Jag som trodde att råttor alltid mumsade på chips lite då och då. :)
"Ny undersökning visar att akrylamid minskar cancerrisk"
Vem ska man tro på...? :(
16 svar · 433 visningar · startad av Theon
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,256504,00.html
Någon som blir förvånad:OO
Förutom alla andra tokigheter hade laboranterna missat att råttor helst äter sniglar, maskar, rått kött (inte råttkött) och massor av andra mysiga saker, men absolut aldrig kraftigt upphettade stärkelseprodukter som chips och hårt bröd.
Dessa forskare beställde cancer och fick cancer.
Jag som trodde att råttor alltid mumsade på chips lite då och då. :)
"Ny undersökning visar att akrylamid minskar cancerrisk"
Vem ska man tro på...? :(
Asså, det är ju inte klokt!! Men det hade man kunnat gissa att det skulle komma en motrapport, säkert sponsrad av chipsproducenterna! :e
Garbo skrev:
säkert sponsrad av chipsproducenterna!
Det kommer säkert min morsa att säga :l
Jävligt jobbigt, hon käkar bara massa grönsaker och skit nuförtiden och klagar på vad jag äter
Mycket påfrestande att höra det hela jävla tiden :x
Bire är en förståndig man ;)
Bire skrev:
Chips = Potatis
Potatis = nyttig matEller oxå har jag lärt mig galna saker ;)
Det va upphettad potatis som blev farlig, men visst, jag håller med er. Jag äter iaf lika mycke chips nu som förr. Va väl bara en tidsfråga innan en sådan rapport skulle komma som motsäger alltihopa. Klart konsumenter blir förvirrade!
Ingen mening att bry sig om alla dessa rapporter/varningar om att det är så farligt att äta saker... som vi ändå stoppat i oss så länge!
Om man lyssnade på allt det där och tog det på fullaste allvar skulle man lika gärna kunna skippat hela processen med födseln. Jag säger som Douglas Adams så precist uttryckte sig:
Människan skulle ha stannat uppe i träden, medan somliga anser att fiskarna aldrig borde ha stigit upp ur haven.
Näpp. Det blir en kall bira med ölkorv och lövtunna chips ikväll framför tv-apparaturet. :birp
Garbo skrev:
Asså, det är ju inte klokt!! Men det hade man kunnat gissa att det skulle komma en motrapport, säkert sponsrad av chipsproducenterna! :e
Jag för min del tror mer på: Som man frågar, får man svar. Vilket betyder: Om forskare vill ha en cancer-rapport, gör dom en test på möss eller andra djur, med mer eller mindre ledande frågor. Men detta leder inte alltid till bevis att människor skulle drabbas av cancer under liknande omständigheter.
Jämför frågeställningen:
Har du slutat slå din fru?
Om du svarar ja, erkänner du att du har misshandlat din fru. Om du svarar nej erkänner du att du fortfarande misshandlar din fru.
I det här fallet kan det även innebära att du aldrig lagt din hand på din fru, men frågeställningen blir sån att du pekas ut som misshandlare i vilket fall som helst. Det finns inget väg ur situationen.
Man ska också ha klart för sig att tidningar skriver sina artiklar på så sätt att de får sälja tidningar, vilket inte alltid är 100% ärligt och 100% fullt sanningsenliga.
Lord Pingu skrev:
Garbo skrev:
Jävligt jobbigt, hon käkar bara massa grönsaker och skit nuförtiden och klagar på vad jag äterMycket påfrestande att höra det hela jävla tiden :x
Stackars dej....
Chips ä gott! Jag gillar chips!! :e
:i Åt mer chips!! :i
Bire skrev:
Chips = Potatis
Potatis = nyttig matEller oxå har jag lärt mig galna saker ;)
Nä! Alldelses riktig analys!! :e
Garbo skrev:
Lord Pingu skrev:
Garbo skrev:
Jävligt jobbigt, hon käkar bara massa grönsaker och skit nuförtiden och klagar på vad jag äterMycket påfrestande att höra det hela jävla tiden :x
Stackars dej....
Chips ä gott! Jag gillar chips!! :e
:i Åt mer chips!! :i
Jag försöker äta tvärtemot vad hon säger för det brukar bli ganska bra mat
Var det inte dessutom så att man var tvungen att käka 30kg chips om dagen för att det skulle vara skadligt? Hela forskningspaketet blev ju urbota fånigt redan från start men som vanligt är det typiskt media att förstora upp det hela i gigantiska artiklar. Av just den här anledningen har jag slutat bry mig om forskarrapporter hit och dit som det skrivs om i media eftersom det alltid kommer rapporter som i efterhand påpekar motsatsen. Så har det varit länge och så lär det också vara länge.
Förörigt borde väl den här diskussionen passa bättre under Mat & Dryck, eller? :)
Dryden skrev:
Förörigt borde väl den här diskussionen passa bättre under Mat & Dryck, eller? :)
Absolut! Akrylamid som är så gott! :e ;)
bewern skrev:
Garbo skrev:
Jag för min del tror mer på: Som man frågar, får man svar. Vilket betyder: Om forskare vill ha en cancer-rapport, gör dom en test på möss eller andra djur, med mer eller mindre ledande frågor. Men detta leder inte alltid till bevis att människor skulle drabbas av cancer under liknande omständigheter.
Jämför frågeställningen:
Har du slutat slå din fru?
Om du svarar ja, erkänner du att du har misshandlat din fru. Om du svarar nej erkänner du att du fortfarande misshandlar din fru.I det här fallet kan det även innebära att du aldrig lagt din hand på din fru, men frågeställningen blir sån att du pekas ut som misshandlare i vilket fall som helst. Det finns inget väg ur situationen.
Man ska också ha klart för sig att tidningar skriver sina artiklar på så sätt att de får sälja tidningar, vilket inte alltid är 100% ärligt och 100% fullt sanningsenliga.
Ett annat lysande exempel på "hur man frågar får man svar" är EMU-omröstningen.
Där har man medvetet ställt en fråga som för det första inte talar om vad man egentligen röstar för och för det andra en fråga där det är lättare att säga ja än nej (nu är vi inne på psykologi).
Jag har sagt det förr och säger det igen: man ska alltid kolla vad man frågat och vem som betalt. När man fått reda på dessa två saker kan man sen dra slutsatser.