webForumDet fria alternativet

rättigheter till film

Juridik

6 svar · 368 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag vet inte riktigt var denna tråd ska ligga, då den beror några olika ämnen. Men... Grejen är den att jag letade efter filmen "The New Guy" eftersom jag vill köpa den, men på en sida står det att filmen har premiär prel. 2003 (om ni vet något annt får ni gärna säga till). Den har emellertid redan släppts på DVD i USA. Till saken... Skriver produktionsbolaget kontrakt med någon speciell i Sverige som ger ut filmen, annars hade ju jag kunnat köpa den i usa nu, och ge ut den lagom till när den kommer som biofilm här. Hur ligger det till?

Tack! /Erik

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Menar du att du skulle distribuera den i Sverige? Det kräver tillstånd från den amerikanska distributören eller produktionsbolaget.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

plus att du får "göra om" en jävla massa DVDer till region 2 ;)

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Vet ni någonstans där man kan köpa dvd-filmer som inte har kommit ut i Sverige (med hyfsad leveranstid och leveranskostnad)?

Medlem sedan maj 2000444 inlägg

eriks =>

njae.a tt distribuera film i sverige är inget enmans jobb ;)

film. http://www.amazon.com funkar utmärkt, billigt om man slipper betala tull, annars går det på jämt ut. (dock finns ju titlarna där ett bra tag innan oftast) Att tänka på är ju att det är Region 1 och inte Region 2 (som i sverige och stora delar av Europa) om man inte har en läsare som klarar bägge formaten.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Annars så tycker jag att Future Entertainment och DVD Boxoffice är två väldigt bra onlinebutiker om man vill köpa dvdfilmer som är region1-kodade. Både ställerna skickar sina paket ifrån Kanada.

Future Entertainment packar dessutom om nästan alla sina paket i England vilket gör att tull/moms risken nästan är noll. Trots detta är leveranstiden mycket låg. Jag beställde Band of Brothers-box i lördagskväll och jag får den utkörd av ett åkeri imorrn. Det är ju f*n tom. snabbare än posten inom Sverige :)

Jag har gjort ca. 60-70 beställning ifrån ställerna och aldrig behövt betala någon moms. Det är dessutom fraktfritt ifrån båda ställerna :)

Medlem sedan maj 2000444 inlägg

Oh, trevligt.. nu e dom bookmarkade med!

Btw, band of brothers, mm verkar riktigt bra. läste idag att Tv4 kommer sända serien under julhelgen.

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)