webForumDet fria alternativet

Tv licens

Bredband & telefoni

70 svar · 1 725 visningar · startad av Rinaldo · sida 4 av 4

Frågan, av Rinaldo

Bara lite smått intresserad... Hur många här betalar tv licens?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag hatar rökning!
Det är äckligt och skadligt.
Själv så röker jag inte, förutom lite då och då.
Om nån kompis hälsar på och bjuder på en cigg.
Fast då röker jag inte hela cigaretten. ;)

Känns resonemanget igen, eureca?

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag hatar rökning!
Det är äckligt och skadligt.
Själv så röker jag inte, förutom lite då och då.
Om nån kompis hälsar på och bjuder på en cigg.
Fast då röker jag inte hela cigaretten. ;)

Känns resonemanget igen, eureca?

Äntligen har du förstått! :bire

Jag blir bjuden på "ciggen" och betalar såklart inte! :)

men eftersom jag är så rädd för att uppfattas som en konstig människa om jag säger att det är emot mina principer att titta på tv.. jag menar röka.. så vågar jag inte säga emot .. ;)

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Brimba skrev:

Ni som säger att ni inte betalar p.g.a principskäl får gärna förklara vilken princip det gäller? Att inte betala för sig? Skall man inte betala pengar till korvgubben när man köper korv heller?

Ponera att du avskyr korv, och korvgubben ändå trycker ner en svindyr kabanoss halsen på dig och kräver att du betalar. Det är en mer rättvis jämförelse.

**Skarre »**Du menar att det är Radiotjäns som tvingat på dig en TV. Dom kom hem till dig och ställde den i vardagsrummet?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Självklart (för vissa i alla fall) menar jag inte att radiotjänst ställt en TV i mitt vardagsrum :q. Däremot menar jag att jag tvingas köpa en produkt jag inte har något intresse av.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Skarre har en väldigt bra poäng - och det är just den poängen som gör att jag inte betalar TV-licens.
Sen det faktum att jag inte tycker mina licenspengar ska betala massa robinsson vinnare osv osv..

Jag betalar inte skatt för jag vill inte att mina skattepengar ska gå till en massa Robinsson-vinnares barnbidrag. ;)

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Pace skrev:

Batboy skrev:

Om jag har en TV enbart för att titta på reklamkanaler är jag ändå tvingad (mot min vilja) att ta emot SVTs kanaler, och därmed tvingad att betala avgift för dem.

Man är inte alls tvingad att betala TV-licens, så länge man inte har någon mottagare i TV:n (den går att plocka bort).

Läs vad jag skriver.

Vad ska jag med en TV till om den inte har någon mottagare? Då kan jag inte titta på mina reklamkanaler.

Jag är med andra ord tvingad (fortfarande mot min vilja) att ta emot SVT och betala licens för det.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det är som sagt en del av public service och hitintills har jag inte sett en enda jämförelse i den här tråden som är särskilt lämplig. Varken cigaretter eller korvar kan ju jämföras med public service!?

Alla som har en bil får betala vägskatt oavsett hur mycket eller lite de kör, för att inte tal om var de kör...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Så om man har ett redigeringskort för att kunna redigera videofilmer från vhs så är man tv-tittare?

Det dom räknar som tv-mottagare är HF-enheten.

Detta innebär att all utrustning som har en HF-mottagare och kan omvandla HF-sändingarna till videosignaler räknas som mottagare och skall betala license. Oavset om det sitter i tv, video, tv-kort ....

Däremot i ditt fall så behöver du ingen license (om du inte har en HF-enhet på kortet) eftersom du förmodligen tarimot videosignalen direkt.

Angående om det går att pejla en mottagare så går det. Eftersom det sitter kristaller i den som genererar HF-signaler som behövs för att avkoda det mottagna HF-signalen, har ni läst hur tv/radio mottagare fungerar så vet ni att det går.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Batboy skrev:

Läs vad jag skriver.

Vad ska jag med en TV till om den inte har någon mottagare? Då kan jag inte titta på mina reklamkanaler.

Jag är med andra ord tvingad (fortfarande mot min vilja) att ta emot SVT och betala licens för det.

Jag menar kanalväljare, skrev fel. Man kan montera bort kanalväljaren ur TV-apparaten och slippa licensen. Du är med andra ord inte tvingad till något.

GunnarD skrev:

Det dom räknar som tv-mottagare är HF-enheten.

Detta innebär att all utrustning som har en HF-mottagare och kan omvandla HF-sändingarna till videosignaler räknas som mottagare och skall betala license. Oavset om det sitter i tv, video, tv-kort ....

Däremot i ditt fall så behöver du ingen license (om du inte har en HF-enhet på kortet) eftersom du förmodligen tarimot videosignalen direkt.

Angående om det går att pejla en mottagare så går det. Eftersom det sitter kristaller i den som genererar HF-signaler som behövs för att avkoda det mottagna HF-signalen, har ni läst hur tv/radio mottagare fungerar så vet ni att det går.

HF-enheten har ingenting med det att göra. Du kan t ex koppla din video med en HF-sladd till din TV för att spela upp hyrda videofilmer. Det behöver man verkligen ingen licens för.

Det man betalar licens för är kanalväljaren.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)