Ett det moraliskt riktigt att ladda ner en progglåt som "Krossa Kapitalet"? Skivindustrin är en av världens största industrier och de "onda" skivbolagen kännar ju multum, vilket vissa progglåtar är emot, eller? :q
Hehe ja det blir ju minst sagt krångligt när något band som skriker krossa kapitalet försöker stämma någon för att personen i fråga laddat hem musik och blåst skivbolaget på pengar :)
Ring o fråga Whie o grabbarna vetja? Dom har säkert en annan syn på det i dag ;)
Förmodligen. Men jag har svårt att bli moraliskt upprörd över att någon gör så om de faktiskt har tagit avstånd från ett kapitalistiskt system där man vill ha betalt för sina varor.
Jag vill minnas att Public Enemy lade ut en hel skiva som mp3-filer som fansen kunde tanka ner. Det är konsekvent. :)
I en intervju med Whie som jag läste så pratade de just om det. Han svarade något i stil med att han inte tyckte det var fel eftersom han redan hade tjänat pengar så han överlever och ju fler som får höra deras musik desto bättre.
Jag gick igenom mina föräldrarsprogsammling,ringde runt till en del artister och frågade om jag fick lägga ut lite av deras låtar på mp3 för att inte en musikskatt skulle försvinna. Det var bara någon som sa nej, de flesta tyckte det var skitkul. Sen kollade jag om deras förlagfanns kvar och ringde dem. Det gick faktiskt också bra i de flesta fall :)
Ett det moraliskt riktigt att ladda ner en progglåt som "Krossa Kapitalet"? Skivindustrin är en av världens största industrier och de "onda" skivbolagen kännar ju multum, vilket vissa progglåtar är emot, eller? :q
Å andra sidan är det inte bara skivbolagen man undviker att betala, utan även artisterna - och att begära lön för sitt arbete tycker åtminstone jag är förenligt med antikapitalism.
Fast jag måste erkänna att jag inte har några moraliska svårigheter med att tanka MP3:or. DC har fått mig att upptäcka en massa band jag aldrig tidigare hört talas om, och jag har börjat köpa mer skivor nu än innan jag började P2P:a :)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2