webForumDet fria alternativet

Dialekter på TV

Småprat

19 svar · 755 visningar · startad av nill

Medlem sedan okt. 2001387 inlägg
Frågan#1

Varför hör man inte någon dialekt på de flesta personer som är med i TV?
Hör man personerna man sett på TV i verkligheten märker man verkligen dialekten (stockholmska).

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Kenokontrollanten... Jag kan gissa på vart han kommer ifrån ;)

Väder-Tone på fyran :)

Vad gäller varför, så är det väl på grund av att det ska pratas rikssvenska av tv-folk...

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Det är väl iofs en fördel ju tydligare dom pratar så man fattar vad dom säger?
Den där Tone, är det hon som snackar norska?
Hur som helst har jag för mig att man hör någon som pratar norska på tv, vad det nu ska tjäna till?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag retar upp mig på den urtöntiga "stockholmsdialekt" som alla tjejerna på TV4 har dragit på sig.. Låter lika allihopa!

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Flyttad från Café.

Tengblad
Moderator, webForum

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Re: Dialekter på TV

nill skrev:

Varför hör man inte någon dialekt på de flesta personer som är med i TV?
Hör man personerna man sett på TV i verkligheten märker man verkligen dialekten (stockholmska).

Orsaken till att man på TV och i radio undviker dialekter bygger på att man vill undvika att folk från olika delar av landet skulle ha svårt att förstå vad som sägs. Att folk norrifrån inte skulle förstå skånska/gotlänska och tvärtom.

Jag får väl erkänna att om jag hörde nån prata skånska, eller nån annan svår dialekt, skulle jag bli klart frustrerad. Jag inser att jag inte förstår gotländska om dom verkligen skulle prata gotländska, men om dom pratar "svenska" med gotländsk dialekt tycker jag är mysig. :)

Men det man talar i radio/TV är väl inte riktig "rikssvenska" utan nån stockholmsdialekt.

Medlem sedan juni 200240 inlägg

De pratar likadant som de gör på tv här (vid Sundsvall) :D

Medlem sedan dec. 2002536 inlägg

Bire skrev:

Jag retar upp mig på den urtöntiga "stockholmsdialekt" som alla tjejerna på TV4 har dragit på sig.. Låter lika allihopa!

I TV snackar man (i regel) inte stockholmska. Man klämmer rikssvenska. Och det är en jävla skillnad.

Har inget emot dialekter i svensk TV sålänge man utan några svårigheter hör vad dom säger. Undantag: Götebörsska ;)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Behöver jag nämna den jobbiga Närkiskan hos Novas programledare? Rätt bra program i övrigt, men den rösten ger mig huvudvärk.. ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Mitt i naturen, På spåret, Myror i brallan :e, Plus...
Några olika dialekter bara i SVT.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

sorhh skrev:

Bire skrev:

I TV snackar man (i regel) inte stockholmska. Man klämmer rikssvenska. Och det är en jävla skillnad.

Har inget emot dialekter i svensk TV sålänge man utan några svårigheter hör vad dom säger. Undantag: Götebörsska ;)

Det är väl Stockholmska så som den låter idag?

den gamla hederliga Stockholmskan håller på att dö ut idag, den håller på att ersättas med något annat

Medlem sedan okt. 2001387 inlägg

Hmm.. fortfarande inte riktigt fått svar på min ursprungliga fråga. Vad jag menade var, att om man hör en person man hört prata på tv i verkligheten, pratar den inte likadant. Är det så att man inte uppfattar ex stockholmsdialekten på TV'n eller är det att tvpersonerna pratar annorlunda när de är med i TV?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

De textar skånska men inte norska :(

Medlem sedan sep. 20011 914 inlägg

nill skrev:

Hmm.. fortfarande inte riktigt fått svar på min ursprungliga fråga. Vad jag menade var, att om man hör en person man hört prata på tv i verkligheten, pratar den inte likadant. Är det så att man inte uppfattar ex stockholmsdialekten på TV'n eller är det att tvpersonerna pratar annorlunda när de är med i TV?

Eftersom TV lägger på 5 kilo så kanske det medför att en del av kilona lägger sig runt halsen och därmed lägger på extra tryck mot strupen när ljuden formas och så blir ljudet en aning förvrängt i TV i förhållande till verkligheten.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Axel skrev:

Behöver jag nämna den jobbiga Närkiskan hos Novas programledare? Rätt bra program i övrigt, men den rösten ger mig huvudvärk.. ;)

För att inte snacka om Mirre i Expedition Robinson, fy fan vilken hemsk röst och dialekt. Jag stänger av ljudet på tv'n så fort hon ska säga nått :(

//G8

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

hehe, har ni inte sett kinder-reklamen? "3 överraskningar i en" med två små syskon. en pojke och en flicka. de har helt olika dialekt :e vadå misslyckat?!

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Usch sicken sorglig tråd ;) Programledare är ju ett jobb jag skulle vilja ha! :)

Men, kan man bli programledare om man kommer från Kristianstad och pratar skånska? :q

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det har blivit mer och mer modernt med att hallåerna pratar med dialekt...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kristianstad skrev:

Men, kan man bli programledare om man kommer från Kristianstad och pratar skånska? :q

Ja, i Kristianstads lokal-TV eller dylik inrättning. Annars, nej.

Medlem sedan nov. 2002501 inlägg

G8 skrev:

För att inte snacka om Mirre i Expedition Robinson, fy fan vilken hemsk röst och dialekt. Jag stänger av ljudet på tv'n så fort hon ska säga nått :(

Håller fullständigt med ovanstående talare!! Stämbandinflammation tro eller...?!
I för sig, jag har troligtvis inte den bästa guda rösten heller, för den delen...när jag är nyvaken x( :e

//Cheezes - rullar R med tungan...

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)