webForumDet fria alternativet

Ett av världens bästa band!

Musik

3 svar · 297 visningar · startad av goldy

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg
Frågan#1

The Shakedowns - Country Clown
Klockren svensk americana
Betyg 8 (skala 1 till 10)

SINGEL Gram Parsons skulle lika gärna kunnat vara född i Lund. Det påstår man i alla fall från det lilla svenska skivbolaget Ramblin’ Records sida. Jag känner mig rätt tveksam till det påståendet, men efter att ha hört The Shakedowns debutsingel Country clown är jag i alla fall övertygad om att The Waco Brothers lika gärna skulle kunna komma från Sverige som från USA.
Artister inom vissa genrer skall bara komma från en bestämd del av världen. Med blues är det så. Med reaggie är det så. Och med country i alla dess former är det absolut så. Vare sig det rör sig om honky-tonk eller alt. country. Countrymusik ska det komma från USA, och då naturligtvis från sydstaterna.

Jag vet att detta påstående inte stämmer, men lik förbannat känns det så. För det första så kommer inte ens all amerikansk countrymusik från djupaste södern, och artister som Casey Chambers har visat att det går lika bra att vara från den australienska utmarken och göra coutry. Men inte ska countrymusik komma från Sverige. Det blir inte bra. Trodde jag. Så kommer svenska The Shakedowns debutsingel Country Clown och visar mig exakt hur fel jag har.
Country Clown består av tre låtar som alla kan klassas som alt. country eller americana. Öppningsspåret, liksom avslutande Friend of Mine rör sig i den lite ösigare skolan, säker modern countryrock bra groove. Här bevisar The Shakedowns att de är ett bra och samspelt band bland många andra. Sen har vi Springtime…
Det börjar med en pockande elgitarr, byggs på med steel, trummor och bas. Sedan kommer Joakim Permbos sång:

Woke up this morning, heard the song of the nightingale
Springtime is here, it’s a time made for change

Allt faller på plats. Det andas vår, det andas pånyttfödelse. Texten, sången och musiken smälter ihop till en enhet och det känns i all enkelhet väldigt stort, vackert och hoppingivande. En perfekt låt för de ljumma vårkvällar vi får hoppas snart kommer.
Denna singel får mig verkligen att se fram mot ett helt album med The Shakedowns. Kan de hålla samma klass över en fullängdare kommer det att bli väldigt, väldigt bra. Vem var det som sa att man inte kan komma från Sverige och lira country?

-Tor Olsson, punkten.se

--------------------------------------------------------------------------------

------------------
==goldy==
HAR DU BLIVIT
BITEN ELLER?

[Redigerat av goldy den 13 aug 2001]

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

man gratulerar! :)

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>

Medlem sedan jan. 20002 453 inlägg

grattis goldy! helkul :)

------------------
It aint over until the fat lady sings...

Medlem sedan apr. 20013 689 inlägg

Lite Fler!!!

The Shakedowns: Country Clown
Ramblin' Records 2000

Säger man "country" har folk fördomar. Det är tyvärr så. Kenny Rogers, Mats Rådberg och otaliga parodier har gjort att många tror att country bara handlar om cowboyhattar och texter om döda hästar. Så innan jag säger något mer ber jag dig: gå in på http://www.ramblinrecords.com/ramblin/ramacts/demo_den/demoden.html, klicka på The Shakedowns' "Springtime" och lyssna. Läs sedan vidare här.

Tillbaka? OK, glöm nu alla etiketter. Jag ska inte försöka kategorisera det här; det finns bara två sorters musik, bra och dålig, och det här är definitivt bra musik. Ett samspelt band som spelar lågmält och tajt bakom en mycket bra sångare. Den här plattan är tre låtar lång, och det är för lite. Alla tre låtarna sitter direkt i huvudet och jag hopppas att de stannar kvar där. The Shakedowns kommer inte att revolutionera musikvärlden, men om de på något vis skulle göra det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att stå på barrikaderna. Jag tror nämligen det skulle bli rätt trevligt.

BJÖRN WALLER, intromusik, www.intromusik.com

----------------------------------------
The Shakedowns
Friend Of Mine
(Ramblin' Records)

Att göra amerikansk alt.country och vara från Sverige är att ge sig ut på en väldigt slak lina. Alimony klarade det, men allt för många har stått på näsan i sågspånet. The Shakedowns klarar det emellertid med glans, så här långt. "Friend Of Mine" är starkaste spåret på en högst övertygande tre-spårs-singel; en låt som är mer än hopsydda klichéer, utmärkta musiker, ett fräckt arr, en suverän sångare från Ystad! Kan bli hur bra som helst.

-"Bäst just nu" v 44, Lennart Persson, Feber. www.feber.se

------------------
==goldy==
HAR DU BLIVIT
BITEN ELLER?

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
170 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)