Just nu håller jag på att laga till lite blodpudding :) Billigt och bra :e
Fast det är ju inte i skolan utan det är hemma, går i skolan 1-2 dagar i veckan och då 3 timmar, ganska lätt en så länge.
/Viktor
17 svar · 738 visningar · startad av mynonaa
Vad äter ni som går på högskola?
Tar ni med mat eller äter ute?
Skolan jag går på säljer mat för 25 kr. Oftast äter jag där eftersom det är gott (oftast) och billigt. Men de dagar jag inte vill äta i skolan så brukar jag äta hos pastavagnen. Jag tycker att pastavagnens mat är för starkt kryddat.
Vad finns det fler för alternativ?
Just nu håller jag på att laga till lite blodpudding :) Billigt och bra :e
Fast det är ju inte i skolan utan det är hemma, går i skolan 1-2 dagar i veckan och då 3 timmar, ganska lätt en så länge.
/Viktor
När jag läste på högskola så hade jag en "favorit".
Häll upp pommes i en ugnsplåt och lägg en korv på varje kant. Allt gräddas samtidigt och man spar mycket disk! :)
har ni tillgång till mikro, kök eller liknande?
25 kr för en lunch, det avr billigt det.
Vi har tillgång till en micro.
Själv så studerar jag, men inte på högskola utan på Berghs, http://www.berghs-soc.com. Där har vi tillgång till mikro vilket jag utnyttjar...
Man lagar olika pastasåser och liknande, mat som går bra att frysa. Sedan tar man upp ett paket kvällen innan och kokar lite ny pasta, nytt ris, cous cous eller liknande så har man en matlåda.
Glöm inte grönsakerna...
Ett annat tips är sallad... Iaf när det är varmt. Grekisk sallad, kycklingsallad, skinksallad, räksallad... Kycklingen köper man hel i fryst skick och grillar i ugenen själv, rensa sedan och frys in i lagom stora portioner.
Nudlar och djupfrysta köttbulllar i två minuter i vattenkokaren är ju en klassiker... :e
Cous cous blev min vän under stidietiden...
Tillsammans emd pannbiffar är de oslagbart :)
:stefan: skrev:
Nudlar
Onödigt inlägg egentligen, lessen. Men:
Var på födelsedagskalas i lördags, då en studerande vän till mig fick 7 kartonger och en attachéväska med nudlar. Det lär räcka ett tag... :e
@nders: Well, när jag och fyra polare firade (1)25-årsdag fick en av oss 20 kg makaroner - inplastat och klart som kolli direkt från grossisten... :e
Ris är min "bas" sen brukar jag variera det jag äter till, t.ex. grönsaker (ärtor, paprika, majs), vita bönor, fiskbullar, eller köttbullar typ!
..tar alltid med mej lunchen! ...lagar dubbla portioner till middagen så spar jag hälten till lunchlådan!
...blir rejält enformigt, och äckligt enligt vissa ;) men det är billigt!
...jag har trots allt bara gjort 3 veckor på universitet ännu...
varför inte göra en fylld baugette.
själv så brukar jag ta sallad, tomat, gurka, salsa och köttfärs (som smakar gott kall)
billigt, snabbt, mättande och gott, framför allt - smidigt
Ibörjan pressade man nästan enbart nudlar och gorbys. Efter ett tag blev man galen och var tvungen att komma på nått nytt. Jag drog till Willys (stor matkedja) och köpte mig 10kg ris för 120kr och ett 6pack med bacon för 60. På det så körde jag lite uncle bens sås. Bara steka bacon och blanda ihop med riset och såsen. Klockrent tycker jag och det räcker väldigt länge = billigt :D
Laga upp ett antal portioner och frys ner. Så skönt att bara glida hem och värma upp lite i mircon. Känns bra när man käkar det istället för nån mat ute på stan som går på minst 50kr.....
Annars är det bara att köpa lite pasta och koka upp med lite pastasås, hyffsat gott och billigt.
erciz skrev:
Ris är min "bas" sen brukar jag variera det jag äter till, t.ex. grönsaker (ärtor, paprika, majs), vita bönor, fiskbullar, eller köttbullar typ!
Ris och vita bönor. Det låter som en, ehh, intressant kombination. Mmmm, det riktigt vattnas i munnen... inte. ;) :e