webForumDet fria alternativet

lära sig gitarr

Programmering

5 svar · 438 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har länge tänkt lära mig spela gitarr, men jag kommer inte riktigt till skott, för så fort det blir lite för svårt så går jag och sätter mig vid pianot istället.

Jag kan redan spela ackord, men jag skulle vilja lära mig spela "med fingrarna". Jag har laddat hem lite sådana "tabs" men jag fattar inte med vilka fingrar man ska använda för att det ska bli mest optimalt (där står ju vilken sträng man ska spela på, men inte med vilken finger. Lättar med pianonoter.....).

Har ni några tips??

Tack så mycket! /Erik

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Kan du spela något annat instrumet, typ piano?
Då är det skitsimpelt att lära sig spela gitarr, mitt råd är att införskaffa ett nybörjarhäfte med noter och lära dig spela gitarr på så vis... tråkigt visst men det funkade för mig iaf :)

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Jo, jag kan spela piano... Menar du ett häfte med bara noter, eller ett med noter + instruktion. Bara noter hade ju väl inte hjälpt mig speciellt mycket, eftersom jag vill veta med vilka fingrar man ska spela.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det lär bli svårt att hitta tabs där dom har märkt ut vilka fingrar man ska använda... Det enda råd jag kan ge dig är att fortsätta öva. Till sist fattar man vilka fingrar som är bekvämast att användas ;) Börja med lite enklare låtar också (typ Bamse).

Medlem sedan jan. 200265 inlägg

Jag kan tipsa om sidan http://www.wholenote.com , där lärde jag mig grunderna på gitarr. Finns massa lektioner och sånt där.

mvh fami

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag menade en nybörjarkursbok för gitarr, där du lär dig spela blinka lilla stjärna osv :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)