Hörde låten "Bridge Over Troubled Water" i hennes tappning på tv.....mycket mycket bra, otrolig röst!
Vilken platta är bäst?
5 svar · 225 visningar · startad av cyprys
Har för första gången börjat lyssna på denna artist.
Helt underbar!
Förstår inte att jag inte hört något av henne tidigare...
Ville bara dela med mig och höra om någon annan lyssnar på henne?
Hörde låten "Bridge Over Troubled Water" i hennes tappning på tv.....mycket mycket bra, otrolig röst!
Vilken platta är bäst?
Jag har bara köpt en än så länge och det är Songbird Från 1998.
Innehåller en underbar "Over the rainbow" och t.ex. "Wade In The Water".
Sen om de andra är lika bra sen när jag köper dem får vi se.
Förmodligen!
Jag fastnade för hennes röst redan för 4-5 år sedan när jag hörde två låtar från hennes live skiva "Live at Blues Alley", det var låtarna Fields of Gould och Tall Trees in Georgia. Efter det var jag såld :p
Då visste jag inte att hon avlidit av cancer redan 1996, 33 år gammal. Det tog faktiskt flera år innan jag "fattade" att de skivor som släpptes efter den skivan: Songbird, Time after Time och Imagine var producerade efter hennes död.
Fast mycket av hennes repertoar är andras låtar så gör hon dem till "sina" med de tolkningar och den otroligt klangfulla rösten hon använder.
Tjejen var nästan totalt okänd i såväl USA där hon levde som resten av världen vid sin död, först några år senare spelades en av hennes låtar i England och den slog direkt och gick upp på någon topplista där. Någon tid efter det så började även "hemlandet" snegla på vem det var som låg på listorna i Europa och även där så började hjulen rulla.
Bridge over Troubled Water, Imagine, Time after Time, Fields of Gould, Early Morning Rain och Still not Ready är några av de starkaste och mycket egna tolkningarna. Hennes röst är så ofattbart säker i sin ton att t.o.m. jag hör att den är unik ;)
Tyvärr missade jag tv-programmet om henne i förra veckan, men vad jag förstod så skall det sändas i repris någon gång i februari.
Om någon vet när det skall sändas så tala gärna om det, för jag vill verkligen se det.
Det sänds ikväll 22.55 på tvåan.
Efter musiken på SVT2 igår kväll måste det inhandlas Cassidy på skiva. Förbaskat bra helt enkelt!!!