webForumDet fria alternativet

på tal om Malexander...

Politik & samhälle

20 svar · 330 visningar · startad av Brimba

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg
Frågan#1

Ikväll (24/5-2001) visar kanal 1 en dokumentär om vad som hände innan, under och efter morden.
Filmen är 1½ timma lång ungefär och jag tycker att ni skall se den.

Jag är i alla fall väldigt intresserad.

Ha det bra!

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=18" TARGET=_blank>Vilken årstid tycker du bäst om?
</A>Hur stort är världens lager av atombomber?
För övrigt bor jag endast ca 50 mil från Birpe, tyck synd om mig!

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

vilken tid börjar den på då?

------------------
Detta är inte en signatur.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Kolla i tidningen..... :p

------------------
Mina knäskålar klapprar fortfarande efter Kent-Mustafas trummsolo!

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

jobbigt? ;)

------------------
Detta är inte en signatur.

Medlem sedan feb. 20001 143 inlägg

Jag såg programmet...
Förutom den av brottslingarna själva, var det en skrämmande bild av de mördade polisernas kollegor som avslöjades. :l
Det verkade vara pga kollegornas torftiga kommunikation som de två hamnade i kulregnet. :(

Jag säger som jag brukar...

Varför i helvette sitter man i fängelse när man har permissioner?
Det är ju löjligt.

Jag tror att det är mer undantagsfall att de inte begår något brottsligt på sina permissioner. Oavsett om det handlar om att sno en cykel, planera ett rån, eller faktiskt råna.

Sitter man i fängelse skall man sitta i fängelse och endast ha kontakt med omvärlden genom besök till fängelset, och då skall samtalet vara övervakat.

Angående dokumentären, så visades den igår 21.30 (om det är intressant nu) :)Den visas igen den 27/5. (Tid vet jag inte)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=18" TARGET=_blank>Vilken årstid tycker du bäst om?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Korrigering:
Reprisen går 15:30 26/5 http://www.svt.se/dokument/

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Är dom inte korkade skojare hela högen!?

Tony Ohlsson var ju tydligen obotlig psykopat och Arklöv ville ju säga förlåt... Jag såg bara delar, jag var inte direkt upplagd för den typen av tv i går.

jag tycker inte heller man ska får så mycket obevakad fritid. Det är ju som uppgjort för planering inför en kupp, det kan ju till och med jag räkna ut och jag kan inte om brottslingar!

Det ligger väl endå i sakens natur, är man dömd för brott och får möjlighet att i enrum prata med andra brottslingar så vore man nästan korkad om man inte planerade inför ett brott...

Förstå mig rätt, jag uttrycker mig lite dumt här, men utgångsläget är att man inte kan lite på någon, allra minst brottslingar i enrum med andra brottslingar!

Utan att vara allt för insatt tycker jag att hela upplägget verkar som uppgjort att missbrukas.

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

Text TV:

"SVT1 lördag 26 maj kl 15.30 textat

Polismorden i Malexander         

I DOKUMENT INIFRÅN: VÄGEN TILL
MALEXANDER berättar journalisten Folke
Rydén hela historien kring morden på
Olle Borén och Robert Karlström."

När det gäller racka ner på oftast harmlösa nej-till-EU-demonstranter samt hindra sådana från att komma i närheten av EU-pamparna verkar det finns hur mycket tungt utrustade polisresurser som helst att sätta in.

Men när ett väpnat bankrån - som polisen dessutom väntade sig skulle komma - inträffar, skickas några enstaka, mycket dåligt informerade polismän dit... och dör.

Till vad prioriteras resurserna... :q :l

Vill bara notera här att på morgonens nyheter sa dom att det inte alls var många brott som begicks under permissioner. Men det kanske var bevakade... Det framgick inte riktigt.

Är det inte synd att alla ska få lida? Det kanske aldrig är synd om fångar...

------------------

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Brimba ->

Varför i helvette sitter man i fängelse när man har permissioner?

För att återanpassas i samhället :q

Jag tror att det är mer undantagsfall att de inte begår något brottsligt på sina permissioner.

http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=210542&v=0&t=0 ;)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

För att återanpassas i samhället

Jag tycker inte att begå brott är ett bra sätt att återanpassas till samhället. Men du kanske har andra åsikter?

Skall man ut på stan, kan man ta en kaffe ute på stan, bevakad utav två vakter.

http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=210542&v=0&t=0

Just nu kommer jag inte in på den sidan, men skall kommentera det så snart jag kommer in.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

Av de 9.300 som frigavs 1998 hade 29 begått brott vid någon permission under fängelsetiden, visar BRÅ-studien.

Intressant.
Hur f*n kan de veta det?
Jag vidhåller att det begås fler brott än de tror.
Återigen är även planering utav ett rån ett brott.
Likaså misshandel, droger m.m
Massor utav brott, anmäls aldrig, då samhällets hopp om hjälp från polisen är så liten att en anmälan inte hjälper.
Det kan även vara rädsla från offrets sida som gör att gärningsmannen inte anmäls.

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

Jag tycker inte att begå brott är ett bra sätt att återanpassas till samhället. Men du kanske har andra åsikter?

Självklart inte! Men för att en brottsling någonsin skall kunna fungera i samhället igen måste man anpassas steg för steg. TROR JAG! Vad tror du?

Vad gäller den där artikeln så skall man nog inte köpa de siffrora rätt av. Mörkertalet är säkert stort. Däremot tycker jag att din uppfattning att det är ett "undantagsfall att de inte begår något brottsligt" är mycket fördomsfull.

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Huruvida fängelsestraffen i sin nuvarande utformning är en god väg till återanpassning har jag mina tvivel om. :l

Någon "insider"-kännedom har jag lyckligtvis inte, men av div som visas på TV framstår fängelserna mest som träningsläger... skulle man ev vara lindrigt brottsligt erfaren när man åker in, kan man säkert allt om "yrket" innan man muckar igen. :l

När jag själv fantiserat om hur det skulle vara att åka in, så är det nog inte frihetsberövandet i sig som avskräcker mest, utan istället vilka typer man skulle bli inlåst med. :x

Och som det verkar bl.a. i Malexander-fallet är det nog inte det officiella straffväsendet brottslingarna fruktar mest, utan istället hämnden från "kollegorna" om man berättade sanningen. :OO

Medlem sedan dec. 1999242 inlägg

Så här står det i pressmeddelandet som BRÅ skickade ut:

Ovanligt med brott under permission

Av samtliga som frigavs från fängelse 1998 hade tre promille lagförts för brott i samband med en permission under anstaltstiden. Totalt rörde det sig om 29 personer av 9 300 frigivna.

Det konstaterar Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

Att det förekommer brott och rymningar i samband med permission är en
laddad fråga, som aktualiseras med jämna mellanrum. I regel kommer
frågan i fokus när ett grovt brott i samband med permission uppmärksammas. Ett sådant exempel är polismorden i Malexander. En av de inblandade hade avvikit från en permission när det rån begicks, som senare ledde till morden. Oftast leder händelser av det slaget
till diskussioner om det berättigade med permissioner och ett ifrågasättande av hur permissionssystemet tillämpas. Hittills har fakta saknats om hur vanligt det är att brott begås under permission.
I dag, måndag, publicerar BRÅ en studie i ämnet.

Främst tillgreppsbrott
29 av dem som frigavs 1998 hade lagförts för brott under permission.
Tillsammans hade de lagförts för 58 brott, i huvudsak relativt
lindriga tillgreppsbrott. Totalt var åtta av samtliga brott juridiskt
sett rubricerade som grova, inget av dem var ett våldsbrott. Brotten
mot person, var ett misshandelsbrott och fyra brott mot besöksförbud.

- Man måste samtidigt tänka på att det BRÅ undersökt gäller lagförd och inte faktisk brottslighet. Därutöver finns det naturligtvis ett mörkertal av brott, som inte upptäcks. Hur stort mörkertalet är går inte att säga. Men allmänt sett vet man att mörkertalet är avsevärt mindre vid grova brott än vid lindriga brott, säger Stina Holmberg,
enhetschef på BRÅ.

Tungt belastad grupp
De som begick brott under permission var en tungt belastad grupp. En
stor majoritet (86 procent) var lagförda minst tio gånger tidigare,
vilket är avsevärt fler än genomsnittet för alla intagna. I genomsnitt hade de varit lagförda 28 gånger. Hälften av dem var narkotikamissbrukare.

En procent av permissionerna missköts
Av de 53 000 permissioner som beviljades 1999 missköttes en procent
av dem på något sätt. En halv procent genom att den intagne uteblev och en halv procent genom annan misskötsamhet, till exempel missbruk. I mitten av 1960-talet rymde mer än tio procent av dem som fick permissioner. Sedan dess har det alltså skett en markant nedgång i
andelen permissioner som missköts, trots en kraftig ökning av antalet
beviljade permissioner.

Minskningen har åstadkommits på flera sätt. I dag, i motsats till för
tio år sedan, är alla permissioner relativt korta - högst 72 timmar.
Dessutom planeras de noggrannare. Kriminalvården har också utvecklat
och skärpt sina riskbedömningar, och då särskilt bedömningen av risken för rymning och nya brott när det gäller de grövsta brottslingarna.

- Det är angeläget att kriminalvården fortsätter att utveckla sina instrument för risk- bedömningar. Att göra korrekta bedömningar särskilt när det gäller risken för sällsynta, grova våldsbrott, är en svår men mycket viktig uppgift, säger Stina Holmberg, enhetschef vid BRÅ

Kraftig minskning av antalet permissioner år 2000
Efter morden i Malexander sågs reglerna för att bevilja permission
över och praxis skärptes. Det ledde till att antalet permissioner
minskade från 53 000 år 1999 till 39 000 år 2000. Andelen misskötta
permissioner minskade dock inte utan låg kvar på den redan tidigare
låga nivån en procent. I reella tal innebar minskningen med 14 000
permissioner att antalet misskötta permissioner minskade med 170,
från 650 till 480.

- Hanteringen av permissionssystemet innebär en svår och viktig
balansgång, säger Stina Holmberg. Å ena sidan är ju ett av syftena med permissioner att intagna får träna sig på att fungera ute i samhället utan att missbruka eller begå brott. Då är troligen en viss risk för misskötsamhet ofrånkomlig. Å andra sidan urholkas
allmänhetens förtroende för systemet om antalet misskötta permissioner blir för många eller om grova brott begås under
permission.

Ytterligare upplysningar: Enhetschef Stina Holmberg, BRÅ tfn. 08-401
87 68 och Markus Grundtman, tfn 011-496 39 69 eller 0708-10 26 87.

------------------
/Patrik

[Redigerat av Patrik Nylin den 28 maj 2001]

ok, jag tog mig tid och läste hela texten...

Min personligha åsikt idag är att morden i Malexander inte direkt har med permissionerna att göra. Givetvis hade det inte blivit några mord utan permissionen men jag menar att minska antalet permissioner inte är en garant för att mord inte megås i framtiden.

Jag är inte så duktig på området. Det framgår till exempel inte vad som menas med skärpta regler. Har man suttit i finkan i fem år och blir fri om tre månader är det väl kanske inte så många som överväger flyckt...

Permissionerna är endå ett sätt att få in fångarna i samhället igen. Annars blir dom ju brottlingar från dag ett igen!

Det är lite svårt att säga att skärpta regler är bättre - särskilt som det var färre permissioner men fler missbruk 1960!

------------------

Självklart inte! Men för att en brottsling någonsin skall kunna fungera i samhället igen måste man anpassas steg för steg. TROR JAG! Vad tror du?

Självklart måste de anpassas till samhället på något sätt. Men jag tror inte att övervakningslösa permissioner är lösningen.

Någon "insider"-kännedom har jag lyckligtvis inte

Jag har pratat med några inburade och vad kan man säga.
Det var enbart planering för nya och bättre brott som snurrade i huvudet när de satt inne.
Där inne fick de även nya kontakter som hjälper till vid nästa 'stöt' när de kommer ut.

Min uppfattning är att fängelser inte hjälper de som hamnat 'snett', även om det är precis vad många tror.

Självklart kan det hjälpa vissa, men inte tillräckligt många.

Det är extremt lätt att spela rehabiliterat och social, men i själva verket vara något helt annat.

Jag kan även avslöja att de flesta följer sina permissioner till punkt och pricka. Dels för att förhoppningsvis få en tidigare frigivning samt att få fler permissioner.
Men vad de gör under sina permissioner är det som sagt ingen som vet...

...mycket fördomsfull.

Det kan så vara, men jag tror inte på siffror. Jag tror på det jag ser i samhället. Har jag haft sådan otur att bara komma i kontakt med orehabiliterade?

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

Ja, dagens fängelser är definitivt inga bra institutioner, men vad skall man göra? Hur skall man göra fängelserna bättre?
De som begår brott måste ju ändå spärras in och i slutänden antar jag att det hela handlar om pengar och att det då är billigast att "bunta ihop" allaihopa. :(

Har jag haft sådan otur att bara komma i kontakt med orehabiliterade?

Troligtvis lägger du inte märker till de som uppför sig. ;)

------------------
/Tor

Gör ett hembesök

Hur skall man göra fängelserna bättre?

Spärra in alla från födseln och låt de bevisa att de inte är brottslingar ;)

Troligtvis lägger du inte märker till de som uppför sig.

Kanske, Kanske inte...

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)