webForumDet fria alternativet

Sorroundsystem och dylikt

Ljud & bild

7 svar · 319 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Återigen - vet inte om detta är rätt forum eller inte - nån får hojta/flytta på mig om det inte är det.

Det är så att jag ska köpa in ett litet hemmabio system innehållandes TV, DVD och receiver med 5 högtalare å en aktiv subwofer. Jag har redan en VHS som kickar och jag har ett ljudkort på datorn som ger mig 5.1 ljud så det är alltså bara ovannämnda som jag behöver.

Några råd eller rekommandationer?
Det ska inte kosta för mindre - jag vill definitivt komma undan under 2000 kr. Har tittat på netonet.se och där var några trevliga billiga alternativ.

men som som sagt.. alla råd är välkomna =)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

TV, DVD och receiver med 5 högtalare å en aktiv subwofer för under 2000 spänn?? :q

Var har du tänkt hitta det? Galne Gunnar eller Överskottsbolaget? ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Du nämner ditt 5.1-ljudkort. Då har du alltså tänkt dig att slippa undan surroundreceiver och antagligen ha en intern dvd-läsare i datorn. Dvd-läsare för datorbruk hittar du för ca 1000. Du bör ha tvutgång på antingen tvkort eller grafikkort för att kunna se dvd på tv.

Nu återstår förstärkare, tv och högtalare som allihopa ska in på den resterande 1000-lappen. Det billigaste ur förstärkarsynpunkt är att du köper några stycken hos myrorna eller någon loppmarknad. Detta därför att du aldrig kommer hitta någon riktig surroundreceiver inom din prisram. Men det hade du nog räknat ut redan eftersom du tänkte använda ditt 5.1-ljudkort. Sedan återstår högtalare och TV. Det blir också till att göra loppisfynd eller gynna frälsningsarmén. Jag har svårt att tänka mig att du verkligen lyckas.

Nu vet inte jag varför det är så viktigt för dig att komma under 2000. Om det är pengabrist, spara hellre ett tag till och köp en riktig anläggning med en riktig surroundförstärkare. Då slipper du använda datorn till att se på film. I längden har du mer glädje av ett högkvalitativt system.

nopez.. hade jag inte alls d ...
jag vill ha sorroundreciver och fristående dvd spelare =)
haha.. sen skrev jag visst 2000 men jag mena 10000 =)

Ingen som har nåt roligt å säga om detta? =)

Medlem sedan aug. 2000234 inlägg

Billiga grejer:
http://www.factory-outlet.nu/

Vad folk tycker och tänker:
http://www.dvdforum.nu

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

VHS har väll inget med dolbydigital eller DTS o göra
den har väll inte mer än 2 ljudkanaler medans 5.1 är 4 väll

nä d var mer bara för att ge en bild hur d hela ska se ut!

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)