Finns det några bra gitarrkurser på internet som är gratis och öppna för alla? Typ fingersättning på olika ackord och liknande. Jag håller på att lära mig spela gitarr och det går väl sådär. Ganska hyffsat men jag kan inte fatta hur man ska kunna spela ackorden F och G. Man har ju bara fem fingrar?!? Har försökt att lägga ena fingret över flera strängar så att man når flera strängar med samma finger men då kommer jag bara åt strängar som inte ska vara med och dessutom ligger fretsen för långt från varandra för att man ska nå. Kommer inte åt att trycka ner alla strängarna ordentligt.
Gitarrkurs på internet?
5 svar · 906 visningar · startad av AndreasC
Konsten att spela ett F:
Du skall lägga hela pekfingret över *hela halsen* vid band 1 (detta kallas för barré), så med pekfingret trycker du alltså ner band 1 på alla strängar. Sedan skall du lägga ringfingret på band 3 på A-strängen, lillfingret på band 3 på D-strängen, och långfingret på band 2 på G-strängen.
Att spela ett G:
Långfingret på band 3 på E-strängen, pekfingret på band 2 på A-strängen och ringfingret på band 3 på e-strängen.
Om du inte vet vad strängarna heter: e H G D A E.
e (notera att det är ett litet e) är den minsta strängen (den längst ner), och E (notera att det är ett stort E) är den tjockaste. Enkel ramsa för att komma ihåg det: en holländsk groda dansar aldrig ensam. :p
Vissa ackord är svåra i början, men jag kan lova dig att det ger sig efter ett tag.
Tack så mycket. Lärde mig mycket :) Börjar faktiskt få nogorlunda pejl på ackorden F och G. Jag övar så smått på Mr.Jones med Counting Crows, hehe.