webForumDet fria alternativet

Putsa och rensa fläskfilé ?

Mat & dryck

6 svar · 5 347 visningar · startad av Pellefant

Medlem sedan maj 20023 372 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hur gör man för att rensa och putsa en fläskfilé från fett mm(?), det verkar ju riktigt otäckt. :l

Men det är ju så gott så jag borde nog lära mig...

Någon som har recept på fläskfilé med banan och curry(kanske är det annat i också?)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ta inte bort innan du har tillagat
Fettet är inte fel vid tillagning så vitt jag förstår
Hoppa över det sen bara

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Om du tar bort allt fet innan du tillagar det så kommer köttet bli väldigt tort! ev att du tar bort det värsta utanpåliggande fettet först och sedan steker det

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är väl fettet man vill åt? Annars kan man ju äta gröt eller något :)

Förlåt den dumma frågan...men hur tar man bort det så.....sitter det åt så man ska gå på det med en vass kniv, eller är det som med tex bacon att det lossnar jättelätt ?

Otäckt...

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Oj

Är det en hel fläskfilé???

I så fall tar du bort senor och hinnor innan stekning. Dom blir otäcka och sega och inte alls varken snyggt eller roligt att tabort efter stekning. Vad gäller smaken så tillför dom inte mycket till din köttbit vid stekningen.
En smal kniv går bra, stick in spetsen under senan och använd små 'såga' rörelser försikgt, och med 'eggen' på kniven lätt riktat uppåt. Prova dig fram... det är lätt som en plätt.

Visst kan man få ett saftigare resultat genom att inte ta bort fett från kött innan stekning. Ofta "späckar" man stekar och större stycken kött för att sätta smak med späck [läs: fett] men det är en helt anna historia.

Prova istället att steka vid lägre temeraturer så slipper köttet för att det blir så förångat... :)

//alltid p*

Tack så hemskt mycket Peppar.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)