Det finns många grupper som har växt upp i Sverige på senaste tiden, och även många som redan funnits med ett tag. Vissa av dessa spelat musik som kan uppfattas som invandrarfientlig.
Var tycker ni gränsen för detta går? Får/kan man vara patriot/nationalist utan att vara rasist.
Är denna musik det och hur klassar ni den. Kom gärna med egna ex.
Ultima Thule är ju ett gäng nazzar. Det lirade vit-makt musik innan Bert Karlsson kom med ett fett skivkontrakt och fick dem att spela "nationalistisk" musik.
Sen har jag även hört att folk sett dem gå runt och heila på stan.
Gränsen går väl när de börjar sjunga rasistiskt/nazistiskt, inte hur de är på fritiden.
Ang. dina exempel, så passar inte direkt "(Det mesta)" in på Thule - de sjunger ju gamla hederliga folkvisor, även fast de har äldre låtar där de visar att de är rasister.
Jag kan inte annat än att hålla med. Även om man lyssnar på nån låt med Ultima Thule som inte har rasistiskt budskap vet man vad de går för egentligen och vad det finns för underliggande åsikter i alla låtar.
lyssnar man på thule anser jag att man inte gör det för att det svänger...
Jag lyssnar på Thule för att det svänger.
Jag kan inte annat än att hålla med. Även om man lyssnar på nån låt med Ultima Thule som inte har rasistiskt budskap vet man vad de går för egentligen och vad det finns för underliggande åsikter i alla låtar.
Jaha, så deras covers på Cecilia Lind, Idas Sommarvisa, Svenska Nationalsången, Bakom mina solglasögon, Vandraren, osv. har alltså underliggande, rasistiska, motiv?
Jag pallar inte att folk går omkring och säger att de fortfarande är rasister, människor kan förändras, vilket jag både tror och hoppas att dom har gjort.
Jag har aldrig påstått att de inte är rasister, det förklarade erka för mig i en annan tråd att de fortfarande var - men dom gör bra musik. ( Inte deras tidigare alster, dock :l )
Bu för politiska budskap i musik för att göra kulor!
"Äh, mådärna fjålltoner, ska re va någe de?
Ska re va någe, så ska re va (kåppabärsch)
å heavy metal så örona ryker å håre flyger!
Å inte en enda järnsell e kvar när råkken e slut!"
Klart att man kan älska fosterlandet utan rasism!
282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25