webForumDet fria alternativet

Efterlysning

Film & TVur Övriga frågor

13 svar · 630 visningar · startad av mynonaa

mynonaaMedlem sedan okt. 2001133 inlägg

För många års sedan (cirka 10 års sedan) visades det en film på SVT1 eller SVT2. Jag var inte så gammal när den visades så jag kommer inte ihåg så mycket. Det var en man som bland annat gjorde sina egna bankomatkort så han kunde plocka ut så mycket pengar han ville. Han hade också för sig att bygga en bomb. Han hade också en flickvänn.

En speciell episod som jag kommer ihåg är när denna mannen plockar ut pengar ur en automat. Hans flickvänn är med hnm. Då kommer det fram en polis med bil som frågar vad han sysslar med. Det hela blir misstänkt då han har flera kort med sig och står med ngn dator inkopplad mot automaten. Då svarar mannen till polisen att han jobbar på banken.

Kommer också ihåg att mannen går i skolan (high schole).

Vet ni vad filmen heter?

Blir väldigt glad om ngn kunde hjälpa mig.

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

ojoj! 10 år sedan!

filmen låter intressant, men jag kan tyvärr inte vara till hjälp... :l

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag känner svagt igen scenariot men på ett helt annat sätt, nämligen en svensk bok som heter nåt i stil med Datorhackarna eller nåt sånt. Skriven under en pseudonym jag inte kommer ihåg nu, men alla trodde det var it-chefen för riksbanken eller nåt sånt.

Två killar sätter först upp en fejkad bankomat som sparar både kortinformation och pinkod hos de som försöker ta ut pengar i automaten, sen kör de en scam mot Riksförsäkringsverket... En 80-talsbok, men gruvligt noggrann och verklighetstrogen! :)

joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg

Minns fragment från en sån film. Killen hade kommit på ett sätt att sno kortdata efter sista bankomatanvändaren. De åkte runt och spanade efter nån rik som tog ut pengar. Sen gjorde han kort och plockade pengar från.

På nåt sätt kom dom på att det var nåt riktigt stort på gång som de sätta stopp för.

Det har varit för många filmer på samma tema för att skilja ut intrigen som borde antyda namnet.

Temat: Två killar, ena sjyst hitech den andra lite smartass, en tjej är med som gillar den sjysta men är med den andra kaxiga. De tre trasslar in sig i nåt stort och lever farligt, som de sen fixar och skurkarna åker dit.

Namnet har jag ingen aning. Det var en helt amerikansk film iaf. Sök på filmsiter och titlar från amerikanska bolag.

Stefan.MagMedlem sedan juli 200223 inlägg

Det kan inte vara Hackers kanske http://us.imdb.com/Title?0113243

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Böckerna, det var flera, är skrivna av psedonymen Jan-Göran Stenhagen.
Kunde vara en kombination av Jan Freese (Gd dåvarande Datainspektionen) och BG (Bo Göran) Wennersten Dataredaktör på Dagens industri.
Nu kan du nysta vidare!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag tänkte också lite på Jan Jöran Stenhagens Datadyrkarna när jag läste originalinlägget. Dock har det nog inte spelats in någon high school-film av den.

Boken är dock ruskigt bra, så om inte annat, läs den! :)

Mvh,

Justja, Datadyrkarna hette den!

Stefan.Mag skrev:

Det kan inte vara Hackers kanske http://us.imdb.com/Title?0113243

Nej, tyvärr är det inte den filmen. Ska nu på semestern kolla igenom olika filmsajter lite bättre.

snajgelMedlem sedan juni 2001845 inlägg

är det inte nån av Terminator-rullarna han lill-killen åker runt på sin hoj, och kopplar in sin dator med massa grejer och plockar ut deg?

skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg

Vad det inte den när han råkade starta en robot som skickades iväg...
Vad hette den?... BIG? :Q

skyman: Nää, BIG var ju Tom Hanks som råkade önska nåt i en magisk maskin på ett nöjesfält...
Tänker du på den klassiska 80-talsrullen Wargames? :e

skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg

:stefan: skrev:

skyman: Nää, BIG var ju Tom Hanks som råkade önska nåt i en magisk maskin på ett nöjesfält...
Tänker du på den klassiska 80-talsrullen Wargames? :e

Jaaaa!!! :)
Så kult när han lägger luren i den där plast-behällaren när han "surfar"... :e

Kommer ihåg lite mer nu. I början av filmen ritas det upp en figur av en plotter. (Penna som kör över pappret).

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)