webForumDet fria alternativet

Problems med elgitarr!!

Program & appar

1 svar · 208 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Köpte en elgitarr för ett par dagar sedan. Idag tog jag bort det skyddet som sitter direkt under strängarna lite försiktigt, enbart för att se hur det såg ut. I utbildningssyfte så man kunde lära sig lite hur gitarren var uppbygd. Jag skruvade av misstag bort humbucksen eller vad de heter, de tre avlånga sakerna innehållandes någon magniteserad metall som tar upp ljudet. Efter att jag satt ihop gitarren igen så fungerar den inte :OO Jag tog bort skyddet igen för att se ifall någon tråd hade lossnat men icke. Vad som finns i elektronikväg är ju bara dessa tre humbucks, och rattar för volume och tone vilka jag inte rört. Vad kan vara fel? När jag tittar så ser jag att två av de tre humbucksen sitter något snett, alltså inte i paralell vinkel med strängarna. Alltså inte att det är högre på ena sidan utan mer som slagsida. Kan detta göra att det inte fungerar? Vad kan det annars vara som är fel?

Medlem sedan juli 2001628 inlägg

Hrmm... de "tre avlånga sakerna" är pickups, och i detta fallet är dessa av typen humbucker. Det låter väldigt skumt att gitarren skulle vara död om du inte lossat på någon kabel... fast du kan ju orsakat ett glapp någonstans. Om du inte lyckas få rätt på det, gå till en Musikaffär o låt dem titta på det. Det kostar nog inte många kronor att fixa till det, förutsatt att du inte pajat mickarna :D

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)