webForumDet fria alternativet

Akustiska gitarrer

Konsumentråd

14 svar · 540 visningar · startad av eureca

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Frågan#1

Hoppas det är rätt forum och fråga på.

Vart i stockholm kan man köpa sig en schysst akustisk gitarr till riktigt billigt pris?

Kan spela bas och elgitarr, vill bara ha nån skitgitarr att spela på för skoj skull och på nån grillfest då o då ;) . Vad kan en sån kosta? och är det något man ska tänka på innan man handlar in en? helst en under tusenlapp.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Kostnad för en vanlig enkel nylonsträngad max 700 skulle jag gissa :)

Medlem sedan aug. 20028 inlägg

Jag skulle inte rekommendera en för 700 kr. Vill man överhuvudtaget kunna spela seriöst på en akustisk gitarr får man nog lägga ut minst 1500 kr

Bupperin skrev:

Jag skulle inte rekommendera en för 700 kr. Vill man överhuvudtaget kunna spela seriöst på en akustisk gitarr får man nog lägga ut minst 1500 kr

Nu är det inte så seriöst dock, utan jag vill kunna skriva lite låtar och hålla igång mitt musikskapande tills jag får tid med att spela i ett band senare.. men då blir det elbas eller elgitarr

Dock är jag nyfiken på skillnaden mellan en 700kr-gura och en för 1500kr

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Jävligt stor. Den känslan det är från en 700kr-gura och den dyrare varianten känns kraftigt. Lägg lite mer pengar och njut av spelandet istället för att bli arg på din tondöve vän ;)

Sico skrev:

Jävligt stor. Den känslan det är från en 700kr-gura och den dyrare varianten känns kraftigt. Lägg lite mer pengar och njut av spelandet istället för att bli arg på din tondöve vän ;)

Med tanke på att Kurt cobain gjorde låten polly på en 20$-gurra så förstår jag varför dom spelade så aggresiv musik ;)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Men om du nu bara ska ha gitarren till grillffesterna så tycker jag fortfarande att en 700-kronors duger. Ty alla tror dom kan spela gitarr med några inanför västen ;) Och då behöver man inte vara så rädd om gitarren....
Men ska du spela seriöst på den så ska du nog satsa på en dyrare gitarr.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Jag anser det ändå tråkigt att lira på en något sämre gitarr när man för en billig peng kan få en som låter riktigt bra.

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Du kan köpa en bra gura för en 500 spänn, men se bara till så att halsen inte är sne, är ofta snea på billigare guror, sämre virke+stall! Men är den rak o fin så duger den bra även om den bara kostar 500 spänn eller mindre! Lira lite på de höga banden, skorrar det med en dålig ton där så är halsen oftast sne.

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Om det bara ska vara en skräp-gitarr till grillfester o dylikt är det ingen mening att lägga mer än runt tusenlappen... nästa steg ligger ändå ett par tusenlappar över, skillnaden mellan en 700- och en 1500 kronors gitarr är marginell...

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

gör lite reklam för en affär där min klasskompis jobbar =). https://www.jam.se - bra utbud!!

700 får du nog ingen bra gitarr för iaf. =/

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

https://www.jam.se

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Huvudsaken är ju inte priset. En kompis köpte en gitarr riktigt billigt, begagnad med ganska mycket skavanker, men det är en så riktigt skön gitarr att spela på att den bräcker många nya dyrare. Testa den ordentligt innan du köper, och känns den inte bra är det bara att hitta en annan ju.. ;)

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Köpte en gura i helgen. Det blev på Jam-affären (den med bara akustiska gitarrer). där hittade jag en för 795:- som kändes helt okej att spela på. "ljudet" kanske är inte världsklass, men det är inte jag heller så.. ;) inte än iallafall.. :)

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
162 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)