webForumDet fria alternativet

Tv licens

Bredband & telefoni

70 svar · 1 731 visningar · startad av Rinaldo · sida 3 av 4

Frågan, av Rinaldo

Bara lite smått intresserad... Hur många här betalar tv licens?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Affärer som säljer eller hyr ut en tv är tydligen skyldiga att rapportera in namn och adress till Radiotjänst har jag läst......sant eller ej...?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Men du kollar ju på TV, eureca!

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg

Web-Tor skrev:

Men du kollar ju på TV, eureca!

Det var det jag försökte förklara att jag inte gjorde. Endast då nån vän måste se sin dokusåpa eller nåt..

Men ananrs njuter jag inte av tv alls... jag tittar på mina skateboardfilmer bara.. men dom har man ju på datorn nästan allihopa snart..

Och att undvika tv-tittande helt är svårt om man är hemma hos vänner o så.. så på det sättet tittar jag på tv.. men som sagt.. jag slår bara på tv:n om nån ber om det.. och enligt tv-licenslagen så får du låna hem en tv vid speciella tillfällen som fotbollsVM om polaran vill titta på tv hos dig (frugan deras kanske är sur o vill inte ha massa öldrickandes pojkar hemma)

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

Jag betalar tv-licens pga av att jag inte gillar utbudet av de flesta andra reklmankanalerna. Komediserier med pålagt skratt, dokusåpor och freak-shows är inget som intresserar mig.

eureca »
Det spelar ingen roll VARFÖR du tittar på TV.
Har du en TV så ska du betala licens.
Vad är det som är så svårt att fatta?

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Web-Tor skrev:

**eureca »**Har du en TV så ska du betala licens.

Det är väl just det som är problemet.

Om jag har en TV enbart för att titta på reklamkanaler är jag ändå tvingad (mot min vilja) att ta emot SVTs kanaler, och därmed tvingad att betala avgift för dem.

Man har ingen möjlighet att välja, köp en TV och betala licens eller var helt utan TV. Nåt mellanalternativ finns inte, köp en TV men utan SVT?

Medlem sedan aug. 2000963 inlägg

man kan juh börja betala när dom gör någonting vettigt med dom.... tv4 sänder juh reklam
och svt sänder skit förutom ca 2 gånger i veckan och dom programmen ligger så man missar dom.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

*gäsp*
Rätt ställe att argumentera om TV-licens på? Tror de flesta här tankar ner mp3-musik och kanske även filmer utan att betala.

Men visst, jag kan hålla med er. SVT rockar! :D

Tror de flesta här tankar ner mp3-musik och kanske även filmer utan att betala.

Det kan man göra utan att bryta mot laagen. ;)
Men jag håller med: SVT rockar :)

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Sniglar på ögonen.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Batboy skrev:

Om jag har en TV enbart för att titta på reklamkanaler är jag ändå tvingad (mot min vilja) att ta emot SVTs kanaler, och därmed tvingad att betala avgift för dem.

Man har ingen möjlighet att välja, köp en TV och betala licens eller var helt utan TV. Nåt mellanalternativ finns inte, köp en TV men utan SVT?

Man är inte alls tvingad att betala TV-licens, så länge man inte har någon mottagare i TV:n (den går att plocka bort).

eureca: Ditt TV-kort räknas som en mottagare och ingår därför i licensen, oavsett om du har TV eller inte.

En artikel jag skrev för ett tag sedan: http://www.voodoofilm.org/?url=/artiklar/slippatvlicens.html

Web-Tor skrev:

eureca »
Det spelar ingen roll VARFÖR du tittar på TV.
Har du en TV så ska du betala licens.
Vad är det som är så svårt att fatta?

Men hallå.. läser nån mina inlägg egentligen? är det svårt att fatta att jag inte tittar på tv? :)

Så om man har ett redigeringskort för att kunna redigera videofilmer från vhs så är man tv-tittare?

Jag har inte ens antennen inkopplad just nu till mitt tv-kort..

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

har man en video med ingen tv så ska man också betala

Sico skrev:

har man en video med ingen tv så ska man också betala

vi pratar om två saker här.

Den ena är reglerna. och dom är som dom är. inget att säga emot.

sen har vi samvetet. Jag försöker förklara varför jag inte har dåligt samvete över att jag inte betalar tv-licens.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

jag betalar, först motvilligt för jag ansåg att jag var för fattig men numera villigt eftersom svt är så fruktansvärt mycket bättre på nyheter, kultur, dokumentärer och en del andra saker som vita huset och sopranos.

Jag blev tungen att börja betala när jag flyttade ihop med min flickvän, hon klarade inte av att ljuga i telefonen. (Vilket jag har gjort många gånger när jag var fattig student).

JAg har förståelse för de som inte betalar, men min princip är att har man råd skall man absolut följa lagen och betala. Det är fanimig vanlig hederlig solidaritet. dvs, jag hjälper andra fast jag själv inte får ut så väldans mycket av det själv. Det är vad jag kallar motpolen mot egoism som är att jag inte gör något om det inte gynnar mig själv.

Det är min lilla åsikt, och den försöker jag tillämpa i mitt liv. :)

mrblonde skrev:

JAg har förståelse för de som inte betalar, men min princip är att har man råd skall man absolut följa lagen och betala. Det är fanimig vanlig hederlig solidaritet. dvs, jag hjälper andra fast jag själv inte får ut så väldans mycket av det själv. Det är vad jag kallar motpolen mot egoism som är att jag inte gör något om det inte gynnar mig själv.

Eftersom jag tycker om att ta åt mig åt allt som sägs här så
vill jag påpeka att jag inte ser det som att hjälpa andra om jag betalar tv-licens eftersom jag är emot tv-tittandet.. TV fördummar och förslappar oss.. ;) helst hade jag velat se en tv-fri värld där internet är en ersättare istället. :)

jag är emot tv-tittandet.. TV fördummar och förslappar oss.. helst hade jag velat se en tv-fri värld

Varför slänger du inte ut din TV då :q

Web-Tor skrev:

jag är emot tv-tittandet.. TV fördummar och förslappar oss.. helst hade jag velat se en tv-fri värld

Varför slänger du inte ut din TV då :q

ööh.. för att jag har gjort det redan kanske? :)

Jag har ingen tv.. jag har ett tvkort så jag kan leka med mina filmade skateboardtrick i datorn. och för att redigera film så vill jag inte betala tv-licens eftersom jag inte använder det själv till att kolla på tv..

Jaha? Då har jag läst fel. Tyckte att du skrev att du tittade på TV när dina kompisar var på besök. Sorry. :r

Web-Tor skrev:

Jaha? Då har jag läst fel. Tyckte att du skrev att du tittade på TV när dina kompisar var på besök. Sorry. :r

nja.. inte så felläst.. men jag har ett TV-kort.. och såna omvandlar datorn till en tv.. och har man nån polare och den vill se tv så visst.. men jag njuter inte av det speciellt och skulle hellre se eller göra annat...

men vissa är ju dokusåpa-beroende... hey.. jag ser inte ens wimans som innehåller massa skejting... tror aldrig jag sett ett helt avsnitt...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)