webForumDet fria alternativet

Vegandebatter gör mej så trött....

Politik & samhälle

38 svar · 929 visningar · startad av Garbo

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg
Frågan#1

Jag känner mej så trött på alla dessa debatter om att vara eller
icke vara vegitarian eller vegan eller nåt annat inom samma
område.

Varför ska jag inte få äta kött om jag vill det och mår bra av
det? :q

Att debattera om varandet vegitarian är helt ok med mej i största
allmänhet. Det är bra att människor får vädra sina åsikter men
när det hela går över till att vegitarianer och veganer vill
nästan ha en lag som förbjuder allt köttätande bara för att förmå
folk att sluta äta kött då blir jag less.

Jag skulle aldrig drömma om att hoppa på en person som valt att bli
vegitarian och tvinga den att äta kött. Den personen har all
rätt att leva sitt liv som den vill. Jag respekterar dennes val och
jag önskar att respekten var besvarad.

Jag har i perioder av mitt liv försökt leva som en vegitarian och följt
till punkt och pricka dietråden för att få i mej tillräckligt med
näring.

Kan även tillägga att jag älskar vegitariska rätter!

Nåja, i mina försök att sluta äta kött så har jag försökt att ersätta
näringstillförseln till min kropp efter alla konstens regler. Efter ett
par tre veckor börjar jag bli fysiskt trött. Kollar upp med en
hälsoundersökning hur jag mår och det visar sej att jag har näringsbrist.
Ja, tänker jag, jag måste nog se över min kost ännu mer och anstränger mej
till det yttersta för att få i mej tillräckligt med näringsämnen.
Utan reslultat. Till slut uppmanas jag av doktorn att börja äta kött igen
om jag inte vill bli totalt undernärd. Inom loppet av några veckor mår jag
bra igen efter att ha börjat äta kött.

Vis av erfarenheten kan man tycka att jag inte skulle försöka igen efter ett
par år men nog gör jag det igen för att finna att jag helt enkelt inte kan
utesluta kött om jag ska må bra.

Och att påstå att det är i huvudet det sitter och det är anledningen att jag
inte klarar av det är uttrycka sin okunnighet inför att vi människor är olika.
För jag tycker väldigt mycket om vegitarisk mat och byter ofta ut lunchmåltider
med kött till vegitariskt om det finns möjlighet.

Men visst, jag tycker om rätter med kött oxå. Det ska jag inte sticka under
stolen med.

Vad jag bara inte kan förstå är varför jag inte ska ha rätten att äta kött om
jag mår bra av det?? Varför ska människor försöka tvinga mej att göra som de
när de är vegitarianer?? Varför tar de till övertoner när de visar sin åsikt??

Bara för att jag inte gör som de säger innebär inte att jag inte hör vad de säger!
Jag hör, men jag gör som jag vill! Precis som de! För jag utgår ifrån att de som
är vegitarianer och veganer och allt det där, inte blivit tvingade av någon annan...
Vore trist i så fall då vi lever i ett fritt samhälle.

Lite ömsesidig respekt vore trevligare än hårda brösttoner. Vill du vara vegitarian
eller nåt annat inom samma område var det! Men tillåt mej att inte vara det om jag vill!
Alla har vi rätten att tycka vad vi vill!

:l

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Flyttad från Café.

Tengblad
Moderator, webForum

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Du får bli en millitant köttätare, göra aktioner som försöker tvinga veganer att bli köttätare...

(detta är inte menat som trams, utan mer visa dom vad dom gör med oss köttätare)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag säger som Ali Hussein sa en gång.

Jag ska bli en sån där anti-j*vla-vegan.
Ni vet, åka runt i Sverige och befria palternackor och sånt.

:e

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Jag känner mej så trött på alla dessa debatter om att vara eller
icke vara pundare eller nykterist eller nåt annat inom samma
område.

Varför ska jag inte få röka på en brajja om jag vill det och mår bra av
det?

Att debattera om varandet av nykterist är helt ok med mej i största
allmänhet. Det är bra att människor får vädra sina åsikter men
när det hela går över till att nykterister och tråkiga peroner vill
nästan ha en lag som förbjuder allt knarkande bara för att förmå
folk att sluta röka på då blir jag less.

Jag skulle aldrig drömma om att hoppa på en person som valt att bli nykterist och tvinga den att röka på. Den personen har all
rätt att leva sitt liv som den vill. Jag respekterar dennes val och
jag önskar att respekten var besvarad.

Jag har i perioder av mitt liv försökt leva som en nykterist och följt
till punkt och pricka hälsoråden.

Nåja, i mina försök att sluta röka på så har jag fått feta abstinensbesvär och blir helt yr i bollen...........

...förlåt... §e men det är så meningslöst att diskutera köttätande eller inte med folk som är beroende (så kallade köttnarkomaner).. lika givande är det att diskutera och tro att man ska få en alkoholist att förstå att han kanske inte ska dra i sig massa sprit där på parkbänken varje dag.. men försöker man kommer man få höra att han har försökt, men fått feta abstinensbesvär och mår dåligt om han inte dricker...

det är bara att inse det.. du är en narkoman av den äckligaste grad...sån som måste se till att oskyldiga söta och gulliga djurliv tas för att du ska få dina beroende tillfredställda.. §e ;)

.]

Nu eureca har du verkligen slagit benen undan för dej själv vad gäller trovärdighet i debatter. Att ta det jag säger och göra dej lustig med en jämförelse som inte ens är värdig är ju nästan löjeväckande!

Det går för farao inte att jämföra narkotika med kött!!!! Kött är inte farligt för hälsan och man kan inte få en överdos av det! Visst man kan bli smittad av något men det är 100 gånger farligare att nyttja narkotika än kött!!

Har du verkligen inget vettigare argument att komma med??

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om du nu är så trött, varför startar du den här tråden? Det är ju som upplagt för ytterligare debatt.

Jag är jävligt trött på alla ordlekar, men jag startar inte några gnälltrådar för det.

Givetvis kan man inte jämföra kött och narkotika om man bara ser till överdoseringsrisken, men jag kan ändå se logiken i eurecas argumentering. Är inte fetma en sorts köttöverdos, förresten?

Att du äter kött är inte bara din ensak, det påverkar även djuren du äter och bidrar till världssvälten.

Garbo skrev:

Nu eureca har du verkligen slagit benen undan för dej själv vad gäller trovärdighet i debatter. Att ta det jag säger och göra dej lustig med en jämförelse som inte ens är värdig är ju nästan löjeväckande!

Det går för farao inte att jämföra narkotika med kött!!!! Kött är inte farligt för hälsan och man kan inte få en överdos av det! Visst man kan bli smittad av något men det är 100 gånger farligare att nyttja narkotika än kött!!

Har du verkligen inget vettigare argument att komma med??

Och så kan man klassa narkotika på olika sätt. tråkigt att du inte förstod att jag refererade till marijuana. För marijuana är inte farligare än köttätande.

Förstod att jag inte kunde skämta med en narkoman om det här.

jag står fast vid min punkt att du är beroende av kött. kan du neka mig att du inte är det?

sen vet jag inte om du har sett diskussionerna som härjat kring marijuana. men dom flesta som försökt diskutera mot dessa "pundare" har inte kunnat göra det. lika meningslöst är
det att diskutera med en köttpundare som dig då.

har du inget vettigare att komma med än att starta en tråd om att du är trött på vegandebatt så kan du väl slicka ett frimärke eller nåt istället. det ger dig säkert mer än att starta en debatt man inte vill veta av..

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vad jag bara inte kan förstå är varför jag inte ska ha rätten att äta kött om
jag mår bra av det??

Men ät ditt kött, då. Samtidigt måste du förstå att människor som tycker att något är fel i samhället kommer att försöka ändra på det. Försöker folk i verkliga livet ofta förbjuda dig från att äta kött? Jag har inte upplevt det som ett problem. Inte ens vid internetdebatter har jag känt mig tvingad till att sluta äta kött och då har jag till och med debatterat på vegan.nu nån gång. ;)

Kött är inte farligt för hälsan

Kött innehåller mycket fria radikaler. Fria radikaler är skadliga för hälsan.

Matti skrev:

Men ät ditt kött, då. Samtidigt måste du förstå att människor som tycker att något är fel i samhället kommer att försöka ändra på det. Försöker folk i verkliga livet ofta förbjuda dig från att äta kött? Jag har inte upplevt det som ett problem. Inte ens vid internetdebatter har jag känt mig tvingad till att sluta äta kött och då har jag till och med debatterat på vegan.nu nån gång. ;)

men vi får rätta till den här saken då.. ;)

GARBO!! härmed är du förbjuden till att äta kött!! gör du det kommer jag straffa dig hårt! så.. är du nöjd? §e

Hihihi...Där kunde jag inte annat än skratta för där var du riktigt rolig eureca! :e

Det är helt ok med mej att debattera åsikter om köttätandets vara eller icke vara. Jag startade inte den här tråden för att inte få debatt! Då är jag ju rent sagt dum i huvudet!!

Vad jag känner mej less på är att inte ha rätten att äta vad jag vill utan att bli påhoppad av folk som tycker det är fel. Jag anser att allas åsikter är värda att höras. Men det behöver inte tjatas in. I alla fall inte för min del.

Om en person kommer fram till mej och säger sin åsikt om hur de tycker att jag ska göra så räcker det att säga det en gång. Flera gånger till från samma person är irriterande då det inte handlar om att jag inte har hört dem och därför inte gör som de säger utan för att jag helt enkelt inte vill göra som de säger.

Jag hör vad de säger och respekterar deras åsikt men accepterar inte den som min egen åsikt. Jag har hört dem och tänker inte gå till attack gång på gång för att ändra deras åsikt då den inte överensstämmer med min. Jag tycker det ska finnas ömsesidig respekt. Att man kan lyssna på varandra och komma överens om att inte vara överens. Inte hålla på med förlöjligande personangrepp bara för att andra inte vill göra så som man säger.

Å visst, kalla mej köttnarkoman om så vill, men det kan höra ihop med att jag lider av sviter från en ämnesomsättningssjukdom jag fick och blev behandlad för för några år sedan. Sedan dess får jag vara extra noggrann med näringsämnena i maten.

:)

Garbo skrev:

Hihihi...Där kunde jag inte annat än skratta för där var du riktigt rolig eureca! :e

Skönt att du inte tog allt för illa upp :)

Garbo skrev:

Vad jag känner mej less på är att inte ha rätten att äta vad jag vill utan att bli påhoppad av folk som tycker det är fel. Jag anser att allas åsikter är värda att höras. Men det behöver inte tjatas in. I alla fall inte för min del.

aj då.. om inte tjat hjälper får man väl ta till med andra medel ;)

Garbo skrev:

Om en person kommer fram till mej och säger sin åsikt om hur de tycker att jag ska göra så räcker det att säga det en gång. Flera gånger till från samma person är irriterande då det inte handlar om att jag inte har hört dem och därför inte gör som de säger utan för att jag helt enkelt inte vill göra som de säger.

Jag hör vad de säger och respekterar deras åsikt men accepterar inte den som min egen åsikt. Jag har hört dem och tänker inte gå till attack gång på gång för att ändra deras åsikt då den inte överensstämmer med min. Jag tycker det ska finnas ömsesidig respekt. Att man kan lyssna på varandra och komma överens om att inte vara överens. Inte hålla på med förlöjligande personangrepp bara för att andra inte vill göra så som man säger.

Men problemet är att här säger du att du vill ha respekt, men hur tusan kan man ha respekt för medmänniskor som faktiskt skiter i att folk i afrika svälter, eller att djuren behandlas illa och föds upp som slavar.. allt för att dom ska få smaska på sin lilla köttbit. :)

Att gång på gång tjata på de som behandlar djur illa tycker jag inte alls är fel. Inte heller på de som skiter i folk som svälter i afrika! Där ger personerna själva ingen respekt till andra.

Men vad har det med att vara vegitarian eller inte?

Är det samma personer menar du som skiter i svältande i afrika som äter kött här i sverige? Eller missuppfattar jag dej?

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

eureca skrev:

Men problemet är att här säger du att du vill ha respekt, men hur tusan kan man ha respekt för medmänniskor som faktiskt skiter i att folk i afrika svälter, eller att djuren behandlas illa och föds upp som slavar.. allt för att dom ska få smaska på sin lilla köttbit.

:OO

Nu kommer vi in på den riktigt seriösa delen av debatten, en klassiker från en vegan/vegetarian/gräsätare, och lika snedvriden som dom själva.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Garbo skrev:

Att gång på gång tjata på de som behandlar djur illa tycker jag inte alls är fel. Inte heller på de som skiter i folk som svälter i afrika! Där ger personerna själva ingen respekt till andra.

Även om du inte själv behandlar djur illa, stödjer du trots allt en hel industri som gör det varje gång du köper kött. Det är ungefär som om jag skulle säga att alla mördare är dumma, men samtidigt inte förstå varför folk klagar på mig när jag hyr in en torped.

Jag tror att du egentligen inser att ditt köttätande medför en stor risk att djur blir illa behandlade, men väljer att förtränga det för att inte få dåligt samvete.

Garbo skrev:

Är det samma personer menar du som skiter i svältande i afrika som äter kött här i sverige? Eller missuppfattar jag dej?

frågan är redan besvarad av en annan person.. :)

muskot skrev:

Att du äter kött är inte bara din ensak, det påverkar även djuren du äter och bidrar till världssvälten.

Reefer skrev:

eureca skrev:

Men problemet är att här säger du att du vill ha respekt, men hur tusan kan man ha respekt för medmänniskor som faktiskt skiter i att folk i afrika svälter, eller att djuren behandlas illa och föds upp som slavar.. allt för att dom ska få smaska på sin lilla köttbit.

:OO

Nu kommer vi in på den riktigt seriösa delen av debatten, en klassiker från en vegan/vegetarian/gräsätare, och lika snedvriden som dom själva.

fast du är ju själv vegetarian och vegan?? :OO :h

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Och hur bra är det för alla djur som inte har någon skog att bo i när den skövlas för att det ska växa palsternackor där, eller vad det nu är som veganer äter? ;)
All övergödning av skog, mark och vatten pga odlingar, hur bra är det?
Osv osv.

Det jag vill lägga in i debatten är att det mesta är bra mycket mer komplext än vad man anar.

Sen förstod jag faktist inte riktigt vad köttätande här direkt har med svälten i Afrika att göra?

solbulle skrev:

Och hur bra är det för alla djur som inte har någon skog att bo i när den skövlas för att det ska växa palsternackor där, eller vad det nu är som veganer äter? ;)
All övergödning av skog, mark och vatten pga odlingar, hur bra är det?
Osv osv.

Det jag vill lägga in i debatten är att det mesta är bra mycket mer komplext än vad man anar.

Sen förstod jag faktist inte riktigt vad köttätande här direkt har med svälten i Afrika att göra?

Vad tror du djuren äter då? luft? :)

en vegandebatt brukar leda till att du får en djup förklaring med fakta om att varje djur utfodras på massa mat från växtriket (och ibland också så hemskt som fisk och kött).. att för att odla ett kilo kött skulle du fått så många kilo soyaprotein istället (och dessutom sluppit massa djur som lider)

Dessutom har dessa djur massproducerats för att främja den köttättande minoriteten av alla människor. Tror du inte moder natur hade gjort en egen utrensning av allt som det blir obalans av?

lyssna o lär. det är inte många som är så välutbildade inom detta område som jag och muskot ;)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)