http://www.redlinerecords.com/artikel.php?artikel=14
Den är lite lång men läsvärd, om ni har har det tråkigt på lovet eller nåt.
Det finns nämligen en annan detalj, mer intressant och därtill bevisbar, som jag grundar hela min fascination för Dogge på. Det slog mig häromdagen, när jag lyssnade på vidunderliga "Vardagsmat", att jag aldrig någonsin har hört honom säga "yo". Är inte det anmärkningsvärt? Jag förhörde mig bland bekanta och de blev alla förvånade (men ändå inte) över det faktum att ingen hade hört Dogge eller hade hört någon säga att han hört Dogge säga... har ni det? "Yo", detta så kännetecknande, så sammanfattande uttryck för just hiphop. Ordet brukar för praktiskt taget alla rappare komma utan minsta reflektion, om inte annat så för att fylla ut en rhyme som annars skulle komma i otakt. Så jag försöker föreställa mig "Borta i tankar" eller "Gitta från verkligheten" med ett välplacerat yo någonstans. Omöjligt. Varken "yo" eller "yah" eller "yeah" eller "eh". Samtidigt känns det helt naturligt, ja rent av logiskt, när Petter, Ayo, Ken och till och med Dj Mendez kör med sitt yoande. Och ju mer de yoar desto mer förstår jag hur världsalltet hänger samman.
------------------
webmaster resources