Om jag spelar in något med min videokamera och lägger över det på min dator - vilket filformat ska den ha för att kunna läggas på en CD-skiva som kan spelas upp i en DVD-spelare?
VCD (Video CD) eller SVCD (Super Video CD). Med VCD får du en ganska stor kvalitetsförlust, SVCD kan jag tyvärr inte uttala mig om eftersom jag inte testat men enligt ryktet skall kvaliteten på detta format vara klart godkänt.
Glöm inte att din DVD-spelare måste ha stöd för dels (S)VCD samt hemmabrända skivor.
Har du en DVD-brännare kan du ju alltid bränna det som en vanlig DVD-film och då borde det ju inte bli någon kvalitetsförlust över huvudtaget.
Ja, i princip. Vill du spela dem på DVD:n så rekommenderar jag att du bränner som som (S)VCD. Klart, det bör ju kunna få dem till DVD-format men då krävs det förmodligen ett filmredigeringsprogram och en DVD-brännare.
Det känns som att jag flummar på ganska bra nu... :OO
Ja, i princip. Vill du spela dem på DVD:n så rekommenderar jag att du bränner som som (S)VCD. Klart, det bör ju kunna få dem till DVD-format men då krävs det förmodligen ett filmredigeringsprogram och en DVD-brännare.
Det känns som att jag flummar på ganska bra nu... :OO
Det krävs ganskas mycket tid oxå, och tålamod och eventuellt en häxdoktor ;) Det är mina erfarenheter iaf.
Jag hade en .avi som jag skulle konvertera till SVCD med programmet TMPGEnc vilket iofs gick bra men det tar tid att konvertera 500 MB data och för att retas lite extra så synkade inte ljudet när jag var klar så det var bara att börja om från början och försöka få ljudet att synka, det var detta moment som jag skulle behövt hjälp från andra makter :x
Några verktyg som kanske krävs för ett lyckat arbete med konverteringen StoikVideoConverter, TMPGEnc och Virutal Dub. Det går läsa en hel del om konvertering och hitta länkar till bra program på https://www.vcdhelp.com
Då ska du använda dig av något program likande VCD-cutter. Har tyvärr ingen direktlänk men testa att sök på http://www.download.com så lär du hitta det eller liknande program.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e