Jag anser att de har full rätt att försvara sig när folk springer runt och skjuter på dem. Det finns inget försvar mot det stora antal djur som skadeskjuts årligen. Björnar blir också hungriga ibland eller/och vill försvara sig.
Har han gett sig in i leken får han leken tåla. :)
Man skjuter helt enkelt inte en björnhona med ungar, man gör bara inte det, å till råga på allt körde de på en älg på vägen hem... Dålig timing, otur, misstag är ord som poppar upp som svampar ur marken.
Reglerna vid björnjakt är hårda i sverige genom att björnen är skyddad. Har de rätt att döda en björnhona med ungar så finns det anledningar att göra det... men självklart håller jag med man skjuter överhuvud taget inte honor med ungar.
Personligen kommer jag aldrig att få uppleva en björnjakt genom att jag själv endast har småviltsexamen (storvilt har aldrig intresserat mig).
Jag har svårt att förstå den hysteri som rovdjur framkallar så fort de är synliga.
På somrarna vistas jag ofta i de Hälsingeskogar som antagligen har Sveriges största populationer av Lodjur, Varg och Björn. Jag har aldrig sett ett levande exemplar av dem och inte mött någon där uppe som störts av dem.
De få rovdjur som stör människan är ett mera naturligt inslag i vår vardag än alla mänskliga odjur som stör allt levande.
Nu avsåg jag inte jägare utan brottslingar som gärna för mig får jagas året runt, men endast av licensierade jägare.
Jag har faktiskt sett en hel björnfamilj (mamma med tre ungar) i Orsa finnmark :) Det var en upplevelse. Jag stod på ett stort avstånd och kunde se hur ungarna lekte med varandra och for upp och ner för några träd, allt under mamman överinseende. Efter en stund försvann björnarna ur siktlinjen, men jag kunde fortfarande höra hur de knatade i skogen. Efter en stund såg jag hur en mörk lurvig yta rörde sig bakom en sten ca 30 m från mig. En av ungarna hade letat sig fram. Då gick jag mycket försiktigt och tyst tillbaka till bilen.
Det bör nämnas att vi hade pejlutrustning med oss. Annars hade vi inte haft en aning om att björnarna var där.
Om vi skall tro artikeln så var de ute och jagade älg. Hunden får vittring på björn. Varför sköt han då mot björnen? Kunde han inte kallat tillbaka hunden och avvikit?