Jag har en liten fråga om det här med MP3 på internet... Om jag har en CD som är repad (pga av att en viss person (inte jag ;)) har hanterat den dåligt) får jag då ladda hem en MP3 (med den låten jag vill ha) från nätet och bränna den på en ny CD?
Ja, eftersom du har köpt rättighet att lyssna på låtarna så får du ladda hem dem från Internet. Du får däremot inte ladda hem några låtar du inte betalat för.
r
Liknande frågor bör ställas i forumet IT-juridik i fortsättningen.
Riktigt så självklart som Swey påstår att det är kan jag inte hålla med om.
Du får göra en kopia av din cdskiva samt ge bort en kopia av den till en närstående.
Det finns ingen lag skriven om att du får ladda hem en låt från Internet bara för att du äger originalskivan. Det finns heller ingen lag skriven om att du inte skulle få ladda hem den heller iofs, men vad jag ville komma fram till är följande:
Man får inte tillhandahålla upphovsrättsskyddat material utan tillstånd samt att man inte BÖR stödja den verksamheten.
Muzzafarath: Ärligt talat så får du nog kanske det likväl som det inte går att fälla någon som laddat hem olagliga låtar... Men JAG är inte lagen och vet därför inte säkert..
Vad jag menade är att den låten du laddar hem är utlagd på Internet olagligt och då räknar JAG den som olaglig trots att jag äger skivan ;)
Swey: Det är ju inte formatet MP3 som är olagligt i sig så svar på ditt inlägg blir: Precis! Det är inte olagligt att ha den som MP3. ;)
Enskilt bruk jfr *hemkopiering, *inskränkningar i upphovsrätten, *kopiering
Från Upphovsrättslagens huvudregel att upphovsmannen har ensamrätt att bestämma över sina verk finns vissa i lagen angivna inskränkningar. En bestämmelse, 12 §, avser rätten att framställa enstaka exemplar av skyddade alster för s k enskilt bruk.
Bestämmelsen har tillkommit för att tillgodose enskilda personers behov av exemplar för enskilt bruk. Observera att bestämmelsen endast ger rätt att framställa enstaka exemplar och att dessa exemplar inte får användas för annat ändamål än enskilt bruk. Med enskilt bruk avses utnyttjande av privat och personlig karaktär eller för den närmaste familje- eller vänkretsen. Det är t ex tillåtet att göra en eller ett par kopior av en skyddad notsida om dessa kopior endast skall användas för enskilt bruk.
Du får alltså göra (eller på annat sätt skaffa dig) kopior av musik du äger (dvs köpt i affär). Du får dessutom ge bort dessa till den närmsta kretsen av vänner och släktingar.
Du får alltså INTE sälja kopior till sysslingens dagmamma eller grannens svärmor.
Att spela musik i affärer är att sprida det till allmänheten, vilket är avgiftsbelagt. Typ pizzabagarens radio ska STIM ha pengar för... :l
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
Enligt upphovsrättslagen har du rätt att kopiera en låt för enskilt
bruk. Det är dock viktigt att komma ihåg att denna regel kom till långt
innan Internet. Tanken bakom denna regel var då att man skall kunna kopiera
exempelvis skivor till ett kassettband eller dylikt för sedan kunna använda
kopian i sin bil eller freestyle e t c. Denna regel tar således inte hänsyn
till de spridningsmöjligheter som Internet erbjuder. Däremot är det ingen
som idag med säkerhet vet om det är möjligt att ladda hem en olaglig MP3-fil
(låt som kopierats till MP3-format och sedan gjorts tillgänglig via nätet
utan tillstånd från rättighetshavarna såsom skivbolag och upphovsmän) från
nätet för enkilt bruk. Detta eftersom det inte är rättsligt prövat. IFPIs
inställning i denna fråga är dock att det inte är möjligt att kopiera en
olagliga MP3 fil för enskilt bruk. Det är går således inte att ladda hem en
olaglig ljudfil och "tvätta bort" det olagliga genom att hävda att kopian
som laddats ner är avsedd för enskil bruk. Om du redan har en låt på skiva
som du köpt och sedan laddar ner samma låt i en kopia från nätet har ingen
upphovsrättslig betydelse. IFPIs inställning är fortfarande att det inte är
upphovsrättsligt möjligt.
Du har rätt att göra en kopia av en skiva och ge bort denna kopia
till närmaste vän- och familjekretsen. Detta är dock inget som uttryckligen
står i upphovsrättslagen (URL). Istället finner man detta i förarbetena till
URL. Det är dock mycket viktigt att komma ihåg att denna krets av personer
är mycket begränsad. Det finns en mängd rättsfall som tydligt ramar in vad
som anses med vän- och familjekrets. Vi brukar säga att det generellt rör
sig om max ca 5 st personer.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller vill har förtydligande av ovan.
Med vänliga hälsningar
Magnus
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor
Däremot är det ingen
som idag med säkerhet vet om det är möjligt att ladda hem en olaglig MP3-fil (låt som kopierats till MP3-format och sedan gjorts tillgänglig via nätet
utan tillstånd från rättighetshavarna såsom skivbolag och upphovsmän) från
nätet för enkilt bruk. Detta eftersom det inte är rättsligt prövat. IFPIs
inställning i denna fråga är dock att det inte är möjligt att kopiera en
olagliga MP3 fil för enskilt bruk
Med andra ord så krävs en prejudicerande dom innan IFPIs åsikter blir något annat än just åsikter.
Min åsikt är att man har rätt att tanka ned en mp3-låt om man äger orginalet. Det är lika rätt/fel som IFPIs åsikt.
Om du redan har en låt på skiva som du köpt och sedan laddar ner samma låt i en kopia från nätet har ingen upphovsrättslig betydelse.
Det håller jag inte med om. Men som han själv säger:
Däremot är det ingen som idag med säkerhet vet om det är möjligt att ladda hem en olaglig MP3-fil (...) från nätet för enkilt bruk. Detta eftersom det inte är rättsligt prövat.
Tills en dom har vunnit laga kraft som uttryckligen säger att det är olagligt tänker jag fortsätta ta hem mp3filer som jag har på LP-skivor.
Jag säger inte att det är tillåtet, men så länge det inte är förbjudet så... ;)
Men man får naturligtvis ta det under omprövning om det skulle bli så. :)
------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.
450 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849