Hejsan!
Håller på med ett arbete i skolan om just Napster och andra liknande program. Skall också skriva lite om tekniken bakom det (peer to peer) samt andras åsikter om just dessa programen.
Så vad tycker vi om det? Är de Napster och andra liknande bra program bra för oss? Förlorar artisterna på dem?
Jag vill helt enkelt ha en liten dissuktion om det för att kunna ha det som ett litet underlag till vissa delar av artikeln (skall presentera det som en artikel).
Sedan skulle jag också vilja ha lite mumsiga länkar till sidor med lite fakta om dessa sakerna. Det kan ju bli lite svårt att hitta böcker om det på bibblan om man säger så.
jag tror att både artister, skivbolag och nerladdare tjänar på detta.
artister: kan förmedla sin musik till annars okända platser
nerladdare: upptäcker ny musik man inte skulle ha hört annars.
skivbolag: nerladdare köper album av deras nya idol.
skivbolagen lär ju inte förlora på det här, även om dom nu tror det.
jag har upptäckt MASSOR artister pga av internet, och därefter köpt massor CDs av dom. skivbolagen ska vara jävligt tacksamma. x(
och om dom nu förlorar på det här får dom fan skylla sig själv, 200spänn för en jävla CD är rån!!!
Jag tror att mindre kända artister tjänar på det, megastjärnorna förlorar nog... Jag skulle aldrig köpa en skiva av Brittan, dock skulle det inte vara omöjligt att ladda hem den... där förlorar både artisten och skivbolaget...
Som sagt så tjänar dom "mindre" artisterna på detta, men frågan är om det väger upp mot det massiva stjärn-artist-intäkterna, och gör det inte det, så kommer skivpriserna att öka p.g.a minskade intekter...
Några tankar ifrån Vide som får STIM-pengar, och lycklig över det... :)
Jah tror lite som Vide,att små artister tjänar mer på det än stora.
Men samtidigt kan man fundera på dubbelmoralen i att spela en låt minst 3 ggr/timme i radio för att folk skall köpa plattan, men inte låta folk lyssna på låten när de vill och sedan köpa skivan.
När det gäller mig tjänar bolagen definitivt på internet, jag laddar ner och lyssnar på mycket musik, och köper en del. Hade jag inte haft denna möjlighet hade jag aldrig hittat musiken -> inga musikköp.
Efter skivbolagens stämning mot Napster har jag börjat bojkotta cd-skivor. Jag laddar hem allt jag vill ha istället (ok, jag köpte iofs TLK's cd ;) ).. det är skivbolagens fel. När de börjar förstöra för mig får de skylla sig själva..
När skivor börjar kosta runt 100:- kr st kan jag kanske börja köpa igen.
Måste infoga lite kring kvaliteten på låtarna efter dom komprimerats i Mp3 format.
I och med att väsentliga delar av ursprungsinformationen skrotas vid komprimeringen så förändras såväl dynamiken som ljudbilden negativt.
Ljudet efter komprimeringen blir plattare utan riktigt djup, och mellanregistret blir onaturligt kraftigt. Dom höga och dom låga tonerna stympas vid komprimeringen vilket är huvudorsaken att mellanregistret blir så dominerande.
En effekt av detta är att ljudet tenderar att "dista" så fort ljudnivån ökas.
Nu krävs det en HiFi anläggning för att markant höra kvalitetsförändringen.
Spelas musiken bara via datorn eller enklare "musikanläggningar" så saknas ändå förmågan att återge all information naturligt.
I min mening är ljudet alldeles för dåligt för att jämföras med en original inspelning.
I min mening är ljudet alldeles för dåligt för att jämföras med en original inspelning.
Då så, vad klagar då skivbolagen för? Den produkt som man lätt kan ta hem gratis från t.ex Napster är ju undermålig och kan inte jämföras med orginalet (inte för att jag kan höra det eller bryr mig direkt :)).
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
För att skivbolagen vet att den stora massan inte bryr sig om vad Luxman och jag tycker: :q
Jag tror skivbolagen biter sig själva i tummen (eller motsvarande målande beskrivning) när de högljutt klagar över Napster och liknande program, samtidigt som de glatt meddelar att det är dags att höja priserna på cdskivor igen! :l
Jag har inte köpt en fullpriscd på mycket länge, dels för att den musik jag är intresserad av ofta reas, men också för att det är för jävla dyrt! Inte en chans att jag pröjsar 189 spänn för en aluminium/plastbit som är billigare att framställa än vinylplattorna som låg kring en hundring när cdn kom på allvar...
Nä, det jag är intresserad av hittar jag billigt på Ginza, medan när jag hittar Hemliga Byrån på nätet tankar jag ner den - lite knepigt att hitta hos lokala skivnasaren kanske. ;)
------------------
It's software it's hardware, It's heartbeat is time-share
It's midwife's a disk drive, It's sex-life is quantised
It's self perpetuation a parahumanoidarianised - Back to humans! Queen - Machines (1984)
För att skivbolagen vet att den stora massan inte bryr sig om vad Luxman och jag tycker:
Exakt, och då finns det som jag ser det egentligen bara ett alternativ för megakapitalistkonglomeraten (wow, det ordet hittade jag på själv :)), nämligen:
* Sänk CD-priset
och/eller
* Distribuera musik med "lägre kvalitet" (läs: mp3 o.dyl) på nätet för ett *billigt* pris
Skivbolagen kommer aldrig att lyckas med sina försök att stävja den illegala kopieringen av låtar eftersom dom aldrig kommer att kunna kontrollera hela internet. Själva p2p-tekniken gör det omöjligt för dom, dom har kanske lyckats få stopp på Napster, men vad gör väl det när det väntar ett 30-tal liknande aktörer på att bli utnyttjade.
Det enda sättet för bolagen att få en bit av kakan är ju att för att citera diverse befäl jag hade i lumpen: "gör om, gör rätt". Det är dags att dom greppar situationen och slutar spela efterblivna. Priserna måste sänkas och nya distributionskanaler måste till. ATt bara säga att "Bla bla, de stackars artisterna, bla bla, får inga pengar om priserna sänks, bla bla, det kostar en massa bla bla" är skitsnack, vi lever i en marknadsekonomi och nu står skivbolagen inför en marknad där kunderna kan antingen betala en hel jävla hög guldpengar för en CD eller ladda ned samma musik helt gratis. Då hjälps det inte att det anses omoraliskt etc. kunderna kommer ändå att fortsätta ladda ned musik och det är upp till skivbolagen att göra ett motdrag.
------------------
megakapitalistkonglomeraten (wow, det ordet hittade jag på själv )
Snyggt ord, synd att ingen förstår det... :e
* Sänk CD-priset
och/eller
* Distribuera musik med "lägre kvalitet" (läs: mp3 o.dyl) på nätet för ett *billigt* pris
Det sistnämnda alternativet tycker jag är oacceptabelt. :) Jag gör jämförelsen med till exempel en film. Vem vill se en film med risig "kvalisort"? (slanguttryck för kvalité i mina kretsar... ;)) Att distribuera någons verk med dålig kvalité tycker jag är att begå nån form av "våld" på musiken.
Skivbolagen kommer aldrig att lyckas med sina försök att stävja den illegala kopieringen av låtar eftersom dom aldrig kommer att kunna kontrollera hela internet.
Helt riktigt.
"gör om, gör rätt"
Jupp.
Priserna måste sänkas och nya distributionskanaler måste till.
Alternativt hitta någon annan typ av finansiering för att kompensera artisterna. För att göra jämförelsen med mitt favoritbolag... ;) Microsoft. De har insett att framtiden med största sannolikhet kommer att styras av gränsnittsstandard och inte OS-standard, varför man inriktar sig på att göra webbbaserade lösningar. På motsvarande sätt måste skivbranschen byta spår. Den befintliga distribueringen kan inte fortsätta eftersom förutsättningarna har förändrats.
Men säg att de skulle utveckla ett system som gjorde att man betalade lite pengar för den musiken som man laddar ner.
Tror ni verkligen att folk då, trots att det vore billigt skulle göra det? Som jag tror det så skulle de då bara hitta nån annan tjänst där man kan göra det gratis.
Därför är jag rädd att den enda lösningen är att faktiskt sälja skivorna lite billigare. Det är ju faktiskt en liten extra känsla att verkligen köpa cd skivan med fodral och hela köret. Då får man ju också fördelen att det är en bättre ljudkvalite.
Eller vad tror ni, skulle ni betala för att få ladda ner musiken? Och vart skulle isåfall maxpriset ligga?
Att distribuera någons verk med dålig kvalité tycker jag är att begå nån form av "våld" på musiken.
Visserligen är det en kvalitetsförsämring på dagens mp3-komprimerade ljudfiler men det är bara de mest utpräglade ljudofilerna som påstår sig höra skillnaden mellan orginalet och en 192 Kbps-mp3 :e Jag tror faktiskt att det är ett sätt för skivbolagen att ge sig in i matchen igen. Sätt upp ordentliga tjänster där man kan hitta all typ av musik (ungefär som SRs musikarkiv) och skapa ett bra ramverk runt detta med tjänster som ger mervärde, t.ex effektiva sökfunktioner, neurala nätverk för utsökning och sånt som gör att jag t.ex genom att nynna på en låt och skicka upp det som en ljudfil till servern kan få fram ett antal möjliga träffar. Sådana funktioner skulle i vart fall göra mig intresserad av att vara kund förutsatt att priset ligger på en rimlig nivå.
Man kanske kan beställa mp3-filer billigt och sedan få någon slags rabatt på CD-skivan om man vill ha den efter att ha lyssnat på låtarna osv. Det måste finnas en massa bra alternativ med nätdistribution som bolagen kan vaska fram.
Chavez:
Tror ni verkligen att folk då, trots att det vore billigt skulle göra det? Som jag tror det så skulle de då bara hitta nån annan tjänst där man kan göra det gratis.
Du har en poäng där, men om bolagen ser till att ge mig mer än bara musiken, dvs ett mervärde av något slag (t.ex extremt effektiva sökfunktioner, rabatter och enorma arkiv med låtar) så tror jag att folk skulle vilja betala.
------------------
Eller vad tror ni, skulle ni betala för att få ladda ner musiken? Och vart skulle isåfall maxpriset ligga?
Aldrig... skulle inte betala för något som man kan markera och trycka delete på... Jag vill ha något att ta på... kalla mig gammalmodig, but that's me... ;)
Visserligen är det en kvalitetsförsämring på dagens mp3-komprimerade ljudfiler men det är bara de mest utpräglade ljudofilerna som påstår sig höra skillnaden mellan originalet och en 192 Kbps-mp3
Ljudofil :e Luxman är av annan åsikt ;)
Nästan oavsett vilken musikanläggning som du använder vid uppspelningen, så kommer du att höra en märkbar skillnad om du jämför med originalet, även om du har en 192 Kbms-mp3 eller ännu högre.
Självfallet framhävs kvalitetsskillnaderna än mer dessto bättre anläggning du har, vilket är alla audiofiler att beklaga, eftersom dom/vi redan lagt ner en förmögenhet på HiFi komponenterna. ;)
Nu låter Mp3 inte illa vid normal strölyssning, det är inte det jag påstår, men skall man man aktivt sätta sig och lyssna föredrar jag utan tvekan en originalinspelning.
//Redigering = tillägg.
Redan idag finns det ett antal, framför allt mindre, skivbolag som erbjuder intresserade att ladda hem kompletta skivor via nätet,i format mp3, mot ett pris som är en bråkdel av nypriset.
Vissa artister erbjuder t.o.m. bara sina skivor via "hemladdningsköp".
Jag antar att du har en Luxman-anläggning som står och puttrar där hemma? :)
Nu låter Mp3 inte illa vid normal strölyssning, det är inte det jag påstår, men skall man man aktivt sätta sig och lyssna föredrar jag utan tvekan en originalinspelning.
Jo, det gör jag också, men det är så sällan som jag häller upp ett glas vin och sätter mig och verkligen aktivt lyssnar att det inte är värt de 200 kronor som en skiva kostar.
Förövrigt så brukar jag oftast lyssna på arg musik när jag verkligen lyssnar aktivt och då spelar sådana där nyansskillnader mindre roll :e
------------------
sgtpepper
Ja de står en Luxman anläggning och puttrar här hemma, "han" har t.o.m. varit med på bild i en tråd :e
Ett tips pepparn!
Arg musik låter argare, t.o.m. bättre, om även trummorna återges med rätt bas och diskant. Vad är det för kul om bastrumman bara låter som en grötig rullning i högtalaren eller att cymbalen lika gärna kunde vara ett grytlock.
Nä skall man kräma på med lite "arg" musik så skall det låta argt inte mesigt ;)
Fast att priset 200 pix för en skiva är inte bara uppåt väggarna utan också ett hån mot oss konsumenter.