OveRRidE skrev:
Se filmen, så hoppas jag att du förstår.
Nej jag vill inte se filmen, jag trodde att det framgick med all önskvärd tydlighet, så frågan återstår; vad babblar du om och vad är det jag ska förstå?
38 svar · 930 visningar · startad av Johnsen · sida 2 av 2
Året är slut och det är dags att summera bio-filmerna 2002. Först måste jag nämna årets bästa film: The warrior ( <http://us.imdb.com/Title?0295682> ) Eftersom den inte haft, eller troligen inte kommer att ha, svensk biopremiär får den väl inte räknas, men jag såg den under GBG filmfestival så den har ju i alla fall gått på svensk bio. Sedan top tio av svenska biopremiärer 2002, utan inbör
Läs frågan i sin helhet →OveRRidE skrev:
Se filmen, så hoppas jag att du förstår.
Nej jag vill inte se filmen, jag trodde att det framgick med all önskvärd tydlighet, så frågan återstår; vad babblar du om och vad är det jag ska förstå?
Eh...vad handlar Black Hawk Down om?? Blir nyfiken på den då den diskuteras så vilt...
Om amerikanska soldater i Somalia och en helikopter som störtar. Se South Park 617 - Red Sleigh Down istället, mycket bättre. :e
Ok, nu har det utvecklats till en sån där diskussion igen. Se filmen om du vill, eller inte. Jag struntar faktiskt i vilket, men lita inte på folk som tycker den är dålig bara, det är det jag försöker säga.
Problemet med rullen, enligt mig, är att den kan spekuleras i från två väldigt olika håll och många som jag har pratat med tycker att det är en skitfilm eftersom den råkar vara en hollywoodproduktion och inte en ugandisk, otextad strumfilms-dokumentärrulle i svartvitt, filmad med blodröda macrolinser och i uppochnervända kameravinklar.
Ok, det där var att ta i :r ;) men det finns ju så mycket annan film som verkligen är sämre än den här, både produktionsmässigt, manusmässigt och 'feelingmässigt' sett. Men sen är ju smaken som baken vilket framträder mer och mer just i samband med denna rulle, då alla verkar ha helt olika åsikter om den.
Man skall se den istället för att gå in med inställningen att den är skitkass från början, då kan den ju givetvis inte bli bättre. :)
The Royal Tenenbaums, ahh, det var en höjdare. Folk som inte förstår den filmens storhet måste skärpa sig å det grövsta :).
Black Hawk Down, bra film rent visuellt, lyckas fånga det kaos och den skräck som antagligen är de mest närvarande elementen i krig. Sen att det är en oerhört uppblåst heja-USA-stämning och att de tusen somalier som dör bara är en bisak ger en viss besk eftersmak. Men filmen är ett måste för varje krigsfilms-konnesör med försmak för tunga automatvapen (monterade på pickups) och bombastiska eldstrider.
Ingenmansland, årets mest tänkvärda krigsskildring. Fyfan så sjukt det kändes i slutet av filmen. En höjdare.
The Bourne Identity tyckte jag om. Jag älskar spionfilmer med koder, mystiska samband, prickskyttar, mystiska män och allt det där. Jag stornjöt.
Appropå spionfilmer. Jag hoppas verkligen att ni såg RAMONA på SVT i går och i förrgår (två delar) skriven av Peter Englund. Helt klart superklass. Handlade om Sveriges underrättelseverksamhet i Baltikum under kalla kriget. Missade ni den miniserien så bör ni be till Gud att dom repriserar den snart :).
De två bästa enligt mig:
Mannen utan minne och Lilja 4-ever :)
Ser fram emot Margreth Olin:s biopremiär med "Kroppen min" som närmar sig. Mer kortfilm och dokumentärfilm hade varit ett bra tillskott på de svenska biograferna.
Snabb inflikning i tråden här, Ghost World såg jag för några dagar sen.
Fattade inte någon eventuell storhet med den inte. Ok, Steve Buscemi har ju sin charm, men jag undrar fortfarande hur han kunde nedlåta sig till denna film.
Kollade på Bully igår. En film som jag tycker borde hamna i "sevärda" kategorin. :)
Kollade på Bully igår. En film som jag tycker borde hamna i "sevärda" kategorin.
Har den haft svensk biopremiär? Jag har för mig att den bara var med på Stockholms Filmfestival, där såg jag den. Men den är mycket bra och ett klockrent hyrtips.
Inget för särskilt känsliga personer dock, det är Larry Clark som regisserat och den går i ungefär samma stil som han tidigare mycket omdebatterade debut "Kids" från 1995.
Svensk biopremiär måste den haft eftersom att jag hyrde den på DVD igår...
Svensk biopremiär måste den haft eftersom att jag hyrde den på DVD igår...
Det finns väldigt mycket film på VHS och DVD som aldrig varit i närheten av en bioduk. :)
Jag är ganska säker på att Bully inte gått på bio i Sverige, förutom på filmfestivalen. Åtminstone har den inte visats hos SF eller Sandrews eftersom filmens innehåll är något för kontroversiellt för dem.
Aha, du menar så... Underligt med tanke på att det är en bra och uppmärksammad film.
Man har sett mycket skit som gått på bio...
sgtpepper skrev:
Appropå spionfilmer. Jag hoppas verkligen att ni såg RAMONA på SVT i går och i förrgår (två delar) skriven av Peter Englund. Helt klart superklass. Handlade om Sveriges underrättelseverksamhet i Baltikum under kalla kriget. Missade ni den miniserien så bör ni be till Gud att dom repriserar den snart :).
RAMONA går i repris ikväll och imorgon kväll för de som är intresserade. :)
Bra filmer:
Black Hawk Down
Är faktiskt den enda filmen jag kommer ihåg jag såg på bio förra året. Minnet börjar svika när man kommer upp i åren.
Star Wars?
Såg Ghost world ikväll. Bra!
Men kanske skulle jag sätta den i sevärd kategorin även om jag gillar Steve Buscemi. :)
Enligt mitt tyckande så har det detta varit ett av de bästa bioåren någonsin.
Ingenmansland tyckte jag var helt jättebra, Italienska för nybörjade och älskar dig för alltid.
costodia skrev:
Ingenmansland tyckte jag var helt jättebra, Italienska för nybörjade och älskar dig för alltid.
Hmm... Italienska kom 2001, men o ja! En mycket bra film.