webForumDet fria alternativet

Sterohögtalare till datorn

Ljud & bild

4 svar · 340 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag vill testa mina steroehögtalare till datorn. Jag har i dagsläget en sub och två satelliter och en sub till datorn. Högtalarna har två koppartrådar i ändarna och det fungerar ju inte så bra när jag skall koppla in dem i subben. Det blir hyfsat ljud, men det är lite jobbigt i längden att hålla i trådarna för hand. Finns det några kontakter att köpa så man kan koppla ihop det lite smidigare? Och vad heter dessa kontakter i så fall?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Gör ett besök hos närmsta HiFi-butik och/eller elektronikbutik (Clas Ohlsson borde nog funka). Ta gärna med dig ett foto på hur det ser ut.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Förr i tiden fanns en DIN-standard för högtalaranslutningar. Den standarden är död idag. Vad som förekommer numera är så kallade banankontakter. Många högtalaranslutningar är gjorda så att man kan välja om man vill koppla med banankontakter eller avisolerade kabeländar. Om man ofta brukar koppla in och ur högtalarna, då kan banankontakter vara att rekommendera. Annars är avisolerade kabeländar bäst (åtminstone om man kopplar ihop någon enstaka gång och sedan låter det vara så).

OT: Om du tänkt koppla dina vanliga hifihögtalare till datorn, tänk på att om högtalarna ska stå nära bildskärmen, måste de vara magnetiskt avskärmade. Det är det inte alla högtalare som är. Du kan få problem med färgskiftningar etc i skärmen annars.

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

/me Tvivlar på att datorns ljudkort orkar driva vanliga hifi-högtalare... Fast subben kan ju vara aktiv och ev även driva sateliterna (fast då låter det som vanliga datorhögtalare)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag gick till Clabbe Ohlson och köpte ett par RCA-kontakter. Sedan var det bara att pilla ihop grejerna. Ljudet blev klart bättre än med de två satelliterna!

Högtalarna och datorn står långt från varandra så det blir inga störningar...

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)