

Jag kör med ett Daiwa UL-spö och ett Shimano-spö med ABU-rullar som jag inte minns namnen på. Allt ligger i mellanprisklassen och ger mig minst lika mycket napp som min polare med dyrare grejor.

Jag hävdar bestämt att det som gör skillnaden är betet, inte hårdvaran. Se till att ha en god uppsättning drag så kan du använda en björkkvist och en gammal rulle från andra världskriget lika gärna :).

Jag hatar ambassadeur. Svåra att använda, dyra och inte fan ger dom mer fisk.

Svåra? Njä, lite i början, problemet är att folk fegar, träna lite med ett tungt blysänke så löser det sig.
Dyra? Inte så värst, C3-serien ligger runt en tusing och uppåt.
Mera fisk? Nä, men dom du får ger bättre känsla :e
Fast för UL-fiske är dom inte så lämpliga, svårt att kasta med drag på 2-5g.

Jag hävdar bestämt att det som gör skillnaden är betet, inte hårdvaran.

Skillnaden ligger väl i fiskaren?
Hårdvaran gör det bara lite lättare och lite enklare att presentera betet rätt :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Svåra? Njä, lite i början, problemet är att folk fegar, träna lite med ett tungt blysänke så löser det sig.

Så är det säkert. Grejen är att de gånger jag lånat min kompis ambassadeur så har jag fått sånt lintrassel att det tagit en dag att reda ut skiten. Så jag kommer nog aldrig att orka lära mig tekniken. Men det är säkert bra för den som kan.. :)

Skillnaden ligger väl i fiskaren?
Hårdvaran gör det bara lite lättare och lite enklare att presentera betet rätt

Jo, visst. Fiskaren är ju viktigast. Men två "lika bra" fiskare presterar nog lika bra även om den ena har en dyrare fiskeutrustning än den andra :).

Jag har bara lite svårt för prylbögeriet som en del sportfiskare pysslar med, köper guldpläterade haspelrullar som förvaras i trälåådor med sammet och som aldrig någonsin får användas och dyra superspön i kompositmaterial och med ädelträinlägg. Sånt gör en knappast lyckligare när man är ute och fiskar. Självklart är det roligast med bra grejor, men för vissa går det överstyr :).

Sportfiske är ju en mannlig syssla(?) :e och prylbögar är vi allihopa, på något sätt :e
Guld på utrustningen är lite "överkurs", om det inte är på dragen :e
Många som fiskar för första gången köper tyvärr något koplett sätt på närmsta tapp för 189:- Och där är kvaliten allt annat än bra!
Det är inte kul att fiska med utrustning som strular.

Ang. att kasta med ambassadeur; det är annourlunda sammanlignat med haspel, du kan "snärta" ut draget med haspel, medan med ambassadeur måste du kasta mjukt med en jämn accelration genom hela rörelsen, prova igen med kastbromsen lite hårdare än vad din kopis använder för att sukssesift lossa bromsen när känslan innfinner sig :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)