webForumDet fria alternativet

Jag vill ha sommar

Natur & djur

5 svar · 333 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag längtar så förbenat tills man kan fiska igen utan att borra ett hål i isen först. Så jag tänkte fråga lite om vad ni tycker om dom nya fiskelinorna de sk spunna linorna?
Vad de bättre/sämre på jämfört med de traditionella nylonlinorna? (Förutom det uppenbara att de är tunnare än motsvarande "viktklass" i nylon)
Jag har hört att man inte kan använda samma knutar som till nylonlinorna, hur se knutarna ut?
Var går den spunna linan av vid för överbelastning(läs bottennapp)? Min erfarenhet från nylonlinor säger mig att det är oftast i närheten av knuten som de går av.
Tvinning och sånt hur är det med det? Minne i linan (dvs blir linan "krullig" om den sitter på spolen en längre tid och är hårt påspolad)?
Märken som ni rekomenderar eller ni tycker att man inte ska köpa.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Vet tyvärr inget om linorna...

Men tycker du inte att det är mysigt att ligga på isen och pimpla...
Att höra när man ligger där i godan ro hur isen sätter sig genom att låta som om den spricker just där du ligger...

Har inte pimplat efter den upplevelsen, den var rätt grym. Fast dom andra skrattade rätt gott när dom såg mig leka carl lewis in till stranden :r

Finst det något dummare sätt att bete sig på än att sitta i princip still när det är en massa minusgrader ute :q Jag har lagt ner vinterfisket ty jag finner inget nöje i att sitta/ligga och frysa.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

oj äntligen en tråd i min smak, jag håller faktiskt på med en artikel om linor...

Så jag tänkte fråga lite om vad ni tycker om dom nya fiskelinorna de sk spunna linorna?

Vissa är kanon, krokningen är perfekt känner så fort något nafsar på betet. mm.

Vad de bättre/sämre på jämfört med de traditionella nylonlinorna? (Förutom det uppenbara att de är tunnare än motsvarande "viktklass" i nylon)

beror på, på ett sätt ja, Hållbarheten och tunnheten, också stumheten finns flätlinor som är otroligt stumma. Men Till exempel Havsöringsfiske så använder många nylonlinor, dessa har en dämpande effekt mot snabba rus mm, så nylonlinan har ännu inte spelat ut sin roll. och vis mete används väldigt ofta nylonlinor.

Jag har hört att man inte kan använda samma knutar som till nylonlinorna, hur se knutarna ut?

Man KAN använda samma knutar och en del funkar hyffsat bra, jag brukar till tafsar beteslås mm, använda uniknuten, men ska leta en bild på några knutar som är speciellt anpassade till superlinor, sen finns det även sk knutlösa beteslås som man lindar linan på ett konstigt sätt som tydligen ska funka perfekt.

Var går den spunna linan av vid för överbelastning(läs bottennapp)? Min erfarenhet från nylonlinor säger mig att det är oftast i närheten av knuten som de går av.

På en helt ny är det nog i dom flesta fall knuten, på slitna är det nog på det slitna stället, flätlinor är som ni kanske känner till oerhört känsliga för vassa kanter.

Tvinning och sånt hur är det med det? Minne i linan (dvs blir linan "krullig" om den sitter på spolen en längre tid och är hårt påspolad)?

Tvinningen är betydligt mindre på flätlinor, dom formas heller inte efter spolen, Enligt mina erfarenheter av krullig nylonlina så är flätlinorna obetydligt tvinnade =)

Märken som ni rekomenderar eller ni tycker att man inte ska köpa.

Jag rekomenderar Ron thompssons dynacable Denna är perfekt, helt rund och fin mycket stum och hållbar,
En lina som jag borde ha testat men helt enkelt inte har är Power pro, den ska tydligen vara perfekt.
Jag har även testat Fireline, den har dock aldrig fallit mej i smaken riktigt, den är på tok för platt och går av på ställen när man minst anar det,
Sen finns det en som heter Adrenaline, den tycker jag dock har för lite stora fläthål å så.
Jag har testat många andra bla, biltemas men dessa är inget jag rekommenderar.

Kort sammanfattning:

Nylonlina
+ Dämper bra ( rusningar och liknande )
+ Betydligt billigare
+ Kräver inte lika mycket av fiskaren, lite lättare att kasta med.
- Linminnet
- Mindre känsla
- svårare att känna och kroka fisken
- Åldras fort, en nylonlina ska bytas ut ganska ofta.

Superlina
+ Stum
+ Dragstyrkan
+ Lättare krokningar
+ Lättare lirka loss bottennapp
+ Bättre känsla
+ Mindre lintvinning
+ åldras inte lika snabbt
- Dyrare ( dock värt det )
- Trasslar lite lättare
- Oerhört känslig för vassa kanter

Ja det var väl allt?
/Jens

zipp3r :f :)
Tack för ett uttömmande svar.

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

tnx :r

:e

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)