"Tusentals svenskar i kravaller i köpenhamn i natt"
- Aftonbladet
Jag har ingen koll på de pressetiska reglerna men ett sådant förtal bör bestraffas med tortyr eller liknande!
:x x(
16 svar · 665 visningar · startad av bassebhu
Hej!
Håller på att skriva ett arbete om mediekritik.
Vet ni några fall där aftonbladet eller expressen brutit mot de pressetiska reglerna? Behöver bra exempel.
Helst där aftonbladet eller expressen är inblandat som sagt.
Vore schysst om någon kunde ge mig lite tips. Nån kanske kommer ihåg en artikel man läst där detta förekommit eller så.
När jag ändå är igång. Någon som vet vilka som äger dessa tidningar och hur många läsare de har och hur många exemplar som ges ut/dag? tack
"Tusentals svenskar i kravaller i köpenhamn i natt"
- Aftonbladet
Jag har ingen koll på de pressetiska reglerna men ett sådant förtal bör bestraffas med tortyr eller liknande!
:x x(
Redigerat med anledning av webForums regler §5.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Brimba alternativt forumledare@webforum.nu.
Brimba
Utv. webForum, webForum
Källa http://www.po-pon.org/
Finns otaliga fall då både expressen och aftonbladet brutit mot de pressetiska reglerna. Det mest omdebatterade fallet för aftonbladet är den sk nasistaffären. Gå in på pressens opinoinsnämnd: (http://www.po-pon.org/) hemsida, där finns anmälda artiklar, samt deras bedömning listade.
Nu för tiden finns det inte så många mediekonglomerat att välja mellan.
Schibsted äger aftonbladet och Expressen ägs av Bonnier AB.
Lite statestik för aftonbladet:
http://koncernen.aftonbladet.se/statistik/
Inget som media förmedlar är att lita på. ;)
hehe
Vad exakt ska ditt arbete handla om?
Har du utarbetat någon smal och fin frågeställning?
Hur ska arbetet utformas?
Om du ger lite mer information kan jag hjälpa dig med relevant litteratur. :)
bassebhu, det var vad jag menade ja...
Schysst!!
Uppgiften lyder:
Hur efterföljs de pressetiska reglerna i massmedia?
Då har jag valt just aftonbladet och expressen eftersom de är bland de största tidningarna.
Detta är min inledning :e :
Jag har valt att granska två av de största kvällstidningarna i Sverige, Aftonbladet och Expressen. Jag har analyserat ett antal artiklar från varje tidning och utrett om de efterföljt de pressetiska reglerna. Jag har även granskat andras kritik mot dessa tidningar och följt de påföljande diskussionerna. Det har jag sedan använt i min sammanställning.
Nu behöver jag mer bra exempel där tidningarna bryter mot detta. Har hittat rätt bra på http://www.mediekritik.nu men eftersom jag vill ha objektivitet så vill jag ha fler artiklar och synpunkter.
Bussigt jörgen. :e
Hur efterföljs de pressetiska reglerna i massmedia?
Om du inte har för avsikt att skriva en hel bok tror jag att du ska smala ner dina mål en aning och titta på en artikelserie och hur denna belyser en viss händelse. Vid större händelser, t ex göteborgskravallerna, mordet på fadime etc förekommer ofta uppföljningar på artiklarna, som bildar en hel artikelserie. Ett tips är att inriktiga dig på en sådan serie, och kanske jämföra hur dina två tidningar förmedlar händelsen. Ta sedan ut bra exempel som kan tänkas bryta mot de etiska reglerna. Försök också hitta de faktorer som kan tänkas bidraga till att reglerna inte efterlevs till 100%. En del av dessa faktorer ligger i nyhetsproduktionen.
För att kunna analysera nyhetsproduktion bör du ha grundläggande hum om hur denna produktion går till. Här kommer lite relevant litteratur som kan ge dig lite tyngre underlag än mediekritik.nu ;)
Hadenius, Stig, Weibull, Weibull (1999) Massmedie. En Bok om press, radio och TV. Stockholm: Liber.
Gripsrud, Jostein (1999) Mediekultur Mediesamhälle. Göteborg: Daidalos. (Kapitlet Produktion: samband och makt.)
Eldridge, John (1993) ‘News, Truth and Power’ in Glasgow University Media Group Getting the Message. News, Truth and Power’. London: Routledge. (Kapitel 1)
Schlesinger, Philip (1978, 1994) Putting Reality Together. London: Constable.
Gans, Herbert (1979) Deciding What’s News. Constable: London
Hojta om du kör fast och lycka till. Jag tar gärna del av resultatet :)
ok, schysst. saken är den att arbetet ska in senast fredag och jag har konsert och matteprov i morrn, måste öva kammarmusik till torsdag och öva till konsert på måndag så jag är rädd att det inte blir toppbetyg på det här arbetet. Därför jag är lite desperat just nu och söker bra information på kort tid.
Tack så hemskt mycket. Hinner nog inte läsa nåt ur de där böckerna, men ska kika lite på det iaf.
Jag ska smala ner rätt bra ja och att följa upp en händelse var rätt smart. Börjar komma igång lite nu iaf. Tackar!
Vad gäller statistik om upplagor, leta efter Orvesto och deras upplageundersökningar - de siffrorna brukar tidningarna gärna använda själva i reklamen för sig själva. ;)
Hej igen!
Någon som vet vart jag kan få tag på originalartikeln till den här "nazistaffären"? Jag hittar bara massa som skriver om den. =/
Shyrre
Du kan ju titta på det här med att publicera namn och bild på icke dömda personer. Innan hare det varit tabu men nu händer det oftare och ofta är det Expressen som gör det. Nu senast 29:åringen som hade en pistol med på ett plan.