webForumDet fria alternativet

bitrate

Ljud & bild

5 svar · 243 visningar · startad av Mira

Medlem sedan maj 2001966 inlägg
Frågan#1

Jag vet flera tycker att man "ska" ha 192 kbps, men i mina öron (och i min CD-spelare) blir det för mycket diskant - och jag tycker då inte att det låter som original-CD...

Frågan är om det finns några nackdelar med att rippa i 128 kbps om det låter bra på den spelare man har nu...
Eller ska man ta ett mellanting, 160 kbps...
Finns det anledning att göra det?

Kan ljudet få olika kvalite på 2 låtar, fast dom har samma bitrate?
Det låter så ibland...

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Har alltid kört med 128. Låter bra tycker jag.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Är du nöjd med 128 ska du givetvis använda det. Om din CD-spelare stödjer VBR kan du testa vad du tycker om det.

Filerna kan låta olika om du använder olika program att framställa dem med, annars ska det låta lika.

/Ove

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag kör lägst 192kbit! Helst 320 :)

Att du hör sån stor skillnad låter mycket märkligt.
Vad är det för typ av musik, vad använder du för rippare, går filerna igenom nån sorts normalisering och vad spelar du upp musik i? Med det sista menar jag, är det en stereo rakt ut i rummet eller bärbart?

En till fråga är då, varför spela en bränd skiva med mp3 när du har originalet? :P

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

Typ av musik... tja, vanlig pop mestadels...
Rippare: FreeRip
Normalisering vet jag inget om... inget jag sett

Spelar upp MP3:or med DVD-spelare (och brända audio-filer på vanlig stereo-CD - för att jag sålde orginalskivorna som jag rippat av för länge sen - och det är där man hör mest skillnad)

Var finns orginalskivor med MP:or att köpa... :p
Varför jag vill ha dom som mp3...?
För att man får plats med 150 låtar på en skiva istället för 20... (och för att jag fick en DVD i julklapp ;))

Som upplysning kan jag tala om att jag valde ett mellanting: 160 kbps

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

ok men att en lägre bitrate kan skapa sämre kvalitet än en högre är för mig ett mysterium. kanske ditt rip-program som är boven.

eller så har du sån skarp hörsel så du hör vad som "skalats av" ;)

386 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
258 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)