Hej! Jo, det är så att jag gör lite egna låtar på datorn ibland, också tänkte jag kanske försöka med att skicka in en till ett skivbolag. Till saken hör att jag är inte ute efter ett skivkontrakt, jag vill bli låtskrivare. Därför tänkte jag att det formodligen är bättre att skicka till ett managerbolag, men jag har inte hittat något bra. Eller ska man skicka till något annat än ett managerbolag? Eftersom det säkert finns folk här som har skickat in låter tänkte jag också be om lite allmäna tips hur man bör göra för att ha störst chans att lyckas.
Ojojoj... Det här är verkligen ingen lätt sak att tipsa om, men eftersom jag jobbat med skiten innan så gör jag ett försök. :)
Ett par tips:
Skicka låtarna till de artister som skulle vara lämpliga att framföra den istället för till skivbolag & management. Oftast är det artistens låtval som gäller såvida det inte är frågan om Popstars etc.. Gillar en artist en annan låtskrivares låt så väger det tyngre än de låtar som skivbolaget valt ut.
Ska du skicka till skivbolag/management så är det endast de som du vet har intresse av den typens musik som gäller. Kan vara mycket svårt att veta, men det är tyvärr nått du måste snoka i..
Ska du skicka till radioproducenter så är det samma visa igen, endast det som gillar den stilen. Skicka alltså inte Hårdrock till Mats Nileskär på P3 ;)
Hur som helst.. Det är svårt, mycket svårt att ens få någon att lyssna på låtarna.. Allra helst om man är totalt okänd.
Några följdfrågor:
Vad är det för typ av musik?
Har du skyddat den? (STIM, SAMI, NCB etc..)
Finns det någon vettig möjlighet att lyssna på den online? Jag vill INTE att du publicerar nått som är oskyddat!
Jag har inte några färdiginspelade låtar nu, men det låter väl vettigt att skydda dem när jag nu får några. Hur skyddar man dem då? Hur mycket kostar det?
Hur gick det för dig då? Fick du fram något? Gav du upp?