webForumDet fria alternativet

Äntligen skidor igen!

Sport

15 svar · 517 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Äntligen ska jag få åka lite utförsskidor igen! I morgon bär det av till Bydalen. Tur att man bara har 5-6 mil dit. Har fasen gjort mig förtjänt av en day off efter de två senaste veckornas hårda slit på jobbet. :h

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Hare så kul och bryt inga ben!! :)

Ska satsa stenhårt i första, andra och sista åket. :OO :e

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

ska åka skidor på hovfjället i februari.. syrran jobbar där så.... =)

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Kul för er, jag skulle åka lite skidor i helgen men för det 1:a är jag sjuk och för det 2:a så ska det bli blåsigt och slaskigt väder:(

Äsch, jagblev tvungen att flytta skidåkningen? Varför? Jag var så trött så jag vaknade alldeles för sent. Typ, nu. :OO

I morgon lördag är nästa tillfälle och då tänker jag ta det. Såvida det inte regnar och är +5 ute.

Dags igen! Bydalen är det som gäller idag och är det någon som ser en galning susa fram i en Färjestad-machtröja i backarna så bli rädda - det är nämligen jag. :e
Jag kan rapportera soligt väder och några minusgrader i Östersund.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

*gaaah* Jag vill oxå... hur är det med snön i backarna och vägen mellan Hallen och Bydalen?

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Jaja, jag har ju fått åka en dag i Bjursås, tre 1/2 dagar i Björnrike och det kommer nog bli 3 dagar till fast på "Skalet" :e !

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag åkte skidor på Hovfjället förra torsdagen. Det var HÄRLIGT att susa ner för backarna och sedan ta sats för ett riktigt långt hopp på de hopp som finns. :D

Så där, hemma igen efter en underbar tur i fjällen! :bire

Klös skrev:

*gaaah* Jag vill oxå... hur är det med snön i backarna och vägen mellan Hallen och Bydalen?

Vägen mellan Hallen-Bydalen: en idag riktigt dålig väg. De håller, så vitt jag vet, på att bredda den och göra den bättre framkomlig men i dagsläget är den kass (stora delar obekväm grusväg). Kan ju i och för sig bero på att de är långtifrån klara. :)

Snön: inga problem. De flesta backarna var öppna, och det var gott om snö på det hela taget. Faktum är att jag inte märkte av att några backar var stängda (enligt text-tv så är flera stängda). Det var fler backar öppna nu än när jag åkte där i februari.

Vädret: halvklart till mulet på förmiddagen. Solen värmde en hel del på förmiddagen. Mulnade på framåt eftermiddagen. Plusgrader i dalen men i backarna var det minusgrader och pisterna var helt okej, framförallt från toppen och ned mot trädgränsen.

Totalt: det är nästan så man önskar att vintern varade ett tag till så man kunde åka mer... :h

...fast å andra sidan: nu får det gärna töa och bli vår. :)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Dryden skrev:

Vägen mellan Hallen-Bydalen: en idag riktigt dålig väg. De håller, så vitt jag vet, på att bredda den och göra den bättre framkomlig men i dagsläget är den kass (stora delar obekväm grusväg). Kan ju i och för sig bero på att de är långtifrån klara. :)

Jag menade skicket, jag vet redan att det är en urusel grusväg som skall rustas upp ;) Men den blir sämre och sämre ju längre våren kommit. Var det hjulspår djupa som krondiken?

Klös skrev:

Dryden skrev:

Jag menade skicket, jag vet redan att det är en urusel grusväg som skall rustas upp ;) Men den blir sämre och sämre ju längre våren kommit. Var det hjulspår djupa som krondiken?

Vägen är i riktigt dåligt skick just nu, men det beror ju på ombyggnaden. Några djupa hjulspår såg jag dock inte till.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

Josef..

brukar du vara på hovfjället?
visst är det litet men det är så vackert och mysigt..

Medlem sedan nov. 2001183 inlägg

Sen är det speciella med Hovfjället att du utgår från toppen. P på toppen alltså, göller att hänga på sista liftturen upp. Jag är ordf i Klubben för Onödigt Vetande, nån som vet fler backar där du utgår från toppen?

Branäs bygger delvis på att man utgår från toppen, lite beroende på om/vart man bor. Har man stuga på toppen så är det ju ganska givet att man utgår därifrån, medan om man har stuga i dalen eller ingen stuga alls så börjar man med att ta liften upp. De gånger jag har varit i Branäs har jag bott i stuga på toppen och ja, då gäller det att hänga med sista liften upp - något jag fick erfara vid ett tillfälle. Ingen mobil, icke kontaktbar över huvudtaget. Det var helt enkelt bara att vänta på att de skulle börja sakna mig. Det tog 1½ timme. :OO

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)