Året är slut och det är dags att summera bio-filmerna 2002.
Först måste jag nämna årets bästa film: The warrior ( http://us.imdb.com/Title?0295682 )
Eftersom den inte haft, eller troligen inte kommer att ha, svensk biopremiär får den väl inte räknas, men jag såg den under GBG filmfestival så den har ju i alla fall gått på svensk bio.
Filmer med svensk biopremiär 2002 som var klart sevärda:
A Beautiful Mind
Alla älskar Alice
From Hell
Grabben i graven bredvid
Greven av Monte Cristo
Heaven
Hjärtan i Atlantis
Human Nature
I am Sam
Ice Age
In the bedroom
K-Pax
Lilja 4-ever
Men in Black 2
Minority Report
Monster's Ball
Mulholland Drive
Oceans Eleven
Om en pojke
Prinsessan och krigaren
Road to Perdition
Röd drake
Sjöfartsnytt
Spider-Man
Spy Game
Star Wars: Episod II - Klonerna anfaller
Tala med henne
The man who wasn't there
The Others
Vanilla Sky
Zoolander
Älskar dig för evigt
Och biofilmer som inte riktigt höll måttet 2002:
Austin Powers in Goldmember
Bad Company
Black Hawk Down
Clockstoppers
De fördömdas drottning
Die Another Day
Drakarnas rike
Harry Potter och hemligheternas kammare
Jag är Dina
Jeepers Creepers
Just Visiting
Panic Room
Signs
Spirit - Hästen från vildmarke
The Bourne Identity
The Guru
Time Machine
We Were Soldiers
xXx
Jag har säkert glömt några, men över lag tycker jag att det har varit ett bra bioår.
Vad tycker ni?
Jag har inte sett alla, men de jag har sett kan jag nog hålla med om var bra/dåliga. :)
Bl.a. så var The Royal Tenenbaums en schysst film och Ingenmansland en riktigt bra film.
Men sen så var filmer som Black Hawk Down, We Were Soldiers och Drakarnas rike ganska dåliga...
Av dem jag har sett bland de uppräknade så tycker jag följande:
Ice Age - Kanonrulle!!!
MIIB - tråkig, ettan var mycket bättre
Starwars Episod 2 - Absolut bäst (men så är jag ju ett Star Wars fan)
Austin Powers in Goldmember - skitrolig!!
Harry Potter och hemligheternas kammare - Bra! Bättre än ettan. Gillade verkligen lilla Dobbie
Har dock inte sett så många filmer som jag velat se. Har en del att beta av...
Bad Company
Black Hawk Down
Clockstoppers
De fördömdas drottning
Die Another Day
Drakarnas rike
Jag är Dina
Jeepers Creepers
Just Visiting
Panic Room
Signs
The Bourne Identity
The Guru
Time Machine
We Were Soldiers
xXx
Kul att du sågar Black Hawk Down, mina polare har tjatat hela året på mig att jag måste se den, nu slipper jag :e
Bad Company
Black Hawk Down
Clockstoppers
De fördömdas drottning
Die Another Day
Drakarnas rike
Jag är Dina
Jeepers Creepers
Just Visiting
Panic Room
Signs
The Bourne Identity
The Guru
Time Machine
We Were Soldiers
xXx
Kul att du sågar Black Hawk Down, mina polare har tjatat hela året på mig att jag måste se den, nu slipper jag :e
Det tycker jag inte att du skall slippa, den är ju en kanonbra skildring.
Folk som sågar filmer pga. att det råkar bli lite action istället för en 3-timmars lipsillsrulle om folkets misär kanske borde se det ur någon annans perspektiv, än just de som led mest.
Jag gjorde ju tabben att se "Queen of the damned" på ett hotellrum i Usa, och den fick mig faktiskt att somna, jag brukar älska vampyrfilmer men QotD var ju så dålig så vampires är ett mästerverk :)
Den går till historien som en av de två filmer jag somnat in till, den första filmen var das boot specialedition och jag var då bakis :) Fast det är ju en bra film :)
Bra filmer
Die Another Day
LOTR- The Two Towers
Oceans Eleven
Spider-Man
40 Days & 40 Nights
Samre
The Royal Tenenbaums - Stangde av efter halva, skitseg och konstig film.
Eh... kommer ej pa................... har ju sett mycket mer, men huvet star still.... :D
De som känner sig träffade får gärna ta åt sig, men nej; det var inte menat som något slags påhopp. :)
Däremot har jag sett åtskilliga exempel på där filmen totalsågas av både kritiker och folk i forum och under diskussion. Jag förstår inte riktigt varför bara. :)
Die Another Day var årets absolut sämsta film. En genomvidrig skitfilm där all charm är borta och ersatt med en seg och förutsägbar pang-pang-soppa men löjliga specialeffekter vars enda syfte är att kränga prylar. Fy fan. x(
Årets bästa är Ingenmansland, en lysande krigsfilm. Hyr den och håll dig för allt i världen borta från Black Hawk Down, Reefer. Strax efter kommer Mulholland Drive, David Lynchs bästa film på länge.
Annat sevärt:
Gosford Park
The Royal Tenenbaums
Monster's Ball
The man who wasn't there
The Others
Road to Perdition
Älskar dig för evigt
Lilja 4-ever
Monster's Ball
Besvikelser:
A Beautiful Mind
Minority Report
Sagan om de två tornen
Det bestående intrycket av filmåret 2002 är väl att det var ett mellanår. Hälften av filmerna jag sett gjorde inget intryck alls, varken positivt eller negativt.
Folk som sågar filmer pga. att det råkar bli lite action istället för en 3-timmars lipsillsrulle om folkets misär kanske borde se det ur någon annans perspektiv, än just de som led mest.
We Were Soldiers. Jävlar vad bra den var!
Bland extramaterialet på dvdn (Nä, jag såg den inte på bio... :r) framgick det hur mycket gubbarna som var med när det begav sig, hjälpte till under inspelningarna. Filmer som är "Based on a true story" gillar jag skarpt! :)
Spindelmannen får man väl lyfta fram också. Underhållande om inte annat.
Likaså MIIB - inte lika bra som ettan, men ändock kul.
Black Hawk Down har jag inte sett än, men den ska ses no matter what. ;)