webForumDet fria alternativet

Markoolios skivbolag

Musik

9 svar · 795 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag tänkte ta reda på vilket markoolios skivbolag är, så jag har sökt lite på internet, men jag blir inte riktigt klok på det. Här och var står det Arcade och här och var står det Bonnier. Har han bytat skivbolag eller kan det vara så att arcade och bonnier är lierade på något vis?

Jag har testat att söka på google, men inte fått något klarhet i problemet. Snälla, någon hjälp mig!

Tack! /Erik

Jag kollade nu också på aftonbladet.se recensioner. Album 1 och 2 (Sticker hårt och Dikter från ett hjärta) är utgivna av arcade(/CNR) medan det tredje albumet i ordningen (Tjock och lycklig) är utgivet av Bonnier. Ändå kan jag inte hitta någon nyhetsartikel om att han har bytat bolag. Jag är förvirrad.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Får man fråga varför du vill veta det...?

Med tanke på ditt senaste inlägg verkar det som om han inte har ett fast avtal med ett bolag utan byter lite då och då. ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det är väl inte allt för ovanligt att artister byter skivbolag.....

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

..eller att bolagen blir uppköpta.

Bonnier verkar överlag ha lagt i en extra växel. På sistone har jag sett massor av böcker utgivna på Albert Bonniers Förlag - ett förlag som jag aldrig hört talas om tidigare.

Okey, men ingen vet alltså huruvida bonnier music är uppköpt av arcade eller om markoolio har bytat? Borde man inte kunna ta reda på det någonstans på internet?

Medlem sedan dec. 20021 061 inlägg

eriks skrev:

Okey, men ingen vet alltså huruvida bonnier music är uppköpt av arcade eller om markoolio har bytat? Borde man inte kunna ta reda på det någonstans på internet?

Ring/e-maila bonnier music eller arcade och fråga. Svårare än så är det inte. :)

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Den gemensamma nämnaren heter Jonas Siljemark.

Han startade ett produktionsbolag som hette Siljemark production, det bolaget blev uppköpta inklusive Siljemark (eller värvad, vad vet jag) av Arcade i Holland som bara sysslat med samlingsskivor fram till dess. Jonas blev den personen som skulle finna nya artister som skulle lanseras, en av de första han hittade var Markoolio med hiten Sommar och sol, därefter rullade det på där.

När Bonnier Music startade så värvades Jonas Siljemark som vd, med stor sannolikhet så plockade han med sig Markoolio dit eftersom han nu ingår i deras artiststall.

Jag tror inte Arcade och Bonniers har något annat gemensamt än att Jonas Siljemark varit ledande person inom båda bolagen, men här kan jag ha fel. Det verkar som Arcade i Sverige ej längre existerar under det namnet men i Holland finns firman kvar. Jag kan inte spekulera i vad som hänt då jag inte vet.

Om jag missuppfattat allt eller delar av denna information så rätta mig gärna då jag bara försökt relatera lite av det jag kände till och jag har inte försökt att få något bekräftat.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Kanske hittar något på:
http://www.markoolio.com/

Annars kan du bli medlem på https://www.tjofftjoff.nu och fråga honom direkt ;) Han heter: marko (P28)

Tack Luxman, det redde ut begreppen lite.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)