webForumDet fria alternativet

Musiktext

Musik

10 svar · 347 visningar · startad av Ekström

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg
Frågan#1

Har fått i uppgift att skriva en låt på musiken,
har ni några tips för ett bättre betyg?

Är inte så värst het när det gäller musik så all hjälp uppskattas...

Tack på förhand
*Ska hämta min kebab nu :e *

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Alltså ska ni både skriva text och musik? Det kan vara ganska svårt...

Men se till att du gör en ordentlig melodi först så att du kan sätta text på, ganska enkel då du säger att du inte kan så mycket...

Annars kan du ju alltid göra en raplåt, det är relativt "enkelt", då inte så jättemycket melodi behövs...

Kan vara svårt att hjälpa dig med en melodi då det bara blir "da dada dadeee deedaa " ;) :e

Vi MÅSTE inte göra melodin själv, och eftersom jag, som sagt, inte är någon vidare musiker så skriver jag bara en text.

Dock måste jag välja en melodi och sedan passa in texten i den typ. Går det att förstå?

Ingen som har nån fin dikt som den vill få publicerad? ;)

*Skärpning Ekström!*

Ok, men är det ingen som har nåt tips på text? Ingen redan befintlig låttext...

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

*harkel*Luxman*harkel*

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ta lite textstycken som t.ex:

* damnation of mankind
* minions of satan
* total horror
* you can only live once
* in the deep of hell
* fallen angels
* blasphemy
* rotten flesh
* dark warriors

Mixa ihop dessa till meningar, langa på riktigt brutal feting-dödsmetall och du har gjort dig en skön arg låt!

Medlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Lyssna lite på sanna poeter som Cannibal Corpse. En totalt besatt trummis, en basist från någonstans där det är väldigt varmt och jag pratar inte Egyptien här, samt två gitarrister som helt klart borde sluta spela så ruskigt komplicerade och udda skalor.

Det, och lite underliga läten i en mikrofon. Tjoff, klart.

Nån som skulle vilja skriva en snutt åt mig.
Försöker att inte kräva för mycket, men en vers kan väl ni på wF skriva ihop iaf ;)

Sgtpepper, du verkar ju ha lite idéer, skriv ner dem så skriver jag resten av låten själv. En liten puff i rätt riktning skadar aldrig :)

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Okey, jag ska hjalpa.. Har kommer rad1 till laten, nagon annan kan sakert fylla i med en eller tva rader till.

Jag har vantat sa lange nu,

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Jag fick ett tips en gång om man har idétorka. Jag tror det var nåt sånt här: (har aldrig använt det själv)

Låt varje bokstav i alfabetet motsvara en ton i en skala, t.ex: A=A, B=H, C=C etc. och sen så det går runt så att H=A och I=H etc. Om du vill skriva lite annorlunda låtar kan du använda dig av andra skalor eller nånting.

Sen tar du ett ord i lite lagom längd, Axel Veibäck är ju trevligt, och översätter det till toner. I det här fallet blir det A, H, E, E, A, E, H, H, F, C, D. Sen testar man med lite olika längd på tonerna så att det låter bra. Nu låter det rätt kul de åtta första tonerna, sen blir det en konstig knorr på det hela, men det blir en liten utmaning att få det snyggt.. :D Om man inte är nöjd kan man ändra lite, växla toner nått steg eller använda en annan skala.

Att lägga ackord till låten sen borde inte vara särskilt svårt, man kollar lite på vilka toner man spelar och ser vad som ingår i ackorden och tonarten och lägger dem lite snyggt, eventuellt med lite färgningar så att det ska passa bättre.

Men du kanske inte ville skriva melodin själv.. ;) Jaja, jag kan väl ge lite textläggningstips då:
Låt gärna meningar och långa ord börja på ettan eller trean i en 4/4-låt. Det är de tonerna man gärna trycker lite på så intonationen blir konstig om man har det annorlunda. Att säga ord paniksnabbt för att de ska passa blir inte heller så snyggt. Man känner ganska bra när det låter rätt. Orden ska uttalas som de brukar uttalas, så testa att bara uttala dem utan melodi, men med rätt rytm.

Äh. Nu kanske du inte ville veta nåt av det här, men jag kände för att skriva av mig lite.. :D

Hehe, man tackar. Vet inte om jag ens orkar förstå det där med tonerna, det är en fin bit över min nivå.

Vad det gäller text-tipsen så vill jag ha fler.
Tipsa på bara :)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)