webForumDet fria alternativet

Liten musikstudio

Ljud & bild

1 svar · 357 visningar · startad av Axel

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg
Frågan#1

Tjohoo.. ;) Jag hade tänkt att slänga ihop en liten studio hemma. Inget avancerat alltså, jag har en gammal dator (Performa 630) med TV-kort i som jag tänte borde komma till nån nytta. Jag hade tänkt att köpa ett litet billigt midiinterface till att börja med för att koppla in en synt, mest för att kunna komponera på enkelt sätt. Det är rätt tråkigt i längden att skriva in noter i ett musikprogram för hand.. :p

Nu funderade jag lite. För att koppla in gitarr och annat sånt externt kan man ju koppla direkt till datorns mikrofonport genom en liten adapter (stor>liten tele) som jag har, men jag kan tänka mig att det inte blir så bra egentligen. Jag har förstås testat och det har funkat, så om nåt annat blir dyrt kan jag nog ha det så.

Men det jag tänkte på var om ni känner till om det finns nån liten mojäng som man kan koppla in i datorns TV-kort (videoingången) och som man sedan kan koppla en tele- och kanske mikrofonsladd i, eventuellt med equalizer, så man får en liten smidig lösning på det hela. Eller kanske man ska ha nån helt annan approach?

Dessutom hade jag tänkt att köpa in en femsträngad bas och börja knäppa lite på, mest för skojs skull. Och om jag realiserar resten av "studion" behöver jag ju en lite vettig mick istället för datamicken. Det kan ju vara kul att störa sina grannar maximalt sen när man flyttar hemifrån.. :D

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Kul att du skall studiosera :D

Jag tycker att du först och främst skall satsa på ett någorlunda bra ljudkort, så slipper du att ha midiinterface, dessutom får du mickingångar och vanliga phonoingångar om du vill koppla in synten i stereo (för liveljud). Du behöver inget proffskort om du inte har för höga krav, jag kör med ett SB Platinum, och den har många av ingångarna på en panel i en "5 1/4 tums"-plats. Väldigt smidigt.

Skall du köra gitarren rakt in i datorn bör du skaffa ett förstärkarsimulatorprogram till datorn, annars låter det skräp, oavsätt ljud, möjligtvis kan man tycka att det rena ljudet är bra, men börjar man att jämför med att köra det genom en förstärkare så är det stor skillnad.

Lycka till! :D

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)