Jag tycker att tendensen är när det gäller singlar är att den tredje singeln brukar vara bäst. De två första är mer inriktade på att de ska spelas mycket och att den stora massan ska lyssna på dem. Med den tredje singeln så vågar de lite mer och den behöver inte vara lika mainstream. De har redan sålt mycket.
Exempel på det tycker jag är U2s singel Walk On som jag tycker är bättre än Beautiful Day och Stuck In a Moment. Kents FF är den låten jag tycker är bäst på Vapen & Ammunition.
Sen kommer jag inte på några fler så här på rak arm, men jag tycker tendensen är sådan.
Håller ni med mig om att den tredje singeln brukar vara bäst och har ni några fler exempel? :)
Det är ett gammal välbeprövat trick att släppa 2 klockrena smash-hits för radio mm & sedan släppa en mera musikaliskt genomtänkt 3:e singel för att fånga upp dom som är lite mer kräsna..
Låt 4 på en platta är oftast den bästa.. Låt 8 likaså..
Ej ovanligt att plattans enda ballad hamnar som låt 3 eller 5, möjligen 7 eller 9 om det är en platta med många spår ;)
Allt följer ett mönster om man bara öppnar sitt sinne!
Kents FF är den låten jag tycker är bäst på Vapen & Ammunition.
Vilken tur då att den tredje singeln från V&A är en dubbel A-sida där den andra låten, VinterNoll2 är ännu bättre. :)
Kan ju mycket väl stämma att skivbolagen slappnar av lite i radiohit-musklerna när det gäller den tredje singeln. När det är dags för nummer tre har ju NRJ-folket ändå dragit vidare...
tacka vet jag dom gammla hederliga b-sidorna på vinyl
Seriösa band har naturligtvis b-sidor på sina cd-singlar också. Notera att jobbiga eJay-mixar av A-spåret inte räknas som B-sida. Maxisinglar förekommer även i vår digitala tidsålder även om det blir allt mer sällsynt.
425 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2