webForumDet fria alternativet

Video on demand

Webbhotell & domäner

12 svar · 344 visningar · startad av davids

Medlem sedan mars 2001238 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Läste i nån tidning om en ny tjänst (Live Networks) där man kan "hyra" filmer via nätet. Kollade på deras utbud och det var inga höjdare direkt. Lite gamla avdankade filmer kändes det som. Läste också att SF ska dra igång en satsning, och det verkar ju lovande.

Min fråga är:
Finns det några andra liknande tjänster?

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Telia som försökte hyra ut PC-spel via nätet. Det gick ju som det gick...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

(....själv censur...) det finns vissa hotel som håller på att bygga upp infrastruktur och utveckla tjänsterna bättre, som du förtstår krävs det ganska mycket bandbred för att få en sådan tjänst att fungera bra...

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Varför måste man hyra? Varför inte köpa?

Om jag laddar ned en film på Internet som jag har betalt för, vill jag kunna se den när jag vill och inte tvingas att se den inom ett dygn eller begränsas till att se den en gång.

Medlem sedan mars 2001238 inlägg

Markus E skrev:

Om jag laddar ned en film på Internet som jag har betalt för, vill jag kunna se den när jag vill och inte tvingas att se den inom ett dygn eller begränsas till att se den en gång.

Jämför med en videobutik. Du går in, hugger en film och slänger upp 40 spänn på disken. Nästa dag 18:00 ska den lämnas tillbaka.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Marcus E skrev:

Varför måste man hyra? Varför inte köpa?

Kostar det 39:- så kan väl inte ens du klaga antar jag?

Helt lysande sätt att hyra rulle på anser jag!
r) http://www.sf-anytime.com/

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Bredbandsbolaget håller också på att lansera "bredbandsbio". Fungerar i dagsläget endast i Umeå och Luleå. Priset är 39 kronor per film och man kan se filmen hur många gånger man vill under en 24-timmarsperiod (går även bra att spola, stoppa och pausa hur som helst). Ungefär som de flesta andra tjänster, alltså.

I min videobutik som ligger tvärs över gatan kostar det 35 kr att hyra en video. Då får jag dessutom en fysisk produkt som inte kan lånas om under tiden jag lånar den. Butiken kan alltså tjäna max 35 kr per film och dygn.

Hyr jag filmen på Internet får jag betala mer, jag får ingen fysisk podukt och butiken kan hyra ut den hur många gånger som helst och tjäna mycket mer per dygn.

Varför ska jag då hyra på Internet?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Varför skulle det kosta mer på internet?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Marcus E skrev:

Hyr jag filmen på Internet får jag betala mer, jag får ingen fysisk podukt och butiken kan hyra ut den hur många gånger som helst och tjäna mycket mer per dygn.

En liten fråga bara.. Har du något emot att företag tjänar pengar? Väldigt konstig inställning. "Nej... Här kan jag ju inte köpa nåt! Företaget tjänar ju pengar på det! Usch!"

:OO

Phorpher skrev:

En liten fråga bara.. Har du något emot att företag tjänar pengar? Väldigt konstig inställning. "Nej... Här kan jag ju inte köpa nåt! Företaget tjänar ju pengar på det! Usch!"

Nä, däremot tycker jag att det är konstigt att det inte kan vara billigare att hyra via Internet när de kan tjäna mycket mer pengar genom att hyra ut filmerna fler gånger och slippa många kostnader.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det är ju bekvämare att tanka en film istället för att besöka en fysisk butik, två gånger & dessutom INNAN man får straffböter.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

MarcusE skrev:

Nä, däremot tycker jag att det är konstigt att det inte kan vara billigare att hyra via Internet när de kan tjäna mycket mer pengar genom att hyra ut filmerna fler gånger och slippa många kostnader.

Köper du DVD-filmer? Det borde du ju helt klart sluta med. ;) Lägre distributionskostnader (det går två DVD-boxar på en VHS-kassett), förmodligen lägre produktionskostnader och ändå ligger de flesta DVD-filmer på priser som vida överstiger samma rulle på en VHS.

Eller är jag helt ute och cyklar? :OO

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)