webForumDet fria alternativet

Lite off topic, men vilken kabel ska jag ha?

Datorhårdvara

25 svar · 702 visningar · startad av CyberPet

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg
Frågan#1

Vet inte vart jag ska ställa den här frågan, så jag provar här:

Jag har ett antal vinylskivor som jag vill föra över till CD. Jag har hittat rätt program för det hela (CDSpinDoctor) som verkar kompetent. Nu är dock frågan hur jag kopplar ihop datorn bäst med stereon?

Jag har ju en bärbar dator, så det är inga problem att spela in skivorna inne i vardagsrummet där stereon står. Men frågan är vad för kabel jag behöver för detta.

Behöver ju nåt som jag kan koppla in från förstärkarens hörlurarutgång till datorns mic-ingång, eller hur?

Finns det särskilda kablar för detta?

Storleken på pluggen kanske spelar roll också, men jag har såna där pluggdaptrar, ni vet från stor tjock till liten och smal plugg (kan inte de rätta namnen på sakerna så förlåt att jag verkar virrig).

Kan ni hjälpa mig?

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Skall du använda hörlursutgången på stereon till Line In ingången (inte mic) på datorn så skall du ha en 3.5 mm minitele... hanar på båda sidor... Är hörlursuttaget på stereon en vanlig telekontakt så kan du köpa en adapter som konverterar ner den till minitele...

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

[Redigerat av Vide den 16 aug 2000]

Hej Vide!

På min dator finns ingen "line in" utan jag har bara en ingång för mikrofoner (fast det är ingen mikrofonsymbol utan en ring med två trianglar). Jag kan till exempel plugga in mitt headset med mikrofon där för headset miken. Sen har jag förstås ett hörlursuttag, men det är ju för ljud från datorn.

Jag har också ett S-Out uttag (om jag vill spela DVD-skivor och visa dem på min TV)... den har väl också nån typ av ljud, fast det är väl för ljud ut också??

När det gäller adaptar till stora och små "pluggar" har jag åt alla håll, från stor till liten och från liten till stor.

Så jag antar att det är samma kabel i alla fall, en sån 3.5 mm minitele jag ska ha? Eller??

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Line In kontakten brukar vara grönfärgad... och det brukar finnas på varje ljudkort... konstigt annars...

Japp, det är en minitele du skall ha... :)

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Är du med i facket?

Det är inget separat ljudkort i min bärbara dator, den sitter som standard på moderkortet.

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Då är det en 3.5" stereoplugg som gäller i din micingång.. Kolla hur det låter bara ;)

------------------
Min hemsida!

Vad kan hända då? Jag vet att mitt headset får bra ingång med ljudet till datorn... och att hörlursuttaget i förstärkaren också ger bra ljud. Kan kabeln ställa till det?

------------------
/Petra

[Redigerat av CyberPet den 17 aug 2000]

Det ska funka tror jag. Funkar hos mig med mitt headset samt från stereon...

Om det låter knepigt så finns det säkert inställningar nånstans inne i nån programvara.. (Vet inte hur en mac ser ut "inuti" ;) )

Ingenting går sönder om du testar iaf..

------------------
Min hemsida!

[Redigerat av Bire den 17 aug 2000]

OK, trodde det kanske var skillnad på olika kablar. Att det ska vara nån särskild kabel som klarar av detta. Men rent logiskt så är det ju audio som kommer in från stereon lika mycket som om man pratar i ett headset.

Tack Vide och Bire, ska köpa kabel i morgon.

------------------
/Petra

Se bara till att det är en: "stereoplugg 3.5" minitele"

Sen vad det är för kabel spelar mindre roll.. Vad är det för kontakter i skivspelaren?

------------------
Min hemsida!

Skivspelaren har såna där röda och vita kontakter. Vad de nu kallas.

Fast jag läste någonstans att man inte skulle koppla direkt till skivspelaren då det blir strul med ljudet. Nåt med diskant tror jag det var. Nåt om att förstärkaren kompenserar för detta på nåt viss. Äh, jag kommer inte ihåg!

------------------
/Petra

RCA kallas de där kontakterna om det är en rund rackare med en plutt i mitten..
En sån 2 meterskabel med 2 st RCA i ena änden och en minitele i den andra kostar runt 50:- hos en vanlig radiohandlare.

Jag tror att din dator tar emot en fullvärdig signal direkt från skivspelaren och tror därför att du ska testa att få ljud direkt från skivspelaren.

En förstärkare förvränger oftast ljudet motför hur det är tänkt att låta på skivan... Såvida du inte har en mycket avancerad förstärkare förståss.

Testa och hör av dig om det inte funkar!

------------------
Min hemsida!

Ah, OK. Jag har faktiskt en sån kabel som jag använder för att få mitt datorljud till stereon när jag kollar på DVD-skivor från datorn (bilden går till TV:n via S-out). Ska testa i morgon och se om det funkar direkt från skivspelaren!

Kan väl lägga till att jag har en Yamaha-förstäkare (AX 500) och skivspelaren är en Dual. Tuner och kassettdäck är också Yamaha och en pioneer CD-spelare och högtalare.

Inte vet jag om det är så avancerade grejor, men duger till mina behov. Grejorna är förstås 10 år gamla, så det är ju inga små prylar direkt... tänk om man hade ett sånt där minipaket istället. Blir så blaffigt med ett stereorack.

------------------
/Petra

Medlem sedan dec. 19995 874 inlägg

Hej!

Jag anser att INTE skall använda MIC ingången, den är till för MIC och ligger på helt annan volym än Line-In.

De gånger jag har provat får man självklart ljud, men kvalitén brister!

Du skall dra en kabel från din vinylspelare, direkt till line-in på datorn.
Du säger att du inte har line-in, då föreslår jag att du kopplar upp din "standard" burk vid steron eller stereon vid din "standard" burk, där du har line-in, alternativt köper en väldigt lång kabel.

Sen skriver ni att kabelvalet inte har någon betydelse. Tänk om hifi fantaster hade läst detta, då hade de gått igenom taket.
Om man har en bra komplett anläggning (vinylspelare, cd-spelare, högtalare, förstärkare, steg, förförstärkare m.m), och sedan använder sig av "vanliga" 30-60:- kablar, skulle man lika gärna kunna kasta sin kompletta stereo för ½miljon. Man skall självklart ha guldpläterade kontakter och kablar för runt 10000 också.

Nu hör det väl till saken att CyberPet (du) inte är en hifi-fantast och därmed räcker det gott och väl med en hemmagjord kabel.

Köp 30m 2-ledad kabel (Siba), där hittar du även kontakter. Du köper 1 röd och 1 vit. Sedan köper du även 1 till som passar för att gå in på line-in i ljudkortet. Du plockar sedan fram lödkolven och löder ihop detta. Det kommer bli kalasfint!

Men som sagt, jag ser helst (då jag antar att du vill ha ljud kvalité) att du inte använder MIC ingången.

Tack!

------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba

www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se

OK, nu är det så att det finns INTE någon annan ingång för ljud till NÅGON av mina datorer. Det ljudkort som sitter på moderkortet är tillräckligt bra kvalité för att inte behöva köpa något extra ljudkort och ta upp en PCI-kortplats i datorn.

Min bärbara dator har till exempel 16-bit, 44 MHz stereo in och ut. Det räcker liksom för mig. Det är ju bara i detta fall som jag hade möjligen haft nytta av ett fristående ljudkort.

Nåväl..... Jag har nu två olika kablar i min ägo. Dels en sån där miniplugg-variant med två "hanar" som jag provat koppla in via mic uttaget för datorn och hörlursuttaget på förstärkaren. Ljud blir det, men det låter inte bra. Det blir helt enkelt ett "distat" ljud.

Jag provade koppla in den andra kabeln, en sån med miniplugg i ena änden och två pluggar i den andra änden, röd och vit (RCA?). Jag har två kontaktplatser lediga i förstärkaren på baksidan för ett andra kassettdäck (tape 2). Där provade jag att plugga in kontakterna i först "Rec out" utttaget och sedan den andra, men inget ljud alls blev det i någon av kontakterna.

Hittar liksom inget annat ställe för ut-ljud på förstärkaren.

Detta är verkligen ett mysterium för mig. Jag fattar liksom inte vad jag ska göra för att få det att låta ok, eller låta alls, beroende på kabel jag använder.

När jag använder hörlursuttaget på förstärkaren slår inspelningsmätarna i taket. Går jag då ner i volym (antar att det har en koppling) på förstärkaren så att det röda på inspelningsmätaren nätt och jämt toppas (mest inte) distar det ändå som om det vore överslag. Jag har dragit i reglen för inspelningsnivån i programmet också, spelar ingen roll om jag där drar ner den helt eller inte, det distar ändå.

Och som sagt, kopla in ljudet på baksidan gick inte alls då inspelningsmätaren inte ens ger utslag.

Har provat mic-ingången på datorn med vanlig mikrofon och det blir jätte bra ljud. Ingen distning eller liknande. Har också kollat att ljudet låter bra i hörlursuttaget med hörlurar, låter bra även det.

Det lustiga är att jag vid ett tillfälle lekte med min mors DAT-bandspelare (hon har en sån där liten bärbar som hon använder i jobbet på radion) och ville föra över en låt från ett kassettband jag fått till datorn.

Jag kopplade in DAT-bandspelaren till kassettdäckets hörlursutgång, spelade in låten på bandet. Tog DAT-bandspelaren med mig till datorn och kopplade in bandspelaren i mic-uttaget på datorn och spelade över låten till datorn. Blev JÄTTEBRA kvalité!

Skumt va?

Ska nu göra ett försök att koppla min kabel via kassettdäcket och se om det blir någon skillnad. Har ingen tillgång till mammas DAT-spelare då hon jobbar dock.

Håll tummarna, jag återkommer!

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

CyberPet

Sa du att du hade kopplat datorns mic-ingång till förstärkarens hörlursutgång?

Isf är jag inte så förvånad att det distas...
Det beror helt enkelt på att förstärkaren förstärker upp signalen på hörlursutgången relativt kraftigt!

Finns det ingen "line-out" på förstärkaren ?
Om inte, vad var det för problem med att koppla vinylen direkt till mic-ingången ?

I övrigt

När frågan ändå kommer på tal... Hur mycket kostar ett VETTIGT BILLIGT ljudkort?
Det jag har nu har ingen line-out! :(
Det blir m a o inte så lätt att koppla min förstärkare till den... Har provat och det blir en massa onödigt brus...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Hmmmm... jag läste någonstans att man inte skulle koppla direkt till skivspelaren då den tydligen registrerar bara diskanter mer eller mindre och att förstärkaren sedan lägger på bas osv.

Ska dock prova själv.

Lekte lite vidare... använde min "hane till hane" kabel som jag kopplade till stereons hörlursuttag och in i datorns mikrofoningång, jag tog bort en adaptor som många säger att man måste ha i Mac-datorer då det finns en längre plug på PlainTalk-mikrofonerna (så har man ett headset med mikrofon måste man ha den där adaptern för att förstäkra ljudet). Nåväl... jag tog bort adaptorn för att se om det blev någon skillnad.

Jodå, det blev det... fint och vackert ljud blev det in i datorn. MEN... (att det alltid ska finnas ett men) ljudet var inte längre i Stereo utan bara en kanal registrerade musiken. JÄTTESKUMT!

När jag använde denna adaptor så var ljudet i stero, men som sagt distat. Utan blev det perfekt ljud men bara i en kanal. *skumt*

På frågan om det finns en "line-out" på stereon blir svaret nej. Den är väl antagligen för gammal för såna saker. Jag har däremot "rec out" för båda kassettbandspelarkopplingarna (Tape 1 och Tape 2).

Ska lyssna lite med högtalarna och hörlurar för kolla så att allt verkligen är inkopplat (kan ju vara glapp). Sen får jag väl leka med kopplingar hit och dit.

Synd att högtalarkontakterna på baksidan kräver såna där kontaktlösa kablar, nu skruvar man fast koppartråden direkt i förstärkaren.

*suckar igen*

Tänk att det ska ta flera dar för att lösa ett problem som egentligen borde vara enkelt!

Jag återkommer... igen :)

------------------
/Petra

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag har däremot "rec out"

Det är exakt samma sak! :)

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Aha! Fast där fick jag inget ljud alls. Får väl prova den andra, där nuvarande kassettdäck är inkopplat. :)

------------------
/Petra

*suckar* :r

Varför är man så blond?!

Alltså, här har jag kämpat som en idiot och bara för att upptäcka att det inte finns någon standard när de gör färgmarkeringar på kablar.

RCA-kabeln, den med en röd och en vit kontakt, spökade för mig. För jag hade en med röd och svart istället. Det visade sig när jag slet lite bakom stereon att den röda kontakten ska anses som "vit" och den svarta som "röd" när man kopplar in den till stereon.

FUNKAR NU!!!!!!!!!

Fast nu har jag andra problem, men det har med programvaran att göra. Man kan inte spela in en hel sida och sedan dela in spår (som programmet så fint skryter med) då alla låtar slutar tvärt, och inte i slutet av låten som man kunde hoppas. Det låter lite abrupt och konstigt.

Så nästa gång jag spelar in ska jag spela in varje spår för sig så jag får mina indelningar som jag vill.

Men kvalitén är det inget att klaga på. Väldigt bra kvalité!!! Inga konstigheter utan bra och klart ljud som det kom direkt från stereon.

Så tack för tålamodet ni visat... och förlåt att jag strulat till det med att förvirras av färgkordinationen.

------------------
/Petra

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)