webForumDet fria alternativet

Lite off topic, men vilken kabel ska jag ha?

Datorhårdvara

25 svar · 702 visningar · startad av CyberPet · sida 2 av 2

Frågan, av CyberPet

Vet inte vart jag ska ställa den här frågan, så jag provar här: Jag har ett antal vinylskivor som jag vill föra över till CD. Jag har hittat rätt program för det hela (CDSpinDoctor) som verkar kompetent. Nu är dock frågan hur jag kopplar ihop datorn bäst med stereon? Jag har ju en bärbar dator, så det är inga problem att spela in skivorna inne i vardagsrummet där stereon står. Men frågan är vad

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 1999693 inlägg

Precis den utrustning som Vide föreslog först är den som min farsa använder till sin bärbara och ljudet blir fin fint! (även på vinyl).

------------------
alfredssons.com - äntligen igång!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

För att underlätta för andra så sammanfattar jag nu vad som funkade för mig:

1 st dator med mic ingång (PowerBook G3 i detta fall)
1 st Stereoanläggning med skivspelare
1 st RCA-kabel, dvs i ena änden en stereo miniplug och i andra änden två kontakter (oftast vit och röd, kan också vara röd och svart kontakt)
1 st CD-brännare
1 st inspelningsprogramvara (CDSpinDoctor eller liknande)
1 st programvara för att bränna CD-skivor
Valfritt antal vinylskivor och tomma CD-r skivor.

Jag kopplade in RCA-kabeln i mic ingången på datorn och i "rec out" i baksidan på stereon (jag valde de extrakontakter som fanns för ett andra kassettdäck).

Jag spelade in ena sidan av skivan i CDSpinDoctor. Valde sen att använda ett annat program (Peak LE) för att trimma ner spåren och dela upp dem till flera AIFF-filer. Gjorde samma sak med andra sidan på skivan.

Sen öppnade jag mitt CD-brännarprogram (Toast Deluxe) och droppade ner AIFF-filerna i programmet och bränningen startade.

Som överkurs scannade jag in skivomslagen, förminskade dem för att passa inläggen på CD-konvolutet och skrev ut på en fin skrivare.

Färdigt!

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

[Redigerat av CyberPet den 18 aug 2000]

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Låter vettigt. Ska man spela in från en analog skivspelare måste man gå via förstärkaren, precis som du misstänkte. Dels är utnivån relativt låg, dels är den frekvenskompenserad enligt RIAA-standarden, vilket gör att basen är kraftigt begränsad. Förstärkarens phono-steg har till uppgift att lyfta upp basen till normal nivå.

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Ah, en sån här tråd har jag längtat efter! :)

Fundering 1:
Har längden nån betydelse? :e Har burken och stereon ganska långt isär (typ 6-7 meter) och ingen möjlighet att flytta nån av dem - blir signalen sämre ju längre kabel man har?

Fundering 2:
Finns detta CDSpinDoctor till pc också?

Fundering 3:
Petra, har du en väldigt bred scanner eller pillade du mycket i Photoshop? Ett LP-omslag är ju mycket bredare än en ordinär scanner...

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Q, fråga ett kan jag inte svara på, men om det inte är mer än kanske 10 meter eller så lär det nog gå bra. Annars finns det ju visst kablar med guldkontakter som ska klara längre avstånd, typ 30 meter eller så.

Fråga två är svaret enklare, Ja, CDSpinDoctor finns för PC också. Adaptec är det som gör programmet.

På fråga tre svarar jag att min scanner klarar lite dryg A4, vilket innebär att jag måste scanna två gånger för att få med hela skivomslaget. Ena halvan åt gången, sedan monterar jag ihop halvorna i Photoshop, förminskar till 121 mm bredd och skriver ut. :)

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Petra: här är det guldkontakter över hela linjen! :e

Adaptec, då vet jag vad jag ska leta efter...

Okej, som min scanner då, misstänkte att det låg till så. :)

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)