Vilka är era favoritvatten att fiska i? Såväl i Sverige som internationella vatten, typ av vatten ( Sjöar, bäckar, åar, pölar... ).
Jag föredrar bäckar, med fina bäcköringar som favoritfångst. En favoritbäck är Risbäcken, som ligger uppe vid Dorotea ( Södra delarna av Lappland ). Dit kommer det garanterat att bli fler turer, om ett par år! Har ett par fina tjärnar uppe i Jämtland som jag har besökt ett antal gånger också. :)
Fituna som ligger i sydöstra delarna av Stockholms skärgård ( Dock en plats på fastlandet ) är rätt vackert om våren när man ska hooka upp sig på havsöring, tänkte jag tillägga. :)
Ja beror ju vad man är ute efter:
Stor Gädda och Harr: Näkten, insjö ca 2 mil söder om Östersund, bästa tid runt midsommar.
Öring/Kanadaröding: Storsjön, det sägs att det finns bumlingar uppåt 15 kilo i sjön... menmen jag har inte fått någon sån än ;) Tid på året juni och augusti.
Harr och öring i strömmande vatten: Flugfiske och lättare spinfiske i Långan, en å ca 3 mil nordväst om Östersund, ån har sitt utlopp i indalsälven. Tyvärr så har det byggts ett nytt vattenkraftverk och jag vet inte hur det påverkat fisket :l Bästa tid på året ingen anning, men det är morgon- och kvälls-fiske som gäller.
För mig finns det inget som slår Stockholms Ström.
Jag börjar med att kasta med lätta ytgående spinnare vid Strömparterren. Får jag inget går jag till Slottskajen där jag provar med djupgående Wobbler (Swim Whizz eller Bomber).
Skeppsholmen blir sista station där allt i redskapsväskan testas innan jag åker hem och äter köttbullar.
Sommar:
Stockholms skärgård
Mälaren
Små insjöar i Sörmland (Mariefred med omnejd)
Fjällsjöar på renbetesfjällen i Jämtland och Lappland
Indalsälven i Jämtland
Vinter:
Jag fiskar inte så mycket på vintern men jag var precis uppe i Jämtland och åkte skoter och pimpelfiskade på lite sjöar vid Åreskutan, väldigt trevligt. Dock ingen fisk, men vad gör väl det när man kan racerköra skoter istället :)
>>>SPiN:
Jag är förmodligen drabbad av en förbannelse eftersom jag bara får abborre. Det förtar dock inte nöjet att se hur "de andra" får både lax och öring. Det är för kallt just nu, men snart står jag där igen och nu ****** ska jag ta storlaxen. :e