webForumDet fria alternativet

Saltströmming ?

Mat & dryck

11 svar · 2 530 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

Någon som vet var i Storstockholmsområdet man kan hitta saltströmming. (dvs ej saltsill etc).

Morsan som är norrlänning från början uttryckte sin saknad efter det, då hennes lokala Ica handlare's leverantör av den(Sjöboden, Älvsjö) slutat föra den, då den säljer så dåligt här i Stockholm. Så jag tänker överraska henne med ett par paket av denna ädla delikatess. (som jag själv inte smakat..)

Någon som vet... ?

Har ringt NK, ICA m.fl... :(

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

Brukar finnas på större affärer med egen charkdisk. Hemköp i närheten av Huddinge har en väldigt stor chark för just fisk. Kolla där!

Är ju norrlänning från början jag me ju.

:e

Har hört med Hemköp Skarpnäck och Hemköp Farsta nu(de ligger närmast Huddinge), utan napp. :(

Tack ändå. :)

Skickade ut lite frågemail om detta igår(typ 20 st...), fick svar från en fiskare i Norrland....de levererar inte saltströmming söder om Piteå....

Fisketuren fortsätter... :)

:) Se där! Jag undra just vars de tajigt vägen! :e

Och nu har jag frågat samtliga fiskförsäljare i Östermalmshallen och Hötorgshallen.....fick svar från Sabis också, där hon som svarade trodde att det var omöjligt att få tag på här i stockholm.

Men jag ger inte upp. :)

Keep the good work up!!

:birp

*Grrrr*
Igår pratade jag med en grossist här i staden, som är norrlänning från början, han sa att det var jättegott med saltströmming, och han rekommenderade en fiskaffär som han var stensäker på hade den...så jag ringde dit...men de hade den inte längre... :(

Har hittat några recept....kanske lägger jag in den åt mamma, och ger henne i present, verkar som den ska ligga inlagd(strömmingen i saltat vatten) en vecka, det lär ju gå fortare...*s*

Den som söker finner... :)

Efter att ha gett upp att hitta det i Stockholm, tänkte jag prova att lägga in den i salt själv efter ett recept jag hittade förut(hittar det inte igen nu dock *grrr*), så jag ringde till Willys i Länna som är närmsta affären som jag trodde hade fiskdisk för att fråga om de har strömming, men de hade ingen fiskdisk visade det sig, men den urtrevliga telefonisten på Willys sa att det säljs fisk i en bod precis utanför varuhuset så jag fick numret dit...

Efter massor med signaler vidarekopplades jag, hem(?) till en trevlig kille, det visade sig att de hade stängt idag, men iallafall...så jag frågade om de hade strömming när de har öppet, men de hade det inte....så jag sa uppgivet att "ja, då har ni ju inte saltströmming heller"

Gissa vad farbrorn säger...."Nej, det finns ju ingen efterfrågan på det längre, men jag kan ta in det åt dig om du vill i önskad mängd, så lite/mycket du vill ha"

Så sa jag uppgivet igen.."jadu, jag har hört med grossisterna här i stan, och de tar inte ens in det längre....då får du nog leta i norrland efter det i så fall"

Så svarar denna ängel....

"Men jag är grossist också, och vi TILLVERKAR saltströmming åt dig om du vill"

Får se hur jag gör nu, av receptet så minns jag att man bara la in det i salt och det skulle ligga en vecka eller nåt(dvs jätteenkelt)....så hur jag än gör nu så har det löst sig. :)

Gissa om morsan kommer att bli överraskad när jag överraskar henne med detta fint inslaget sen. :)

P.s. Garbo, spara lite till mig nu... :birp

Men kan du inte hitta ett recept på internet? :)

Å kolla vad jag hittade! Men du kanske har sett det förut...

http://www.gladmat.nu/producentkat/fisk.htm

r: Äsch...var lite snabb där...den var nog inget att ha...

Garbo skrev:

Men kan du inte hitta ett recept på internet? :)

Jo..hittade ett (1) recept förut, men bokmärkte inte, ska försöka hitta det igen.

Har nu lärt mig iallafall att denna rätt åt man mest förr i tiden när det var fattigt, dvs man saltade in strömmingen och den kunde lagras länge till en låg kostnad. Men sen har den blivit en delikates tydligen.

Nu är jag glad igen. :)

Tack för länken, har sett den innan...*s* :)

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)